Hej!

Vi har en villa som är byggd -86. Den har en rymlig ventilerad krypgrund som funkar fint. Huset värms upp av direktverkande el samt en luft/luft.

Ventilationssytemet bygger på Nibe Fighter 100 frånluftvärmepump som suger in luft från kök och badrum och skapar ett undertryck i huset och som därigenom drar in luft från ventiler ovanför alla fönster både uppe och nere. Den varma luften in i Fightern bidrar till uppvärmning av vattnet i beredaren som sedan används som tappvatten. Luften går sedan ut genom en ventil i taket.

Vinden är en oisolerad kallvind med en ventil på vardera sidan. Där blir det väldigt varmt på somrarna och väldigt kallt på vintern men det har vi aldrig upplevt som något problem.

Nu till problemet...

1. Det blir väldigt varmt och instängt på övervåningen där sovrummen är. Det lägger sig som ett lock och jag upplever inte att undertrycket som Fightern skapar är tillräckligt för att skapa frisk luft på övervåningen.
2. Jag har läst att utomhusluft bör filtreras innan det sugs in i huset. I förra huset vi hade satt ventilerna under fönstret och hade filter för ev smutsig och förorenad uteluft. Vad gäller där?

Jag har funderat på lite friskluftventiler mm, men har ingen koll på hur dessa fungerar och jag har också funderat på om man ska fixa friskluftfläktar på övervåningen, men ska dessa blåsa in luft eller ska de blåsa ut luft :thinking:.

Supertacksam för lite kloka råd!

5d9_FWkgt8bPMezGj-yNfi7gqjubOj_rhWeg5wekovsEm-TD6ci-fP_zOHTGiNpRMhq5BK9iZbq8VK3APaxYy32g4WR7eiJarV_CZJDZ_d23f_spiDlcJbbbk9M-6DFayd4SzvUorlYWpl_JtwwVinP8jBy2RJ57h_ur_91FysB16wEPObMVLq4kxsiHaIMngWkDVJpcbHRr6BhqWfnP4EomzhO_48XJGtRv_VWSEHjoa6_T-lcxgwUYKq9NkDVoefsvi8iTTC2fSYQbtqx5YZnM1WiBQPfgJGHiCt9GPfipBp4EoCAnKVg6EThu3kjRgM_9VEm9Ejob075mxmYCKcZ30r2GapqBV53kPkp8rxuuKjhCIi9Q0lqOR7qqMBgH63qFZX-xe126eG712rybnTj4y3LBYKa3m1qmD_lfV961HprhQA4Qb5I0v3mAy4aOP91Fv4axnU39lVQRQjbC5_kr8-1RtZEjtLjk2YX2dmQln1otfbx8Qw34JsRrfXWQGh45U6Eg2j5vETK1QCtkWpiJpdfzsdLHtn200IusM5XfsiPSf92pX2MeivBsPgXho8yrBc9BeIv-xlejtDfBMZhm3Pe2sSAQNPS3vnOzL8RB601qZXMP81L6gIL2E1jKbb9iHZ929HVUGekoi50Ip99T9Fm91sftb3hCK9whweHkA3z7RqETHU-9Jc4=w1614-h1006-no

Vänligen
 
Har du kollat status för filter i värmepumpen?
Är det bra sug i bef. utsugsventiler?

Uteluften är ren, den ska inte behövas filtreras.
 
E etompau skrev:
Har du kollat status för filter i värmepumpen?
Är det bra sug i bef. utsugsventiler?

Uteluften är ren, den ska inte behövas filtreras.
Jag gör rent filtret i Fighter då och då för att maximera suget, men jag upplever ingen större skillnad. Går det att mäta på något sätt? Det enda jag gjort är att hålla upp ett papper mot utsugsventilerna för att se att fortfarande suger, men jag vet inte hur mycket. Jag har svårt att bedöma det med blotta ögat.
 
Pappret ska direkt dras mot och fästa vid ventilen.
Att det blir varm på ovanvåningen ligger nog i sakens natur, Kanske är det främst uttalat under sommarperioden?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
E etompau skrev:
Pappret ska direkt dras mot och fästa vid ventilen.
Att det blir varm på ovanvåningen ligger nog i sakens natur, Kanske är det främst uttalat under sommarperioden?
Mja, det är även så här års. Och jag tycker mig känna att luften inte är frisk och "ny". Jag hade gärna haft det tvärtom, att det var lite varmare och instängt på nedervåningen och att det var lite svalare och friskare på övervåningen där man sover. Förstår ju att värme stiger och allt det där, men funderar på om det finns någon teknisk lösning på utmaningen.
 
Alla sovrum, vardagsrum och allrum ska ha friskluftsventiler, t.ex. Fresh 90 eller nyare TLF. Pollenfilter är bra att ha i Stockholmstrakten i alla fall. Filtren blir rejält smutsiga och byts varje år. Är man osäker om luftflödet är tillräckligt i de olika donen är det bra att hyra en luftflödesmätare från t.ex. Soliduct: https://soliduct.se/luftflodesmatare-uthyrning.htm
 
Öppna ett fönster på glänt och se vilket resultat det ger.
Orkar bef. fläkt suga in friskluft i en mängd som ger ett bra klimat och luft på ovanvåningen kan du ju gå vidare med ex. någon håltagning och ventil i väggkonstruktionen.
 
  • Gilla
Disktrasan
  • Laddar…
J Josth skrev:
Alla sovrum, vardagsrum och allrum ska ha friskluftsventiler, t.ex. Fresh 90 eller nyare TLF. Pollenfilter är bra att ha i Stockholmstrakten i alla fall. Filtren blir rejält smutsiga och byts varje år. Är man osäker om luftflödet är tillräckligt i de olika donen är det bra att hyra en luftflödesmätare från t.ex. Soliduct: [länk]
Yngsta grabben är pollenallergisk så filter vore väldigt skönt. Finns det filter till ventiler ovanför fönsterna eller behöver man göra ett större ingrepp?
Vad betyder TLF?
 
Finns en mängd olika ventiler och filter. Fresh 90 har nog utgått och ersatts av Fresh TL98-F. Titta på Fresh.se.
 
Du kan ju också testa med att stänga ventilen i köket, och då enbart ta frånluften från badrum/P.2 och då få ökad frånluftmängd på ovanvåningen.
Antar att köksventilen sitter i anslutning till kyl och frys för att där kunna tillgodogöra sig värmen från dessa.
 
Såhär ser ventilerna ovanför fönstrena ut...
DFR7Pr1P3wa54qmd55NkXhyoNSBmv4sQn1pqz3dvpLgUsKdVne3KQflbLCane5-APNhWhXtgbqQYJzaFS-eYtN9a0gQjd8nq1Sg7dUqOgSD6NxJaEZ7Ghv_mPkiBVG39jWZT4L0qP7DDCBDxHHuAE-Wq0C59K3yhijIQ66LWXlwVRj-C5KQEZd3kxELMN0yYAn53td0W_rV4zvoFfM_Y-FZ6Tu-KLHzm8F02gYqpvQaqAtzq_Z8k0DWZNfLD119DJRE7jxnEwUmE733qdhwx0VYrlLbqHoQTf8xgPlF3aIugKiJ7X2eD9Az8WeR_NtgGkwjh4uFCbEteZcgbRmN1kwHRa-863ReDklrnssEE0obm-fu8Cf6VnAA5wzoauioUG7uL6Id15cdJcqDSHzVAbLHunhomNcpL1lucZ5rYoetVFPpNDY6K_HOncxrPFM_TIrP2wGIDRwvL56ov5-PxUORtP7C1Dj_6sON-8RyowtfD_9toKcBfXLFf-jQAmB02bz0jkq9kwlwJCyaVS7GEDx431dWOTvTxZdiVAcKNVa4URqkUHCNYgu4IbxEa-949FFOpBBBf3AsaF_v5VBXsMJx83t6n59xzcX4ucQzeFCYmjpvftiD19PpPvO89E6GBnkF_4LRkf_EruFXJYHtMztACoN2ekzRmOuqhhezUBfPgB5UYiNRXR1jj4Hg=w2560-h1188-no


E etompau skrev:
Du kan ju också testa med att stänga ventilen i köket, och då enbart ta frånluften från badrum/P.2 och då få ökad frånluftmängd på ovanvåningen.
Antar att köksventilen sitter i anslutning till kyl och frys för att där kunna tillgodogöra sig värmen från dessa.
Ventilen i köket sitter mitt i rummet faktiskt.
 
Dom ventilerna fungerar bättre om dom är öppna, du kan också skruva bort inomhusdelen någon gång ibland och sopa rent själva hålet genom väggen.

Samt ta bort ett par frånluftsdon och kika efter hur mkt smuts det är i rören, är eventuellt dags att göra rent frånluftsdelen om det inte är gjort på länge. Det bromsar flödet rätt ordentligt om det är för igensatt.
 
Mina föräldrar har samma tekniska lösning som du har.

De gjorde en kanalrensning efter drygt 30 år och fick ett förbättrande resultat.
Min pappa uttryckte sig ”det var som om det kom ut en lurvig katt ur varje kanal”. Med det sagt är det ingen garanti för förbättring men det bör definitivt inte bli sämre.
 
Om man är pollenalergiker och inte har mekanisk tilluft kan man komma en bra bit med en luftrenare.

Varm luft upplevs också ofta som dålig utan den egentligen behöver vara det.
 
Ta ner frånluftsdonen och filma så långt upp i rören du kan med mobilen.
Och som sagt på bilden en bit upp så är ventilen stängd. Låt annars alla ventiler va stängda och montera nya i ytterväggarna.
All frånluft ska gå igenom Niben för att ta tillvara på den värmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.