Jag har inte hållit på med vedeldning så många år men jag funderar nu på om nån har erfarenhet av att höja effekten på en vedpanna med typ turbulatorer eller annat?

Anledningen är att jag gick på/inte kollade vad det betyder att min kökspanna ger 22kWq(;^;)p
Det är 15kW till vattnet & 7kW till rummet (som jag inte behöver):@, och jag skulle gärna höja den delen som går till vattnet.

    1. Isolera utsidan, fult! Minskar bara effekten till rummet men höjer inte effekten till vattnet.
    2. Isolera på insidan av plåten, minskar antagligen rökgasarean för mycket. Minskar bara effekten till rummet men höjer inte effekten till vattnet.
    3. Turbulatorer, hur mycket bromsar de draget?
    4. Värmeupptagande plåtar svetsade i pannan?
Som sagt är, detta är bara funderingar men nånstans ska man ju göra av sin överskottsenergi:rolleyes:
 
Det är väl en del av konceptet med en kökspanna att en betydande del av värmen går direkt till rummet. Jag tror inte att du med en rimlig insats kan bygga om den så att detta upphör. Öka effekten till vattnet nämnvärt tror jag är svårt utan att antingen öka eldytan eller också markant försämra verkningsgraden. Isolering av utsidan kanske ökar andelen värme som tillfaller vattnet, men helst skall du inte överhetta spisen.

Erik
 
Har tänkt detsamma men min gamla Wamsler.
Kolla denna länk. http://www.combiheat.se/kokspanna/
Där sitter det ju i alla fall tre värmeupptagnings delar eller om man kan kalla dessa turbulatorer.

// Anders
 
Ett sätt vore att öka genomströmningen av vatten genom panna -rökgas-temperaturen sjunker verkningsgraden ökar,
 
Gammal tråd med någon kanske är intresserad av detta fortfarande.


Fundera på hur man kan göra en kökspanna typ wamsler mer effektiv mot vattnet. samt avge mindre effekt i form strålningsvärme.

Original sitter det vattenmatel på sidorna av eldstaden, men mycket av energin/ värmen går upp till spishällen som ibland blir nästan Röd om man eldar kraftigt. Självklart bra om man vill laga mat på den men mindre bra om man vill kunna ladda tanken snabbare.

Nu till mina funderingar. Borde man inte kunna svetsa en tank med samma mått som spishällen och typ 50mm hög. Själva spishällen går enkelt att lyfta bort och ligger bara på ett såntdär tätningssnöre som jag glömde namnet på, och ersätta med denna vattenmantel/tank issåfall. Tror ni man skulle få mer effekt till acktanken av denna modifikation, och mindre i form a strålningsvärme? Kanske man kan isolera uppepå den nya tanken med nånting oxå. Frågan är bara hur man skulle koppla ihop den nya tanken med den befintliga vattenmantel. Så allt blir en och samma tank. Så man slipper en extra laddomat för spishällstanken. Vet att det är många med denna typ av kökpannor som klagar på att det blir 40grader varm i köket pgav strålningsvärmen innan man hunnit ladda acktanken till 90 grader.
bifogar en bild på hur min kökspanna ser ut när jag lyft bort spishällen

öppen för alla möjliga förslag. mvh

har
 
  • Kökspanna med lyft bort spishäll, visar vattenmantel och eldstad inuti, potentiellt för effektivisering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kökspanna utan spishäll visande dess inre struktur och anslutningar, med fokus på möjliga förbättringar för effektivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Pottefix skrev:
Fundera på hur man kan göra en kökspanna typ wamsler mer effektiv mot vattnet. samt avge mindre effekt i form strålningsvärme.
Asså näe, man kan inte göra det. Det ligger i dessa pannors natur, tyvärr. En dålig vedpanna ihopbyggd med en dålig vedspis, vilket leder till bastu i köket, men svårt att ta en redigt varm dusch. (Fördelen är att det är i princip omöjligt att koka systemet!)
Skaffa en ren kökspanna istället, typ Parca. Vill en koka kaffe på björkved är en separat vedspis bäst!
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Du får gärna förklara lite närmare varför det inte skulle gå? Och vad menar du med en dålig kökspanna ihop monterad med köksspis?
Jag förstår inte ens hälften av ditt inlägg tyvärr,

jag ville faktiskt ha en norrahammar eller ctc, men jag behövde en panna med Rökutgången på vänster sida så jag kan montera pannan på sidan Av murstocken då den inte ska Sticka ut så mycket.
 
P Pottefix skrev:
Du får gärna förklara lite närmare varför det inte skulle gå? Och vad menar du med en dålig kökspanna ihop monterad med köksspis?
Jag förstår inte ens hälften av ditt inlägg tyvärr,
OK, ska försöka vara tydligare:
En Wamsler (eller liknande) är ingen vidare bra panna. Den är inte heller någon vidare bra vedspis.
Eftersom den är konstruerad som den är blir det också väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att förbättra dess funktion.
Vill du behålla den är det bättre att leva med problemen. Köket blir bastuvarmt -> sätt ett rör genom väggen/väggarna till intilliggande rum, montera en fläkt och blås ut endel av den goda värmen till intilliggande rum! (Är så i vårt hus. Förbättrar luftcirkulationen oxå!)
 
Okej, men vad skulle du tro kommer hända Om jag skulle testa denhär idéen? Kommer pannan sprängas? Kommer den ge mindre effekt till vattnet? eller kommer det inte bli någon skillnad?

rökgastempraturen ligger på runt 300grader, då borde de väl inte skada att försöka ta vara på den värmen till acktanken istället för att skicka upp det i skorstenen?

, du kan inte bara skriva att den är dålig till allt utan att förklara varför du tycker den är så dålig. , den kanske inte är konstruerad på bästa sätt, men det är ju därför jag vill bygga om den.

det sitter väl ingen vattenmatel i taket av brännkammaren för att det är konstruerat att man ska kunna laga mat på spishällen, samt i ugnen. Så att värmen går dit är ju utplanterat av tillverkaren.
 
Redigerat:
P Pottefix skrev:
, du kan inte bara skriva att den är dålig till allt utan att förklara varför du tycker den är så dålig. , den kanske inte är konstruerad på bästa sätt, men det är ju därför jag vill bygga om den.

det sitter väl ingen vattenmatel i taket av brännkammaren för att det är konstruerat att man ska kunna laga mat på spishällen, samt i ugnen. Så att värmen går dit är ju utplanterat av tillverkaren.
Den största anledningen till att jag är måttligt imponerad av dessa pannor, är just att det är så liten vattenmantel, precis som du skriver. Detta leder till att mycket av värmen går till ugn och spishäll, men också till kråkorna.
Din idé kanske fungerar, vad vet jag, men det verkar komplicerat att konstruera en helt egen vattenmantel som dessutom ska gå att koppla ihop med resten av värmesystemet.
 
Okej ja så kanske det är, får se om jag orkar prova detta,
vet du om det finns andra kökspannor som är mer som ctc pannan och norah 318 norrahammar,?
dom är ju riktigt bra och Ger lite strålningsvärme, ganska stor förbränningskammare
 
Mitt ända krav är ingentligen att rökröret ska sitta på vänster sida, och att den inte ska ge så mycket i strålningsvärme
 
P Pottefix skrev:
Du får gärna förklara lite närmare varför det inte skulle gå? Och vad menar du med en dålig kökspanna ihop monterad med köksspis?
Jag förstår inte ens hälften av ditt inlägg tyvärr,
Som är skrivet på flera ställen, Wamsler pannorna är konstruerade för kol/koks och inte för ved.
Skillnaden är att en panna för:
-kol/koks har stora eldstadsytor som tar upp strålningsvärme & relativ små rökgasberörda ytor.
- en vedpanna har relativt små eldstadsytor (ganska liten direkt värmestrålning från elden) men däremot stora rökgasberörda ytor för att ta emot värmen från de varma rökgaserna.

Att ingen vill säga om det är en bra eller dålig ide att bygga om pannan kan ju ha med det att göra att det ALLTID är förenat med en risk att bygga om ett tryckkärl (som pannan är).
 
P Pottefix skrev:
Okej ja så kanske det är, får se om jag orkar prova detta,
vet du om det finns andra kökspannor som är mer som ctc pannan och norah 318 norrahammar,?
dom är ju riktigt bra och Ger lite strålningsvärme, ganska stor förbränningskammare
Parca som sagt (den gamla hederliga Norrahammarspannan i lätt moderniserad tappning), Extuna finns ju. Tror även Celus gör kökspannor.
 
L lat skrev:
Som är skrivet på flera ställen, Wamsler pannorna är konstruerade för kol/koks och inte för ved.
Skillnaden är att en panna för:
-kol/koks har stora eldstadsytor som tar upp strålningsvärme & relativ små rökgasberörda ytor.
- en vedpanna har relativt små eldstadsytor (ganska liten direkt värmestrålning från elden) men däremot stora rökgasberörda ytor för att ta emot värmen från de varma rökgaserna.

Att ingen vill säga om det är en bra eller dålig ide att bygga om pannan kan ju ha med det att göra att det ALLTID är förenat med en risk att bygga om ett tryckkärl (som pannan är).
okej ja men om man leker med tanken lite bara, tror ni det skulle bli bättre Verkningsgrad och mer värme till vattnet? eller komme det göra så de inte blir nog varmt i förbränningskammaren? Kanske för mycket vattenmantel runt elden kyler för mycket?

Att det är en risk med ombyggnation förstår jag, men inte så svårt att sätta en extra säkerhetsventil på den nya vattenmanteln ifall de på något sätt skulle börja bygga upp tryck i den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.