Rött trähus med svart tak och veranda, omgivet av träd och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenmantlad braskamin i ett ljust kök betonar ett modernt och hemtrevligt hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej jag och min sambo har köpt ett litet och gammalt hus från 1937. Uppvärmningen är oljefyllda el element och el till uppvärmning av varmvattnet. vilket jag inte gillar. Huset är 70 kvadratmeter, med en liten övervåning. Jag funderar nu på att installera en vattenmantlad braskamin i köket. Jag vill göra ett så enkelt och billigt system som möjligt då jag tänkt göra mestadels själv. Det kommer behövas ungefär 5 element totalt. Men hur ska jag koppla allt, så jag kan spara varmvatten i en liten actank Kanske och även kunna nyttja vattnet till dusch diskmaskin och allt annat. Och vad kan detta kosta ungefär. Kamin har jag hittat, slänger upp bild på den oxå. Tack för svar mvh Robert
 
Kan tillägga att vi även tänker installera en luftvärmepump, som går när vi inte eldar, vill elda mest för att det är mysigt Och för att få nästan gratis varmvatten Att duscha och värma från elementen
 
Finns det ingen som kan vägleda mig lite
 
Ser att ingen svarar så försöker ge lite tips...

Du behöver en acktank, hitta ett ställe för den att stå. Enkla metoden är att sätta upp radiatorerna, ansluta koppel och så gå med utanpåliggande rör runt innerväggarna. Kanske inte det snyggaste montaget men det enklaste.

Sedan sätter du en cirkulationspump på pannan till acktanken så du kan ladda tanken. Laddomat är lite mer avancerat. En kökspanna skall ge lite till rummet och mycket till vattenkretsen, annars blir det ohyggligt varmt i rummet där den står eftersom en kökspanna ofta har rätt hög effekt.

Sedan sätter du en cirkulationspump från tanken till radiatorsystemet och styr den ned ett styrsystem så sköter sig värmen självt och du kan ta tappvarmvatten från ackumulatortank. Se till att köoa en tank som innehåller allt du behöver, dvs anslutningar för kökspanna och radiatorkrets, samt slinga för tappvarmvatten. Det finns små tankar som går att ställa inne i bostaden och som har ok design. Blocket är ett ställe där du kan hitta begagnat.

Hoppas ovanstående är till hjälp.
 
Visa bilaga 439380 Blir alltid lika glad när någon tar sig tid att svara. Så tusen tack till dig.
Jag har köpt en begagnad kökspanna,en wamsler k147 den ger ungefär 14Kw till vatten och 3,5kw till rummet.. Fick då även med en laddomat med inbyggd cirkpump som jag tänkte använda Mellan panna och tank. Kopplas till en rökgasgivare så den inte går när pannan är kall.

har tittat lite på 320L acktankar., får nog inte plats med större, men ska mäta lite utrymmen när jag åker upp nästa gång. Jag har tänkt göra ett simpelt 1rörsystem Med utanpåliggande rör och med moderna radiator koppel och termostater Fast på gammal gjutjärnsradiatorer. Vad jag fattar de så ska de fungera rättså bra med 1 rörsystem då. Tänkte ha 2 slingor 22mm vardera. En till övervåningen och 1 till nedervåningen, Så man enklare kan justera och slipper att sista radiatorn blir så mycket kallare.

Har ritat upp en liten skiss på hur jag tänker, ber om ursäkt om den blev lite slarvig men du kanske förstår ändå,
Säg gärna vad du tycker om det, eller om man kan förbättra på något sätt. Tack.
Svart kökspanna Wamsler K147 placerad i ett vitt kök med trägolv och vita skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Begagnad svart kökspanna Wamsler K147 med öppet lock, i ett garage med verktyg och en cykel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Begagnad laddomat med inbyggd cirkpump och mätare i ett rörigt förrådsutrymme, relaterat till en köksrenoveringsdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
lägger även upp bild på pannan och ladomaten
Mvh Handritad skiss av uppkopplingsplan för Wamsler k147 kökspanna med cirkpump, laddomat och radiatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hoppas du fick med isolerade lock till pannan.
Annars kommer du få det väldigt varmt inne medans du eldar för att värma tanken.
14 Kw till vattnet är när allt är optimalt, men tycker inte den ger den effekten riktigt.
 
Har kikat på lock som säljs, blir att beställa ett nytt. Eller bygga ett eget som man kan lyfta av om man vill

. Kanske man kan skära ut av nån tjock marmorskiva eller göra med tegelsten på en plåt.

Svart lock till Wamsler kökspanna öppnat framför vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir även att göra en ram / brandvägg på sidorna och bakom pannan med tegelsten. Men funderar om jag ska köra på 500L tanken eller 320L vad tror du?
Mvh
 
Kökspanna med bortlyft spishäll och synliga vattenrör, placerad i ett renoveringsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en annan variant till isolerat lock, om någon vill vara med och spekulera i denna idé så blir jag glad.


Fundera på hur man kan göra en kökspanna typ wamsler mer effektiv mot vattnet. samt avge mindre effekt i form strålningsvärme.

Original sitter det vattenmatel på sidorna av eldstaden, men mycket av energin/ värmen går upp till spishällen som ibland blir nästan Röd om man eldar kraftigt. Självklart bra om man vill laga mat på den men mindre bra om man vill kunna ladda tanken snabbare.

Nu till mina funderingar. Borde man inte kunna svetsa en tank med samma mått som spishällen och typ 50mm hög. Själva spishällen går enkelt att lyfta bort och ligger bara på ett såntdär tätningssnöre som jag glömde namnet på, och ersätta med denna vattenmantel/tank issåfall. Tror ni man skulle få mer effekt till acktanken av denna modifikation, och mindre i form a strålningsvärme? Kanske man kan isolera uppepå den nya tanken med nånting oxå. Frågan är bara hur man skulle koppla ihop den nya tanken med den befintliga vattenmantel. Så allt blir en och samma tank. Så man slipper en extra laddomat för spishällstanken. Vet att det är många med denna typ av kökpannor som klagar på att det blir 40grader varm i köket pgav strålningsvärmen innan man hunnit ladda acktanken till 90 grader.
bifogar en bild på hur min kökspanna ser ut när jag lyft bort spishällen

öppen för alla möjliga förslag. mvh

Kökspanna utan spishällen, visar vattenmantel och inre konstruktion för effektivisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.