Både handdukstorken och badrumsfläkten ska ha allpolig brytare. Ser ju inte klokt ut om du (i samma ram) har två belysningsknappar och sen två allpoliga brytare )som inte finns som dubbelknapp). Betyder att jag ska ha en 3-rackaram i badrummet där alla barn (och vuxna) trycker på ”fel” knapp.

förslag
 
Det räcker att fasen bryts för att det ska vara 'allpoligt'. Finns det strömbrytare på fläkten borde den räcka?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Både handdukstorken och badrumsfläkten ska ha allpolig brytare. Ser ju inte klokt ut om du (i samma ram) har två belysningsknappar och sen två allpoliga brytare )som inte finns som dubbelknapp). Betyder att jag ska ha en 3-rackaram i badrummet där alla barn (och vuxna) trycker på ”fel” knapp.

förslag
För fläkten så finns det en allpolig brytare inbyggd på både pax och intellivent... Är 99% säker...
 
En brytare placerad vid klockan 11 jämfört med en skruv till vänster i en väggmonterad enhet med kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du ser brytaren klockan 11 om skruven till vänster...
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det räcker att fasen bryts för att det ska vara 'allpoligt'. Finns det strömbrytare på fläkten borde den räcka?
va, då är alla ”vanliga” strömbrytare allpoliga? Alltså typ en lysknapp som bara bryter fasen. Jag trodde nollan också var tvungen att brytas.
 
D Derbyboy skrev:
Både handdukstorken och badrumsfläkten ska ha allpolig brytare.
Första frågan är väl om du normalt kommer att manövrera dessa? Om inte skulle jag sätta något liknande denna i anslutning till respektive apparat.

Enkel vit väggmonterad strömbrytare i plast med IP54-klassificering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fläkten styrs väl antingen av en fuktsensor eller får ström när belysningen är på. Handdukstorken har jag normalt alltid på och då behövs ingen brytare vid dörren.

Vill du verkligen styra två olika uppsättningar belysning, en fläkt och en handdukstork "vid dörren" blir det nog svårt att undvika att man kommer att trycka på fel knapp.
 
Badrummet är ungefär 1,6x1,8m.

paxfläkten har ju tydligen en inbyggd.

den där klumpen till brytare passar bättre i ett garage än i ett nyrenoverat badrum.
 
Är det ingen brytare inbyggd i torken?
 
Svedbergs Diana S

står såhär i produltbeskrivningen.

Svedbergs produktinformation med punkter om installation och garantier, inklusive väggfästen i metall och IP44-klassificering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Derbyboy skrev:
va, då är alla ”vanliga” strömbrytare allpoliga? Alltså typ en lysknapp som bara bryter fasen. Jag trodde nollan också var tvungen att brytas.
Ja, för vanliga enfas-installationer i Sverige är det så.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
En handdukstork kan man ju faktiskt vilja stänga av, inte bara som en formalitet. Se till att köpa en med avstängning.
 
Jo men en knapp vid dörren är ok. Det var när det blev två som jag började tveka. Nu behöver ju paxen ingen.
 
Ska försöka läsa mig till om Diana S har avstängning på själva apparaten.

Lite klurigt bara att få till....har en 1,5åring som vill ha uppmärksamhet också :oops:
 
D Derbyboy skrev:
Svedbergs Diana S

står såhär i produltbeskrivningen.

Brytaren behöver inte sitta i samma rum, men rent formellt ska den vara låsbar eller på annat sätt 'omöjlig' att manövrera oavsiktligt om inte den som i framtiden utför service på den anslutna prylen kan ha översikt över brytaren under arbetet.
Så rent krasst borde det räcka med en låsbar dvärgbrytare i centralen.


Men det borde, som sagt var, finnas någon form av avstängning på torken.
 
Ok

handdukstorken ska kopplas på samma säkring som resten av badrummet. Gör jag dvärgen i centralen låsbar så uppfyller jag:

”skall kopplas över allpolig brytare”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.