Hej!
Jag är intresserad av att göra en datanätverk i det befintliga nätverk av koppartrådar som finns i min villa. Jag bor i en villa i en samfällighet, färdigställd 2006, i Vallentuna. Vi fick tyvärr inte fiber i våra hus så vi har det gamla vanliga coaxial eller kopparnätet.

Com Hem har släkt sin FM sändning (helt okej för mig) och Telia håller på avveckla sitt gamla kopparnät. Jag har tre hål i väggen och det enda man använder i vissa rum är TV uttaget och telefonuttaget i två rum. Resten används inte. Så förutom den hårdvara utrustning man behöver koppla mellan nätet och Com Hems modem (fast tips välkomna!), är det möjligt för en elektriker eller annan kunnig fackman göra om det kopparnätet bakom gipsskivorna till ett internt bredbandsnätverk med RJ45 uttag?

Detta vore en jättekul grej att göra. Jag tackar på förhand om ni har tips och råd och om en fackman läser detta är jag intresserad av att bli kontaktad.

Vänliga hälsningar

William
 
Åsa Lund
Vi knöt fast ny datakabel i den gamla telekabeln, drog ut telekabeln och vips hade vi ett datanät. Typ så. Det underlättade att ta lite barnpuder och blåsa in i röret där datakabeln skulle in.
 
J
Är i lite samma situation som du i vår brf. Vi kommer byta ut vårt gamla nät via Comhem till fiber från Telia. Faktum är att det gamla koaxnätet funkar fint att köra Gbit/s över lokalt. Är det inte enkelt att dra ut kablarna kan man enkelt via adapter i båda ändarna och det funkar som switch också. Det finns flera olika generationer men länkar till några olika på tex Amazon. I utlandet är moca väldigt vanligt och det kommer säkert bli vanligare här när man kastar ut koaxen. På detta sättet kan man enkelt utöka nätet och slippa dra nätverk till ett extra rum med tex tvbox.

https://www.amazon.de/dp/B01MRV4WA1/ref=cm_sw_r_cp_apa_fab_ul3CFbVPPQ3B3

https://www.amazon.de/dp/B07R7LVXWJ/ref=cm_sw_r_cp_apa_fab_Cq3CFb7HV7KZF
 
  • Gilla
WillB
  • Laddar…
J
Glömde att, om du i ditt fall ska fortsätta att använda comhem så klarar de lite dyrare adaptrarna att existera samtidigt med tv och data, eftersom de använder olika frekvenser. Finns även bra guider på Youtube. Alltså helt onödigt att skrota allt gammalt och dra nytt om det bara är rj45 man är ute efter.
 
  • Gilla
WillB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.