Hej. Har ett gammalt furugolv i den blivna tvättstugan. Jag ska lägga in en våtrumsmatta där och min mattläggare säger att jag lär flytspackla jämt eller lägga golvspån. För att få ett jämt golv utan sprikor.

Min tanke är att lägga ameringsnät sen fästa el golvvärmeslinga på armeringsnätet och sen flytspackla över allt mdd fibersärstärkt spackel.

Min fråga får man göra så? Får jag lägga el golvvärme på ett trägolv? Utan att det kan bli för varmt?. För annars kommer jag bara flytspackla golvet och det känns som att det kommer bli kalt på golvet då?

Golvet som är nu är trägolv.(furugolv) med spånfyllt trossbotten.

Alternativ 2 är att riva upp golvet och skotta bort spånet och gjuta med eps och sen golvvärme och flyta. Men det känns som mycket jobb som jag inte har tid med.

Vad säger ni om första förslaget. Går det?

/E
 
E Elutte skrev:
Hej. Har ett gammalt furugolv i den blivna tvättstugan. Jag ska lägga in en våtrumsmatta där och min mattläggare säger att jag lär flytspackla jämt eller lägga golvspån. För att få ett jämt golv utan sprikor.

Min tanke är att lägga ameringsnät sen fästa el golvvärmeslinga på armeringsnätet och sen flytspackla över allt mdd fibersärstärkt spackel.

Min fråga får man göra så? Får jag lägga el golvvärme på ett trägolv? Utan att det kan bli för varmt?. För annars kommer jag bara flytspackla golvet och det känns som att det kommer bli kalt på golvet då?

Golvet som är nu är trägolv.(furugolv) med spånfyllt trossbotten.

Alternativ 2 är att riva upp golvet och skotta bort spånet och gjuta med eps och sen golvvärme och flyta. Men det känns som mycket jobb som jag inte har tid med.

Vad säger ni om första förslaget. Går det?

/E
Det går förvisso att montera golvet som du skriver men för att öka stabiliteten och minimera att det sviktar och spricker i efterhand så borde du ha golvgips -> golvvärme -> nät - >flytspackla ovan ditt trägolv.

Kolla lite på https://www.traguiden.se/konstrukti...ring/golv-och-blindbotten/golv-i-vatutrymmen/

Vh Alexander.
 
Nja, jag skulle inte blanda in golvgips, jag skulle flyta ett tjockare lager flytspackel istället, rätt spackel och armerat så kommer det inte spricka. Det du får på köpet med det är att du får mer spackel mellan mattan och slingan, tror man vill ha minimum 30mm mellan slingan och mattan, annars kan man få värmeränder i mattan. Hör med mattillverkaren.
 
okej så det finns ingen risk med att elslingan ligger mot trägolvet? överhettning? mm?
 
  • Gilla
Sucof
  • Laddar…
E Elutte skrev:
okej så det finns ingen risk med att elslingan ligger mot trägolvet? överhettning? mm?
Nope, men skulle i ditt fall lägga ett nät innan slingorna, men mer för armering..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.