Gräv av rötterna på din sida så faller de lättare åt andra hållet.
Fast kanske lättare åt ditt håll också..
 
L
L Lakritsianen skrev:
Det behöver endast mätas om en granne söker för detta, (förslagvis hos miljöförvaltningen) pga oro att träd skall falla!
Om du tycker det skulle bli komplicerat så är det ju redan väldigt komplicerat för det drabbade.
Och sökt lite nu på BH och problemet har dykt upp väldigt många gånger.
Men jösses! Började med två stora granar som sitter i hop precis vid tomtgränsen. Lutar mot kvinnans och mitt hus ser inte krya ut! O det är bara för mig att gå ut bakom i skogen och se vad som vält av storm . Granar har grunt system. Och behöver inte gå så långt till att mäta granar. Jösses jag ser dom luta! Inte mina granar samt bara mossa o skugga. O detta är på landet! Folk som är uppvuxna där har en mer layback syn på skogen. Men det har inte jag när det gäller dessa vidunder till granar. Jag har nog en då med alla jäkla hantverkare som inte kan göra ett schysst jobb. Så tack det räcker! Att grannen inte förstår allvaret i situationen. Är bedrövligt. Sen hålla på o tjafsar o mäta granar lr vilka träd som ska finnas ! Den som äger träden marken ansvarar för att den sköts o ska ha koll på friska lr förstora träd o fan ta hänsyn till grannar. Men nu är det så att dom inte bryr sig över huvudtaget om sina träd! Dom har väl 25 ,30 aspar som som lutar mot huset. O det struntar jag i. Men DOM har ansvar att över sina lutande granar o vid tomtgränsen. Och jag har ingen ork att ha hantverkare här för att bygga upp mitt för deras granar! Men jag har ingenstans jag kan vända mig. För det är som vanligt. Dom det handlar om...dom som inte bryr sig o tar ansvar. Dom får som dom vill .och blir heller aldrig dömda för nått. Det slutar säkert med att det är jag som ska betala vad det nu än blir!
Lowley
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
L
P Paxman skrev:
Konsensus i den här tråden är att du är relativt ensam om att tycka att det ska stiftas en lag som ger dig rätten att kräva att din granne tar ned sina granar. Med andra ord; du har inte så mycket medhåll för din åsikt här på BH. Då måste ditt nästa steg bli att skriva till Justitiedepartementet som enskild medborgare och kräva att de stiftar lagen. Det är din rätt i ett demokratiskt samhälle.

Utsikterna är kanske inte så goda att du får framgång, men då har du i alla fall gjort det du kan. Att driva frågan om en lag på ett internetforum, där du har majoriteten emot dig, kommer bara göra dig än mer frustrerad.

Frågan om tomtgränsöverskridande växtlighet är dock intressant att diskutera, vilket antalet trådar i ämnet skvallrar om...även om jag aldrig sett någon så hårdnackat propagerat för en ny lag.
Den här advokaten jag pratade med om att först meddela dom att ta den rötterna. Sen om dom inte gjorde det ,så skrev jag att då gör jag det o tänker inte stå för om något händer. Jag frågade flera gånger om det var sant ! Ja sa han enligt 3 dje kapitlet och 2 paragrafen i jordabalkslagen så har jag rätt till det. Om jag först givit dom chansen att ta den rötterna.
Lowley
 
L
P Paxman skrev:
Konsensus i den här tråden är att du är relativt ensam om att tycka att det ska stiftas en lag som ger dig rätten att kräva att din granne tar ned sina granar. Med andra ord; du har inte så mycket medhåll för din åsikt här på BH. Då måste ditt nästa steg bli att skriva till Justitiedepartementet som enskild medborgare och kräva att de stiftar lagen. Det är din rätt i ett demokratiskt samhälle.

Utsikterna är kanske inte så goda att du får framgång, men då har du i alla fall gjort det du kan. Att driva frågan om en lag på ett internetforum, där du har majoriteten emot dig, kommer bara göra dig än mer frustrerad.

Frågan om tomtgränsöverskridande växtlighet är dock intressant att diskutera, vilket antalet trådar i ämnet skvallrar om...även om jag aldrig sett någon så hårdnackat propagerat för en ny lag.
Jag vill inte stifta lagar om träd. Det finns redan. Men vart vända sig för att något ska göras. Jag ville bara ha råd om vad göra . Men det jag fått infon om. Det vet jag redan. Både vad jag får o inte får. Så sista utvägen är väl miljö.kontoret Men dom tror jag inte heller på. Som godkännde min nya avlopps anläggning fast det inte var fall på avlopps röret entreprenören gjorde. Och sen säger att dom inte är besiktningsmän! Ja då brast det. Vart har hederlighet och riktig yrkeskunskap tagit vägen undrar jag!
Lowley
 
  • Gilla
turnipfaldt
  • Laddar…
L Lowley skrev:
Jag vill inte stifta lagar om träd. Det finns redan. Men vart vända sig för att något ska göras. Jag ville bara ha råd om vad göra . Men det jag fått infon om. Det vet jag redan. Både vad jag får o inte får. Så sista utvägen är väl miljö.kontoret Men dom tror jag inte heller på. Som godkännde min nya avlopps anläggning fast det inte var fall på avlopps röret entreprenören gjorde. Och sen säger att dom inte är besiktningsmän! Ja då brast det. Vart har hederlighet och riktig yrkeskunskap tagit vägen undrar jag!
Lowley
Nu spårar vi ut från trådens ämne här, men Miljökontorets tjänstemän ska bara kolla att ditt enskilda avlopp inte överskrider några utsläppsgränser. Att det är ett bakfall är inget DE bryr sig om att kolla, det får du förstås anlita en besiktningsman för. Precis som att Bilprovningen inte bryr sig om ifall din bil har felaktig glykolhalt i kylaren, det får du be en verkstad kolla upp.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 6 till
  • Laddar…
L
Dalbotant Dalbotös skrev:
Jag har åtta stora och höga lönnar precis väst och sydväst om mitt hus, ramlar de i höststormarna blir det rakt över huset. Om din nya fina lag blir verklighet - behöver jag ta ner de träden då eller får de stå kvar? Det är alltså mina egna träd men det verkar ju som om man inte får bestämma över sina egna träd längre... :thinking:
Nej man får inte bestämma över sin egen fina trädgård. För det gå r inte att göra något i den!! För det är bara rötter. Och skugga och mossa. Så man får verkligen rätta sig efter dom som ska ha ett trevåningshus till granar kvar vid tomtgränsen. Och sen ska jag ha asprötter från andras träd som är på väg in i husgrunden! Så det har du alldeles rätt i. Att man får finnas sig i detta.. Och bestämmer verkligen inte över sin trädgård. (y)
Lowley:rofl:
 
L
B b8q skrev:
Nu spårar vi ut från trådens ämne här, men Miljökontorets tjänstemän ska bara kolla att ditt enskilda avlopp inte överskrider några utsläppsgränser. Att det är ett bakfall är inget DE bryr sig om att kolla, det får du förstås anlita en besiktningsman för. Precis som att Bilprovningen inte bryr sig om ifall din bil har felaktig glykolhalt i kylaren, det får du be en verkstad kolla upp.
Nix. I grannkommunen har dom besikttningsmän som kollar avloppen. Gamla Asta 80 år kan ju få nergrävd en 120 l tunna isf avloppen. Självklart ska dom komma ut när dom krävt att en hel by ska åtgärda avloppet. Och det blir fel.
Lowley
 
  • Gilla
turnipfaldt
  • Laddar…
L Lowley skrev:
Nix. I grannkommunen har dom besikttningsmän som kollar avloppen. Gamla Asta 80 år kan ju få nergrävd en 120 l tunna isf avloppen. Självklart ska dom komma ut när dom krävt att en hel by ska åtgärda avloppet. Och det blir fel.
Lowley
Kontrollen är vad som ska släppas ut i respektive avlopp, spill respektive dagvatten, samt att spillvattenavlopp verkligen är anslutet, inte hur Astas avlopp "lutar". Men nu OT och inget med träden att göra.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 1 till
  • Laddar…
L Lowley skrev:
Nej man får inte bestämma över sin egen fina trädgård. För det gå r inte att göra något i den!! För det är bara rötter. Och skugga och mossa. Så man får verkligen rätta sig efter dom som ska ha ett trevåningshus till granar kvar vid tomtgränsen. Och sen ska jag ha asprötter från andras träd som är på väg in i husgrunden! Så det har du alldeles rätt i. Att man får finnas sig i detta.. Och bestämmer verkligen inte över sin trädgård. (y)
Lowley:rofl:
Du måste ha en väldigt liten tomt om grannarnas asprötter når in i din grund.
 
K Kirre2 skrev:
Du måste ha en väldigt liten tomt om grannarnas asprötter når in i din grund.
Nejdå de går lätt 10m. Aspar gillar att skjuta ut rötter och slå rotskott.
 
M -MH- skrev:
Nejdå de går lätt 10m. Aspar gillar att skjuta ut rötter och slå rotskott.
Där ser man! Skönt att ha några hundra meter till närmsta granne, faktiskt.
 
  • Gilla
turnipfaldt
  • Laddar…
Hjälper ju inte om asparna står på din tomt... ;)
 
M -MH- skrev:
Hjälper ju inte om asparna står på din tomt... ;)
Fördelen då är att man kan fälla dem när man vill om man vill. Ja så länge ingen ny lag kommer och stoppar det förstås... :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Å kapar man en asprot så skjuter den gärna även skott från den del av roten som är avhuggen från stammen.

Aspar är svåra att ta död på, en metod är att ringbarka ett år innan träden fälls.
Det andra alternativet är en massa eco-plugg i både stubben och alla grövre rötter.


Grannen fällde sina aspar utan att ringbarka dom, efter någon månad hade vi massor med rotskott i vår trädgård. Efter att ha slagit i över 200 plugg i tre stubbar och ett antal rötter så minskade antalet rotskott men det tog flera år innan det inte sköt några rotskott.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Å kapar man en asprot så skjuter den gärna även skott från den del av roten som är avhuggen från stammen.

Aspar är svåra att ta död på, en metod är att ringbarka ett år innan träden fälls.
Det andra alternativet är en massa eco-plugg i både stubben och alla grövre rötter.


Grannen fällde sina aspar utan att ringbarka dom, efter någon månad hade vi massor med rotskott i vår trädgård. Efter att ha slagit i över 200 plugg i tre stubbar och ett antal rötter så minskade antalet rotskott men det tog flera år innan det inte sköt några rotskott.
Jag brukar borra ett gäng hål i snittytan längs stubbens ytterkant och hälla i koncentrerad Roundup så fort ett träd med rotskottsendenser fällts. Har inte fått ett enda rotskott med den metoden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.