Hej
Har en camina (tror modellen heter Etoile) som nu till denna säsongen sotar något bedrövligt.
Helt klart får den för lite tilluft.
Har provat att tagit bort gallret helt som sitter på fasaden för tilluften utan skillnad.
Försökt kolla röret in och där verkar det inte vara något hinder men kan inte se hela vägen.
Tror kanske begränsningen är i kaminen själv, men kan inte se hur jag kan demontera så mycket att jag kan rensa ända från tilluften som kommer underifrån i ett spirorör (som jag inte kan få bort utan att såga av det)

någon med bra ide eller erfarenhet var det ex kan ha samlats aska eller liknande?
 
Hej , Troligtvis att rökröret har för liten dimension eller att det är för kort eller båda. Ex. rökrör på 100mm är för liten diameter. Hade båda problemen och fick investera i en reglerad rökgasfläkt på taket, Funkar bra sedan dess men fläkten var dyr men enkel att montera.
 
Mitt rör är för litet, det vet jag. Men vi har inte haft något problem under tidigare 14 år vi haft den. Så något har hänt nu som ytterligare begränsar. Sot/skräp/annat sitter någonstans i vägen. Mest troligt verkar det vara i själva kaminen, men jag kommer inte åt att rensa, alternativt jag vet inte hur man gör..
 
Brukar inte sotaren fixa detta med rensning
 
Sotaren var här igår i typ tio min. Han rensade enbart skorstenen
 
Ja, dom rensar aldrig tilluften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.