Jag har satt in likadana fönster i hela stallet, även i sadelkammardelen - eftersom de alla är med svetsade galler och försedda med en liten kläpp att hänga ett hänglås i (för sadelkammardelen då). Men så inser jag nu (jag hade ju varit en usel inbrottstjuv som inte kommer på sånt här förrän långt i efterhand) att de kan ju bara skruva av skruvarna på gångjärnssidan så är det ju fritt fram. Såhär ser skruvarna ut och fönstret det gäller: 20200907_132243.jpg
20200907_132233.jpg

Om jag vill ha kvar justeringsmöjligheten (vill jag det förresten - fönstret sitter ju väl centrerat, inte ska väl något orsaka att det flyttar sig..?) hur kan jag göra för att stöldsäkra dem?
Jag har läst på forumet här att någon slog på en stålkula på skruvhuvudet och refererade även till denna artikeln: https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2017/mars/sa-skyddar-du-solcellerna-fran-tjuven/ men då bilder saknas är det svårt att förstå om det är tillämpbart här, samt vad dessa stålkulor heter och vart man kan köpa dem. Vore så väldigt väldigt tacksam för hjälp här! ALLA idéer är välkomna.
 
Keisha Keisha skrev:
Jag har läst på forumet här att någon slog på en stålkula på skruvhuvudet
Men även om du hindrar någon att "prydligt" skruva loss fönstret gissar jag att en "halvstor" kofot bryter loss gångjärnen från karmen ganska fort eller sitter de kraftigare än så?
 
Ett alternativ kan vara att svetsa på en bricka vid varje mutter, då kan du fortfarande justera men inte plocka lös fönstret (lika enkelt)
 
  • Gilla
Keisha
  • Laddar…
jaadu, jag vore som sagt en väldigt usel inbrottstjuv för det kan man säkert det också. Men vad ska man ta sig till..? De kan ju rent tekniskt både hugga sig in genom de putsade lecablocken, såga ett hål genom gipsen och isoleringen i innertaket också - och säkert hundra sätt till som inte jag kommer på :p
Men fönsterkarmarna sitter fastskruvade med fyra spikband som går utifrån och hela vägen runt smygen och in på insidan, 2 skruvar per spikband, och sen är allt detta förstås inputsat bakom ca 1,5mm putsbruk av hårdaste slaget. Bild visar hur det såg ut innan vi putsade:
20191028_140651.jpg
Sen sitter fönstrena i karmarna bara med dessa skruvar. Om man får in en kofot mellan fönstret och fönsterkarmen? Det måste jag testa... men jag tänker att det får finnas en rimlighetsnivå som försäkringsbolaget också godkänner, så ifall att det värsta händer så ska försäkringen åtminstone täcka det.
 
Redigerat:
Eccoes Eccoes skrev:
Ett alternativ kan vara att svetsa på en bricka vid varje mutter, då kan du fortfarande justera men inte plocka lös fönstret (lika enkelt)
Det var nåt sånt jag tänkte - men jag saknar svets och så måste det ju göras på plats dvs stor risk att man förstör fönsterkarmen..? Finns det något alternativ till svetsning som håller åtminstone nästan lika bra..?

Eller en mutter till, som man kanske kan vinkelslipa bort kanterna på..? fast det lär väl också bli tufft att få ordning på den på plats, dessutom tillåter inte denna skruven något som är så värst mycket tjockare :(
 
Keisha Keisha skrev:
Det var nåt sånt jag tänkte - men jag saknar svets och så måste det ju göras på plats dvs stor risk att man förstör fönsterkarmen..? Finns det något alternativ till svetsning som håller åtminstone nästan lika bra..?

Eller en mutter till, som man kanske kan vinkelslipa bort kanterna på..? fast det lär väl också bli tufft att få ordning på den på plats, dessutom tillåter inte denna skruven något som är så värst mycket tjockare :(
Risken för att förstöra fönsterkarmen bör vara minimal då man bara behöver punkta fast brickan med svets, men blir svårt då du inte har tillgång till en.
Ett annat alternativ är att sätta en knäckmutter, men då får du jobba lite om du någon gång behöver justera fönsterna.
 
  • Gilla
Keisha
  • Laddar…
Eccoes Eccoes skrev:
Risken för att förstöra fönsterkarmen bör vara minimal då man bara behöver punkta fast brickan med svets, men blir svårt då du inte har tillgång till en.
Ett annat alternativ är att sätta en knäckmutter, men då får du jobba lite om du någon gång behöver justera fönsterna.
Det som talar emot att svetsa en bricka är muttern blir en utmärkt domkraft för att trycka bort brickan... Jag hade svetsat fast en mutter....
 
Keisha Keisha skrev:
men jag tänker att det får finnas en rimlighetsnivå som försäkringsbolaget också godkänner,
Kontakta dem och fråga? Så här skriver exempelvis If:

Skärmdump av text från ett forum som diskuterar särskilda låskrav för dörrar och fönster enligt ett försäkringsbolag.
 
  • Gilla
Keisha
  • Laddar…
Eccoes Eccoes skrev:
Risken för att förstöra fönsterkarmen bör vara minimal då man bara behöver punkta fast brickan med svets, men blir svårt då du inte har tillgång till en.
Ett annat alternativ är att sätta en knäckmutter, men då får du jobba lite om du någon gång behöver justera fönsterna.
Åh, knäckmutter - det ser ju ut att kunna lösa det! Tjoho! En sån får det bli. Så byter jag bara ut den befintliga muttern på undersidan mot en sån. Bara det inte går att skruva ur skruven ändå, alltså utan mothåll från muttern. Men det verkar inte kosta så många slantar att köpa och testa!
 
Alfredo Alfredo skrev:
Kontakta dem och fråga? Så här skriver exempelvis If:

[bild]
Jepp har redan lämnat in en ansökan om att få bli kontaktad (det är så det funkar numer...)
 
C
Keisha Keisha skrev:
hur kan jag göra för att stöldsäkra dem?
Sätt tappar på gångjärnssidan av bågen och borra motsvarande hål i karmen (den ser ju rejäl ut).
Precis som vanliga bakkantsbeslag.
Det är ju det vanliga - att gångjärnen inte har någon inbrottsskyddande funktion.
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Sätt tappar på gångjärnssidan av bågen och borra motsvarande hål i karmen (den ser ju rejäl ut).
Precis som vanliga bakkantsbeslag.
Det är ju det vanliga - att gångjärnen inte har någon inbrottsskyddande funktion.
Ah, att jag byter ut hela konstruktionen på karmen med de två horisontala plattorna och ersätter dem med en sån här?
https://www.rinab.nu/PartnerFiles/Rinab/images/products/31-860471-large_1.jpg
 
Kika på hur säkerhetsdörrar "lägenheter"
Borra inne i karmen två 7,3 hål gänga in en MC6S M8x20 Kapa av skallen.
Borra två 10mm i fönstret som passar i skruven
 
  • Gilla
Keisha och 1 till
  • Laddar…
Keisha Keisha skrev:
Ah, att jag byter ut hela konstruktionen på karmen med de två horisontala plattorna och ersätte
Nej jag tror @cpalm menar att du monterar dörrsprintar som brytskydd, typ som nedan.

Illustration av dörrsprint monterad som brytskydd på en dörrkarm.
 
  • Gilla
Keisha och 2 till
  • Laddar…
C
Keisha Keisha skrev:
Ah, att jag byter ut hela konstruktionen på karmen med de två horisontala plattorna och ersätter dem med en sån här?
[länk]
Nej :D
Jag menar så här:
CIMG1600-768x1024.jpg
 
  • Gilla
Keisha
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.