Kan vara så att fogen klarar av mer rörelse än färgen och det är därför det spricker? Eller är det torkningssprickor frpn färgen bara?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kan vara så att fogen klarar av mer rörelse än färgen och det är därför det spricker? Eller är det torkningssprickor frpn färgen bara?
Jag tänker mig att det kanske faktiskt bara är torkningssprickor. Det verkade så när jag hade slipat ner sprickorna. Tror inte att det egentligen är så jätterörligt hus. Fogen krympte nog lite mer än vad färgen fixade.

Vad jag funderar på är om man vågar nöja sig med att bara dra på ett lager till av takfärgen efter att ha slipat ner sprickorna eller om man borde dra på ett nytt lager fog på fogen s.a.s. först?
 
Är du nöjd med formen på fogen hade jag provat att bara måla ett varv extra
 
  • Gilla
JohanVSF
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Är du nöjd med formen på fogen hade jag provat att bara måla ett varv extra
Jag kör på det! :)
 
Oavstt vad det är för material som möter varandra så lär det röra på sig om det nu inte är en väldigt stabil betong/tegel struktur i grunden. Jag har satt olika typer av fog i vårt hus med trästumme och det ser fint ut de första månaderna men sen spricker det. Tec3 håller klart bättre men är det tunt lager så spricker även det.

Är det som sagt inte stabil betong/tegl grund så hade jag satt lister direkt.

Jag är dock endast hobby snickare och pratar endast från min erfarenhet av de 5-6 åren vi renoverat huset vi bor i.
 
Essve akryl flex 25% har jag inte haft några problem med. Där emot använder jag inte det i vare sig innerhörn eller tak/väggskarv. Spacklar in remsa och än så länge har jag inte haft några sprickor alls, och detta i ett trähus från -64
 
Detta är en 50-talslägenhet i ett gediget byggt hus från -52. Men som Herakleitos sa: Panta Rei ("Allt flyter").. :)
 
B boohoo skrev:
Essve akryl flex 25% har jag inte haft några problem med. Där emot använder jag inte det i vare sig innerhörn eller tak/väggskarv. Spacklar in remsa och än så länge har jag inte haft några sprickor alls, och detta i ett trähus från -64
Aha, med remsor låter det som att du menar mellan gipsskivor? Där har vi använt vanligt spackel med remsa och det har hållt förvånandsvärt bra faktiskt. Huvudsakliga rörelsen verkar vara i innerhörn och mellan tak o vägg. Även mellan dörrkarm och vägg håller fog dåligt, troligen därför men generellt sätter lister här.

Köket var ett av de rum vi renoverade första och då var jag tyvärr så dum att jag försökte täcka alla sprickor mellan plattorna i taket med märkes fog. Såg fint ut i 1 år, nu ser det långt värre ut än om jag inte hade fogat det alls. :( Troligen måste man ta bort fogen och måla om vilket är en hel del jobb så det får vara några år till.
 
Sätter även skarvremsor i tak/väggvinkeln och i innerhörn i väggarna. Då slipper man hålla på med latex/akrylatfog.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.