Jag har en granne som vägrar mej att ta bort en tall som står ca 2 dm ifrån våran tomtgräns. Diametern på stammen är ca 5-6 dm. mesta delen av rotsystemet är på våran tomt och trädet lutar in med trädkronan över tomtgränsen. Vem är ansvarig för trädet om något händer med mitt växthus som skall byggas med 4,5 meters avstånd från tomtgränsen. Vems försäkring gäller?
 
Om trädet är friskt så är det din försäkring som gäller.
 
Du menar att om det blåser och ramlar ner grenar på vårat växthus så har grannen inget ansvar?
 
Trädet står där nu och växthuset inte, kanske välja annan plats ?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
1) Trädet var där först.
2) Om trädet (eller grenar) faller ner och skadar nåt på din fastighet, så är det din försäkring som får ta det. (Undantag om grannen kände till att trädet inte var friskt och trots det inte vidtagit åtgärder).
3) Du har rätt att - på din bekostnad - ta bort grenar och rötter som tränger in på din fastighet, OM det kan göras utan att trädet då riskerar att dö OCH om du först gett grannen möjlighet att ta bort dem själv.
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Bölebon Bölebon skrev:
Du menar att om det blåser och ramlar ner grenar på vårat växthus så har grannen inget ansvar?
Om grenar växer över gränsen har du rätt att be grannen kapa de grenarna. Nekar grannen får du kapa själv. Samma gäller rötter.
 
Bölebon Bölebon skrev:
Jag har en granne som vägrar mej att ta bort en tall som står ca 2 dm ifrån våran tomtgräns
Välkommen hit! Detta är ett ämne som ganska regelbundet dyker upp här. Leta lite så hittar du många trådar med liknande frågor. Det korta och förenklade svaret är att var och en får ha vilka träd man vill på sin fastighet. Men leta lite så hittar du massvis med diskussioner och åsikter kring detta.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Trädet står där nu och växthuset inte, kanske välja annan plats ?
Du menar att grannen skall bestäma vart och var jag vill bygga på min tomt?
 
Bestämma och bestämma... Ett träd i den storleken måste vara ganska gammalt? Stod det där när ni köpte tomten så har ni ju indirekt accepterat att det finns vissa begränsningar i hur den delen av tomten kan utnyttjas.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Bölebon Bölebon skrev:
Du menar att grannen skall bestäma vart och var jag vill bygga på min tomt?
Det gör ju grannen inte, de är ju du som bestämmer vad som passar att bygga under en tall. Grannen bestämmer lika lite över din tomt som du över deras.
 
  • Gilla
Bölebon
  • Laddar…
Bölebon Bölebon skrev:
Du menar att grannen skall bestäma vart och var jag vill bygga på min tomt?
Bölebon Bölebon skrev:
Jag har en granne som vägrar mej att ta bort en tall som står ca 2 dm ifrån våran tomtgräns.
Man kan ju vända på det och fråga sig om du ska kunna bestämma var grannen har sina träd. ;) Det finns oftast (minst) två sidor på myntet.
 
Erbjud att stå för kostnaden att ta ner trädet, forsla bort det, ta bort stubben och återställa marken, då har du god chans att få din vilja igenom
 
T
Köp grannens tomt, så är det ditt träd sen. Dina träd får du göra (nästan) vad du vill med.
 
harry73
Bölebon Bölebon skrev:
Jag har en granne som vägrar mej att ta bort en tall som står ca 2 dm ifrån våran tomtgräns. Diametern på stammen är ca 5-6 dm. mesta delen av rotsystemet är på våran tomt och trädet lutar in med trädkronan över tomtgränsen. Vem är ansvarig för trädet om något händer med mitt växthus som skall byggas med 4,5 meters avstånd från tomtgränsen. Vems försäkring gäller?
Kan du inte visa en bild på trädet? Hur står den i förhållande till huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.