Imponerande insats!
Vad hette pp-limmet ifrån 3M?
Tack på förhand!
 
Hej KjellTimell, ska du bygga någon matchande badtunna också? :rofl:
 
Hur kommer det sig att du skippade markduk längst ner?
Ingen tätning av cellplastskarvar innan du gjöt golvet (kan ha missat nån bild)?
 
Man kan säga att lyxfaktorn där nere har höjts med ett par tusen procent! Inte illa... snyggt jobbat, hästjobb e vad det är. :D(y)
 
K KjellTimell skrev:
Steg 7:
Efter avjämningen var det dags för för skiktet av isolering och resten av avloppet.
Första varvet isolering blev 100mm Isodrän.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]

Steg 8:
Nästa skikft isolering blev vanlig cellplast samt att golvbrunnarna fixerades med betong.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Hej
Undrar hur tjock isolering och vilken fabrikat blev det i delen med golvvärme? Vilken golvvärme har du valt? Är den gjuten? Har du satt på det klinker?
Tackar för svar i förväg
 
K
Här har det hänt sen jag kollade sist :D Tack för glada tillrop, men glöm inte att jag hållt på 2 år, det är ju en halv evighet. Haha

Viktor.J Viktor.J skrev:
Vilket hästjobb ! Grymt ! Hur gick du tillväga för att ta reda på om plattan var bärande ?
I huvudsak är det så husen byggdes förr, med stöd av konstruktionsritningar och en provgrop kunde jag konstatera faktumet och även bedöma hur mkt jag kunde gräva.

Sittställning Forlowt skrev:
Jävlar! Vilken inspiration du är. Jag vill göra tvättstuga / spa i källaren och du fick mig precis att inse hur mycket jag vill isolerat golvet och vilket jobb det medför
Kör bara! :) Lite ångest på vägen får man räkna med.

Villabergskuben Villabergskuben skrev:
Imponerande insats!
Vad hette pp-limmet ifrån 3M?
Tack på förhand!
Det heter 3M Scotch-Weld 8005, två komponent. Beställde mitt från Holland inkl. pistolen för cirka 800kr.

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Hej KjellTimell, ska du bygga någon matchande badtunna också? :rofl:
Haha, nej, bada har jag inte tid med.. fullt upp med anant :p

P Psan skrev:
Hur kommer det sig att du skippade markduk längst ner?
Ingen tätning av cellplastskarvar innan du gjöt golvet (kan ha missat nån bild)?
Bedömde att risken för att materialen går ihop sig är istortsett obefintlig. Makadamet var endas för avjämning.
Nej, ingen tätning av cellplast.. fogskummade större springor för att betongen inte skulle leta sig ner. Men ingen plast eller tejp.
C crazytok skrev:
Man kan säga att lyxfaktorn där nere har höjts med ett par tusen procent! Inte illa... snyggt jobbat, hästjobb e vad det är. :D(y)
Tack, ja verkligen! Får hoppas man hinner klart och får uppleva duschen någongång :p
Z zlatan01 skrev:
Hej
Undrar hur tjock isolering och vilken fabrikat blev det i delen med golvvärme? Vilken golvvärme har du valt? Är den gjuten? Har du satt på det klinker?
Tackar för svar i förväg
Totalt 200mm, 100mm IsoDrän i botten + 100mm Cellplast. Jag körde på LK systems, 16mm.. Det har jag gjort i resten av källaren. Ja, den är ingjuten i betongen. I detta projekt har jag inte satt på klinkers ännu, men i övriga källaren har jag hunnit sätta stengolvet.
 
  • Gilla
Utbyhuset och 3 till
  • Laddar…
Tack så mkt för svar!
Skicka PM om du vill sälja limpistolen. Antar att den samlar damm nu :)
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Idag vart det isolering av rörstråket.
Hade hoppats hinna med ventilationen också, men icke.

Inga 50mm enl. AMA här inte, förstår varför dom vill ha utrymmet. Hehe.
 
  • Isolerade kopparledningar längs taket med synligt isolerat rör och fönster på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade rör längs en vägg ovanför ett fönster i ett underkonstruktionsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerade rörstråk längs taket i ett rum med spotlights och synligt golv nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Här har det hänt sen jag kollade sist :D Tack för glada tillrop, men glöm inte att jag hållt på 2 år, det är ju en halv evighet. Haha


I huvudsak är det så husen byggdes förr, med stöd av konstruktionsritningar och en provgrop kunde jag konstatera faktumet och även bedöma hur mkt jag kunde gräva.


Kör bara! :) Lite ångest på vägen får man räkna med.


Det heter 3M Scotch-Weld 8005, två komponent. Beställde mitt från Holland inkl. pistolen för cirka 800kr.


Haha, nej, bada har jag inte tid med.. fullt upp med anant :p


Bedömde att risken för att materialen går ihop sig är istortsett obefintlig. Makadamet var endas för avjämning.
Nej, ingen tätning av cellplast.. fogskummade större springor för att betongen inte skulle leta sig ner. Men ingen plast eller tejp.

Tack, ja verkligen! Får hoppas man hinner klart och får uppleva duschen någongång :p

Totalt 200mm, 100mm IsoDrän i botten + 100mm Cellplast. Jag körde på LK systems, 16mm.. Det har jag gjort i resten av källaren. Ja, den är ingjuten i betongen. I detta projekt har jag inte satt på klinkers ännu, men i övriga källaren har jag hunnit sätta stengolvet.
Tack för svaret. Inspirerande projekt verkligen. Jag har själv liknande men mycket mindre projekt i källare som omfattar bara några kvm i ett rum som jag vill omvandla till toa/dusch. Rörmokare har bilat större delar av golvet och lagt/byt avloppsrör samt fixat delar av vattenrör. Nu har jag tänkt bila golvet färdigt och grävt ner till nivå som motsvarar botten av avloppsrör. Det blir då ca 20 cm utrymme för isolering, betongplatta samt golvvärme.
Vad tror ni om jag sätter isolering 12 cm sen gjuter 6 cm platta inklusive golvvärme och till slutet sätter klinker ca. 2 cm?
Kommer det att vara bra?
 
Det låter bra. (y)

//AA
 
K
Helg = ner i tvättstugan. :)

Idag roade jag mig med att montera klart ventilationen i tvättstugan.
Köpte tidigare veckan täckbrickor från Lindab för att dölja håltagningen som är målade i en ganska lik kulör som plattorna.. Inte helt lätt att hitta rätt, men det vart tillräckligt rätt för att gå vidare. :D

Naken plåt är ju såklart inte jättesnyggt, man kanske vänjer in sig, eller så får man måla in dom i framtiden.. Just nu är siktet inställt på att komma i mål. :D
 
  • Ventilationsrör med täckbricka installerad i taket intill kakel, med synliga kablar och rörledningar vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad ventilation i ett tvättstugerum med täckbrickor från Lindab mot en vägg och på ett kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör monterade längs taket i en tvättstuga med täckbrickor och inbyggda taklampor ovanför en fönsterkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mr.Ola och 5 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Wow sånt jobb du gjort!!!
 
  • Älska
KjellTimell
  • Laddar…
Herrejösses, du ska ju ha Nobelpriset i slit, jävlaranamma och ambition!!! Vilket enormt projekt, vilket enormt åtagande och så förbannat bra det blir! Oerhört imponerande. Det verkar dessutom bli riktigt snyggt — roligt att se.

Önskar jag hade haft en bråkdel av din drive! ;)
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Älska
Tjudö Boy och 2 till
  • Laddar…
K
Tack @Pysslarn 2 års arbete skvallrar väl om att drivet kommer i vågor :p Stundtals blir jag väldigt less, men nu är jag inne i en manisk period där jag faktiskt kan skymta lite ljus i tunneln. Hoppas bara det inte är tåget som kommer :D

Förra helgen vart det tätskiktarbete, Ardex 7+8 (diffusionsöppet) över tvättstugegolvet. Resten av helgen vart vila, kan inte sticka under stol att energin försvinner när solen lyser med sin frånvaro!
Renoverat badrum med nylagt tätskikt på golvet och stenvägg, ej färdigställt, golvet är delvis kaklat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvläggning i tvättstuga med tätskikt Ardex 7+8, nyslaget golv och några kakelplattor på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu vart det helg igen och läggning av golv stod på tapeten. 100Kg kontorskropp fick bekänna färg.
Helt färdig i kropp och knopp (främst knän och underarmar), kvarstår gör några plattor i nischen samt fallet runt golvbrunnen.

Delvis lagt klinkergolv med orangea distanser och verktyg i en halvfärdig tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis kaklat tvättstugegolv med orangea kakelkryss och hink, arbete pågår med ytterligare plattor att lägga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mixar´n och 9 till
  • Laddar…
K
Äntligen helg, hann dock inte mer än att såga och torrlägga kring brunnen idag.
Planen är att sätta klart det sista av golvet imorgon!
 
  • Kaklat golv med nyligen sågade och torrlagda områden runt en brunnskopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Verdure och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.