Trångboddhet och ansträngd ekonomi är två av de kriterier som Boverket tagit fram för att definiera bostadsbrist.

Du kan läsa artikeln här: En halv miljon hushåll bor trångt
 
harry73
Synd att det inte står när man bor trångt. Hur många kvm per person ska man ha?
 
Rickard.
I Sverige tror jag det räknas som när man har fler vuxna (par räknas som 1) än antal sovrum. Barn räknas på något annat sätt tror jag.
 
G
I mitt hushåll bor vi 1 personer i en 3a på 77kvm, och det är trångt tycker jag.
 
  • Haha
yonna och 1 till
  • Laddar…
Jag bor själv på nästan 250kvm och det känns trångt förutom då man städar :)
 
  • Gilla
Henri och 3 till
  • Laddar…
Det stora problemet med trångboddhet är att den drabbar personer som inte själva betalar för sitt boende. Jag är för stora lättnader i plan- och bygglagstiftningen, men i det här fallet hjälper det nog bara marginellt.
 
  • Gilla
Arnmark och 2 till
  • Laddar…
Vi bor tre (2 vuxna och en tonåring) med två sovrum och i ett hus på 79+79 kvm. Det är inte direkt trångt, men jag skulle önska mig mer plats för verktyg o en verkstad... Ett garage vore också bra.
 
G
B b8q skrev:
Vi bor tre (2 vuxna och en tonåring) med två sovrum och i ett hus på 79+79 kvm. Det är inte direkt trångt, men jag skulle önska mig mer plats för verktyg o en verkstad... Ett garage vore också bra.
Och en källare för biorum med storbildstv eller projje samt en ordentlig högtalarsystem.
Sedan ett rum för en PLC-arbete, där man kan skruva upp lite olika PLC-märken och labba och lära sig lite till.
 
  • Haha
  • Gilla
Danie_K och 1 till
  • Laddar…
Undrar hur fördelningen av de trångbodda ser ut? Är det ensamhushåll som bor trångt eller är det storfamiljer som bor trångt?

Sen saknar man ju även definitionen av "trångt". Vad är trångt? Hur många kvm/person räknar man med när man räknar vad som är trångboddhet.

Med tanke på att andelen ensamstående utan barn utgör en femtedel av svenskarna (1,87 miljoner) borde det statistiskt sett vara ca 100.000 som bor både ensamma och trångt och då måste det ju vara väldigt små kyffen de bor i?
 
  • Gilla
lurk12345
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Sen saknar man ju även definitionen av "trångt". Vad är trångt? Hur många kvm/person räknar man med när man räknar vad som är trångboddhet.
Personer per sovrum. Mer än en (om det inte är ett par) räknas som trångbott sen 35 år tillbaka.
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Okej, en person per sovrum. Då vet jag det. Då bor jag inte trångt. Vi har ett rum mer än antalet personer i hushållet.

Då blir ju nästa fundering, hur många bor i snitt per sovrum, av de som är trångbodda?

Har man även räknat med de bidragsfuskare som man läst om, där 15-20 personer kan vara skrivna i en enrumslägenhet, uppbära försörjningsstöd men bo på annat håll, s.k skenskrivningar?
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Har man även räknat med de bidragsfuskare som man läst om, där 15-20 personer kan vara skrivna i en enrumslägenhet, uppbära försörjningsstöd men bo på annat håll, s.k skenskrivningar?
Är du galen?
Sånt där tar man inte upp i några rapporter!!!
 
  • Gilla
segv
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Okej, en person per sovrum. Då vet jag det. Då bor jag inte trångt. Vi har ett rum mer än antalet personer i hushållet.

Då blir ju nästa fundering, hur många bor i snitt per sovrum, av de som är trångbodda?

Har man även räknat med de bidragsfuskare som man läst om, där 15-20 personer kan vara skrivna i en enrumslägenhet, uppbära försörjningsstöd men bo på annat håll, s.k skenskrivningar?
Eftersom det säkerligen baseras på statistik från folkbokföringsregistret så ja, de är nog med där.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Eftersom det säkerligen baseras på statistik från folkbokföringsregistret så ja, de är nog med där.
Ja, kanske. Om det nu inte är därför man pratat om att göra en ny folkräkning.

Politikerna har väl börjat inse att det är lite väl mycket utgifter och att det är lite dålig koll på hur många personer som vistas i Sverige och som ska försörjas och om en del verkligen ska försörjas överhuvudtaget.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.