Ska sälja en villa i Malmö runt 4miljoner och känner att det skiljer stort i vad mäklaren kostade senast jag sålde. Verkar som man dock har stort prut-utrymme..

Vad har ni betalat för er mäklare när ni sålt? Och hur mycket fick ni ner priset?
 
Betalade 2,5% för en villa som gick för 2,6, fast procentarvode hade jag.
 
BirgitS
Procentsatsen varierar beroende på vad priset för huset är men det brukar sluta med att mäklaren ska ha 50 - 100 000 beroende på hur mycket tid som mäklaren behöver lägga ner på att få det sålt.
 
Samma här i Trollhättan, 2,5 %.
Kom ett inlägg emellan. Mitt svar var till Anders_tranås
 
BirgitS BirgitS skrev:
Procentsatsen varierar beroende på vad priset för huset är men det brukar sluta med att mäklaren ska ha 50 - 100 000 beroende på hur mycket tid som mäklaren behöver lägga ner på att få det sålt.
Det va ett ganska stort spann...
 
Svärföräldrarna sålde precis sitt hus för 2 150 000:-. Mäklaren ska ha ca 127 000:-. Objektet las ut för 1 395 000:-

Upplägget var fast pris upp till en viss summa, sedan procent på överstigande. (Vet inte vad procenten låg på).

Vår mäklare när vi sålde vår BR kostade oss 6%. Kommer inte ihåg exakt summa, tror det var någonstans mellan 45-50 000:-
 
BirgitS
H Headloose skrev:
Det va ett ganska stort spann...
En del bostäder säljer ju nästan sig själva och det räcker med en förhandsvisning så är det sålt, medan andra sorters bostäder är trögsålda och mäklaren får åka iväg och hålla i visningar vid 10-20 tillfällen. Det är klart att det påverkar vad mäklaren vill ha in.
 
Sålde förra året en fastighet för 1 300 000:-. Fast pris 15 000:- via Hemverket.
 
  • Gilla
Nybyggerska och 3 till
  • Laddar…
E
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Till @Per Eskilsson

Vad är det som gör dig förvånad, Per?
Mycket fint, man verkar få mycket för pengarna i Halland.
Vad menas med att 6,8 hektar finns?
 
E El-Löken66 skrev:
Mycket fint, man verkar få mycket för pengarna i Halland.
Vad menas med att 6,8 hektar finns?
Jo, fastigheterna är planerade som Hästgårdar.
Men eftersom gårdarna är rätt små, så ville Lantmäteriet att ett markområde öster om våra gårdar skulle göras till en samfällighet, som alla kunde använda för sina hästar.
Nu är det bara bondens kor, som vi har på vår mark, som går och betar där. Förut var det också grannens hästar.
Nu tre Limousine-kor, på försommaren var det två kor med varsin kvig- resp. tjurkalv.
De 7 hektaren är en samfällighet, som vi har en tredjedel av. Ca 2 Ha av den är äng, resten är skog.
Kom och kika och köp!
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Bedömt slutpris (av mig och mäklare) var ca 5,8 Mkr. Mäklarens upplägg var 57k upp till 5,75 Mkr sedan 10% av överskjutande del av försäljningspriset. Prutade ingenting, tycker priset var skäligt.

Slutade med att mäklaren fick 112k vilket motsvarar strax under 1,8% av försäljningspris.
 
Jag o tanten sålde nyss och vi betalde 4% rakt av på försäljningspriset, vi hade utgångspris på 1,1. detta i Norrbottens kustland.

Tycker det är dyrt med mäklare, men det är smidigt att slippa rodda i allt själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.