Hej
Ska låta en elektriker dra riktig matning till ett uthus från fasadskåpet. Det blir en 5G6 endast 12m kabel och en central med jordfelsbrytare i uthuset. Går det att koppla denna kabel under samma klämmor? Han tycker det... Det blir i så fall 4st under nollplinten (gulgrön och blå i nya kabeln) dessutom olika area. De befintliga är 10mm2 tror jag. Eller kan man köpa nya brickor och fästa utanför? Eller önska byte till en ny modern plint?
 
  • Innandömet i ett grått fasadskåp med kopplingar och kablar i olika färg och storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det där före eller efter mätaren?
 
Det är efter mätare och brytare.
 
E
En kort bit DIN-skena och en P5-N E2670477, för anslutning av upp till 4st 1,5-16mm² per pol
 
  • Gilla
Rowny
  • Laddar…
E
Varför ska du lösa det din elektriker redan löst?
Olika areor på olika våningar, kommer fungera perfekt.
 
E El-Löken66 skrev:
Varför ska du lösa det din elektriker redan löst?
Olika areor på olika våningar, kommer fungera perfekt.
Olika våningar innebär inte det nya brickor? Jag förstår det som att elektrikern vill lägga de nya under samma bricka som redan används.
 
E
snuttjulle snuttjulle skrev:
Olika våningar innebär inte det nya brickor? Jag förstår det som att elektrikern vill lägga de nya under samma bricka som redan används.
Jaja, det finns olika lösningar. Emils är ännu bättre om man vill bemöda sig med detta.

Är du säker på att plintarna går in där Emil? De bygger cirka 55mm.
 
E
T tgr_se skrev:
Det är efter mätare och brytare.
Kan du ta en översiktsbild?
 
E El-Löken66 skrev:
Kan du ta en översiktsbild?
Kan ta en bild i morgon. Men det är ett vanligt mätarskåp från 78 med mätare ovan det som syns i bild och en till kåpa till vänster om det syns i bild. Den kåpan är plomberad och där sitter tre huvudsäkringar samt huvudbrytare.
 
Det går bra att lägga under samma bleck, se bara till att det är en flertrådig kabel som ansluts. annars blir det dålig kontakt..
 
E El-Löken66 skrev:
Jaja, det finns olika lösningar. Emils är ännu bättre om man vill bemöda sig med detta.
Jag förstår ändå inte. Jag tänker inte ge mig på nått liknande men är nyfiken på hur du menade.
Gissar att du nu menar att bäst blir det om man sätter nya brickor som den nya kablarna ligger under men det funkar utan också bara man har koll på att det är samma typ av kabel vilket man kan ta förgivet att elektrikern gör.
 
E
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag förstår ändå inte. Jag tänker inte ge mig på nått liknande men är nyfiken på hur du menade.
Gissar att du nu menar att bäst blir det om man sätter nya brickor som den nya kablarna ligger under men det funkar utan också bara man har koll på att det är samma typ av kabel vilket man kan ta förgivet att elektrikern gör.
Jadu. Med risk för att jag ser fel så är befintliga trådar redan anslutna på varsin sida. Denna kopplingsplint är väldigt stabil, du ser att man spänt skruvarna ojämnt, det finns ändå inga tendenser till dålig kontakt.

Sen får man ju kolla på plats, vilket elektrikern gjort för att kunna se ordentligt. Som någon skrev, köp fåtrådig kabel helst, inte med solida ledare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.