MathiasS MathiasS skrev:
[bild]
Körde du dem i granitkeramik eller... :crysmile:;)

Har aldrig lyckats tappa spetsarna och jag har borrat måååååååååånga hål med sådana i vanliga kakelplattor.
Sjukt bra att bara trycka till med spetsen och borrar snabbt upp hål samtidigt som de håller länge.
 
Japp! Jag fick en hemsk flashback här. Det var mina första försök i badrummet jag byggde för många år sedan, ett av de första projekten. Keramiken var hård som satan och det var ett helvete att få till de små hålen, trots att jag växlade mellan flera borrar och kylde etc gick det inget vidare.....Använde tillslut en borr från KGC om jag minns rätt, den höll ett par hål iallafall.
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Japp! Jag fick en hemsk flashback här. Det var mina första försök i badrummet jag byggde för många år sedan, ett av de första projekten. Keramiken var hård som satan och det var ett helvete att få till de små hålen, trots att jag växlade mellan flera borrar och kylde etc gick det inget vidare.....Använde tillslut en borr från KGC om jag minns rätt, den höll ett par hål iallafall.
Ja det kan vara ett rent hel*ete att göra hål i granitkeramik men som sagt gillar jag pilspetsarna till vanliga kakelplattor.

Upptäckte nyligen också att kylvax verkligen hjälper de små "hålsågarna" supermycket...

Rörläggaren gjorde 4 hål med sitt 6mm och mitt fungerar fortfarande trots jag gjorde runt 30 hål med mitt och båda började med vars ett nytt i senaste badrummet men jag använde kylvaxet efter varje hål... ;)
https://www.tebo.se/diamantborrar-och-kylvax/news
 
...men för tex ett 6mm hål i granitkeramik, vad använder du då? En liten hålsåg eller en liten 4mm borr som ger ett hål du sedan tar upp till ett större?
 
MathiasS MathiasS skrev:
...men för tex ett 6mm hål i granitkeramik, vad använder du då? En liten hålsåg eller en liten 4mm borr som ger ett hål du sedan tar upp till ett större?
Jag kör med Tebos Granito Dry 6mm som du ser på länken... till vinkelslip.

Verkar som de finns till chuckfäste med men jag vet inte hur de fungerar.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.