Vi ska flytta och bekymret just nu är hur våra Hästens Motorsängar ska flyttas Jag minns att de som kom med sängarna höll på ett bra tag för att installera dem på plats.
En flyttfirma annonserar att de har skenor och selar för att flytta. Men den firman konkade 2017 och har tydligen låtit en liten städfirma använda namnet i sina annonser. De vill ha 9800 efter RUT för att flytta sängarna och lite andra möbler.
Är det någon på detta allvetande forum som vet hur svårt det är att flytta dessa sängar?
 
Motor och drev sitter väl fast i sängunderredet.
Går det att lyfta sängen utan att prylarna lossar så borde en flyttfirma fixa detta.
 
R Rutred skrev:
hur svårt det är att flytta dessa sängar?
Ja vad svara man på detta... Kunde leverantören flytta in sängarna borde naturligtvis en flyttfirma kunna flytta ut dem igen. Hur svårt, ja ungefär lika svårt som det var att flytta dit dem. Måste sängarna "demonteras" vet jag inte hur en flyttfirma ställer sig till jobbet. Det är nog bara att fråga.
 
E etompau skrev:
Motor och drev sitter väl fast i sängunderredet.
Går det att lyfta sängen utan att prylarna lossar så borde en flyttfirma fixa detta.
Tack
Sängen är väldigt tung. Svårt att få den genom dörrarna när man bär. Kanske därför firman talar om att man har skenor?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja vad svara man på detta... Kunde leverantören flytta in sängarna borde naturligtvis en flyttfirma kunna flytta ut dem igen. Hur svårt, ja ungefär lika svårt som det var att flytta dit dem. Måste sängarna "demonteras" vet jag inte hur en flyttfirma ställer sig till jobbet. Det är nog bara att fråga.
Hej
Visst ska jag fråga flyttfirman. Men jag är rädd att de kan svara ”inga problem” utan att veta om de kan.
 
"väldigt tung" säger inte så mycket. Det kan vara lätt för några stabila flyttkarlar.
Det är väl en någorlunda vanlig säng/sängar vi talar om, dock med en motortillsats?
 
E etompau skrev:
"väldigt tung" säger inte så mycket. Det kan vara lätt för några stabila flyttkarlar.
Det är väl en någorlunda vanlig säng/sängar vi talar om, dock med en motortillsats?
120 kg
 
Är storleken inte något problem, utan att den väger 120 kg, så är det inga problem. Framför allt inte för en riktig flyttfirma, de flyttar mer eller mindre dagligen betydligt tyngre objekt.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Flyttade förra året och tog med två st hästen motorsängar. Väger as och är klumpiga men det gick att få in dom stående i en liten hiss där vi fick skjuta in dom och vrida upp eftersom hissen inte var tillräckligt djup. Ett tips är att dra spännband runt underredet vid den övre halvan för det särar på sig vid ryggvinkeln när sängen ställdes på kant. Lyssnade med en ”vanlig” flyttfirma innan och det va inga större problem för dom skulle kosta per timme för två gubbar innan jag viste om det skulle behövas bäras upp två trappor. Kommer inte ihåg vad det skulle kosta men det var inga större pengar den största debiteringen skulle vara timtiden för körsträckan.
 
  • Gilla
Rutred
  • Laddar…
Flyttfirmor är vana att hantera tunga otympliga saker.

Så 120 kg i en sängram är inga konstigheter. De har bärselar, rullbord, pirror, trappklättrare och diverse andra hjälpmedel som behövs. Samtidigt bra att "förvarna" om det så kan de ta med sig de grejor som behövs.

Har själ flytta flera kassaskåp. Brukar gå bra att dra på en matta eller masonit på ett rengjort golv eller någon form av rullar. För att lyfta de finns det olika tekniker. Allt ifrån domkrafter till en bekants Skogsmaskin (skördare) som jag använt:cool:
 
  • Gilla
Rutred
  • Laddar…
Skulle nog råda att kolla med flera firmor. Och kanske ev ta löpande pris!! Beror väl lite på om det är massa trappor och långt att köra. Kostar ju per/timme att köra oxå.
 
Leta upp en "riktig" flyttfirma. Var tydlig med att du har just sådana sängar. Sen löser dom det.

De senaste flyttarna jag gjort har varit med flyttfirma. När man väl sett hur otroligt smidigt de bär och lastar saker, så inser man att man är dum om man hyr släp och plockar in kompisar och köper pizza.

Har flyttfirman koll på sina saker, så behöver du inte bry dig om hur de löser det. Du köper ju den tjänsten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.