B Byggledare skrev:
Det är en bra gyllene regel: Den som ringer på för att göra en rörinspektion ska man INTE använda för jobbet.
Det finns inga gratisluncher...
Planerat underhåll, och ordentlig upphandling - som jag skrev ovan - är enda sättet att få koll på vad som utförs. "Vanliga" villaägare har ju normalt inte någon som helst möjlighet att vare sig se, ifrågasätta eller godkänna sådana arbeten.
Jag var rätt skeptisk redan innan kontrollen påbörjades. Nu lyckades han dessutom inte komma in med kameran förbi kröken till horisontell stamm.... Inspektionslucka 20 cm över golv... Jag ifrågasatte hur de skulle kunna relina om han inte ens kommer fram med inspektionskameran, han menade att montörerna har bättre utrustning. Förtroendeingivande.
 
H hempularen skrev:
Jag var rätt skeptisk redan innan kontrollen påbörjades. Nu lyckades han dessutom inte komma in med kameran förbi kröken till horisontell stamm.... Inspektionslucka 20 cm över golv... Jag ifrågasatte hur de skulle kunna relina om han inte ens kommer fram med inspektionskameran, han menade att montörerna har bättre utrustning. Förtroendeingivande.
Ett jobb för runt 100 k skulle jag gissa.
Man vill ju veta vilka som lämnar en sådan offert. Vad vet de som inte jag vet?
 
Tack för alla svar!

Har idag inga problem med avloppen (stammar uppe är fixade -06 och -19). Vad gäller källaren är det mest tvättstugan samt vattenbrunn ute / garage som används. Kök nere används inte alls (och kan egentligen kopplas bort (står i sovrum med golvvärme).

Två huvudledningar kommer ned från grundplan (från kök o badrum). Huset är tegelvilla med betongkällare. Tvättstugan ska dock renoveras (någon gång) och där hade man kunnat byta stammarna helt eftersom jag även tänkt sätta in en toalett där också. Ett av avloppen i pannrummet kan också tas bort (ett tvättfat som inte används) men avloppet bredvid tror jag bör vara kvar (vid tillfällen man ska tömma värmestystemet). Men förstår efter vissa svar här att "kalaset" nog hamnar minst runt 250-300'.. Och då får det vänta 5 år eller mer.

Och ja, de verkar verkligen gillat dra vatten och avlopp överallt där nere. Och de drog även golvvärme i hallen uppe när huset byggdes (vilket också är något jag inte vill börja peta i ;)
 
Runt 3000 per meter låter rimligt, relinade (sprutmetoden) i veckan. Ca 11 meter och total kostnad innan RUT 33000. Tre lager lades i princip överallt.
 
  • Gilla
hampustw
  • Laddar…
Se till att du beställer och genomför en besiktning av utomstående besiktningsman innan du betalar allt bara.
Kolla t.ex branschföreningen BRiF för mer info, brif.se
 
  • Gilla
Tubie
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag hade hit en firma som erbjöd gratis inspektion av rören i syfte att erbjuda relining. Det gäller ca 10 - 15 m rör, och 3 golvbrunnar. i källaren.

Offerten gick på ca 250 000... Blev ingen affär.
250 k låter som Sunda Hem, Villa VVS eller liknande. Ta in en röris som jobbar med de större bolagen så tror jag att det blir billigare.
 
Jag ser och hör en hel del. För över 10 år sedan betalade man 25.000 kr per lägenhet. För inte så länge sedan betalade brf 100.000 kr per lägenhet. Jag har även träffat brf som betalat 50.000 kr per lägenhet men de visste inte om även ledningen i källargolvet ingick. Oavsett vad man har gjort så har man kvar ett byte av avloppsledningar och man byter inte där de gamla ligger utan man får hitta nya vägar. Eller ska man relina en relining?
Men annars är det väl som med konserverad gröt. Men vad har Björn Ranelid med relining att göra?
 
Anders Granlund Anders Granlund skrev:
Jag ser och hör en hel del. För över 10 år sedan betalade man 25.000 kr per lägenhet. För inte så länge sedan betalade brf 100.000 kr per lägenhet. Jag har även träffat brf som betalat 50.000 kr per lägenhet men de visste inte om även ledningen i källargolvet ingick. Oavsett vad man har gjort så har man kvar ett byte av avloppsledningar och man byter inte där de gamla ligger utan man får hitta nya vägar. Eller ska man relina en relining?
Men annars är det väl som med konserverad gröt. Men vad har Björn Ranelid med relining att göra?
Rätt svårt att förstå vad du menade. Relina lägenhet för 100k eller renovera badrum för 100k? Vad menar du med kvar byte av avloppsledningar? Är det inte de som relinas?
 
2016 skulle kosta reling 3000 SEK/meter och då erbjöds först gratis inspektion / filmning av avlopps rören /systemet / villa i Tumba men vi bestämde oss för att gräva upp allt gammalt och sätta nya rör från huset till Gatan .... blev billigare för det mesta gjorde jag själv ....
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Krilleman
Jahe Jahe skrev:
2016 skulle kosta reling 3000 SEK/meter och då erbjöds först gratis inspektion / filmning av avlopps rören /systemet / villa i Tumba men vi bestämde oss för att gräva upp allt gammalt och sätta nya rör från huset till Gatan .... blev billigare för det mesta gjorde jag själv ....
Nästan alltid rätt väg att gå... (y)
 
Krilleman Krilleman skrev:
Nästan alltid rätt väg att gå... (y)
Ja om man är korkad.
 
  • Gilla
Currywurst
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Bor i en Hsb brf med hus byggda 1970(snart 50 år) stammar av den plast som är av sämre kvalite sprödare spricker lätt som sattes på 60 och början av 70-talet även grenrör i samma dåliga kvalite i betongvägg plus tappvattenrör av koppar i betongväggarna och värmerör genom vägg.

Vi är många som är i behov av att renovera våra badrum bla pga ej godkända golvbrunnar och dåliga ytskikt. Några i styrelsen har ganska nyrenoverade badrum.
Vi har bett om att få stambytt nu(det går att stambyta enskilda badrum) innan vi gör våra badrum men styrelsen säger nej och har nu i stället gått ut med att: Gör era badrum så relinar vi sen när det behövs?????

Jag/vi har ifrågasatt detta! om vi gör våra badrum nu och byter golvbrunn nya fuktspärr ytskikt mm vilket kostar en del i både pengar o jobb och kan behöva göras om inom kort och relining är ju inte gratis heller, vi förstår inte hur de tänker el saknar de totalt kunskap.

ex. Om Brf SEN ska relina stammen, om vi har otur då så kan rören(stam o grenrör) spricka redan när de spolas rena inför en relining= vilket innebär att vi får göra vanligt stambyte och då göra om hela badrummet igen!!!

ex. Om vi gör våra badrum nu och brf relinar sen och detta fungerar så har vi ändå problemet med att våra tappvattenrör(dricksvattenrör) i betongväggen och värmerör(till element) inte har bytts ut utan är nu ca 50 år och har en livslängd på ca 30-50 år(kan förstås hålla längre med tur)
vilket innebär att vi troligtvis får göra om våra badrum snart igen samt att riskera vattenskador under tiden.

Mottar gärna kommentarer o argument som kan vara till hjälp för oss, det är bla flera barnfamiljer som nu knappt kan använda sina badrum pga dåligt skick men vågar samtidigt inte renovera.
 
Om brf behöver göra jobb med ledningarna så ansvarar de även för de ingrepp i enskildas utrymmen som behöver göras pga reliningen. Det kommer bli dyrt för föreningen att återställa nyrenoverade badrum. En konsekvensanalys på alternativ behöver upprättas och presenteras för styrelsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.