Den här tråden startade som en off topic diskussion i tråden
https://www.byggahus.se/forum/threads/maeklare-vill-inte-ha-besiktning-i-hoegtryckskommuner.390791/

Här diskuterar vi hur man gör fynd på bostadsmarknaden.

/Moderator

Appendix Appendix skrev:
Nu kommer du få str

Å andra sidan är det ju inte alls budgivningar på samma sätt.
Hus i de latinska länderna kan ligga ute i månader och med tanke på att man oftast har egen advokat med vid husköp skyddas man på andra sätt.

Sen har jag förstått det som att "dolt fel" itne alls förekommer utan det är i de flesta länder "runt hörnet garanti" på hus. Vilket till en början kan ses som en försämring för köparen men egentligen är mycket mer ärlig. För handen på hjärtat. Det är ju inte direkt många som får igenom krav på tidigare ägaren i Sverige heller.

Förutom när det varit en osund marknad (som Spanien före kraschen) så upplever jag att man förhandlar och diskuterar mycket längre.
Man bör även vara medveten om att klimatet och de andra byggnadssätten i medelhasländerna gör riskerna lägre. Har du ett fungerande tak brukar resten lösa sig.
str? :D
 
Redigerat av moderator:
Appendix Appendix skrev:
Gammalt svar som inte hann postas igår som kom med i svaret till fransyskan :D

"Nu kommer du få straffutskällning för att du inte fått godkänt av TS att skriva i hans tråd" :D
Ganska relevant dock. Man hittar inte ett objekt under marknadspris under tiden innan tillträde (Om man inte har sjuk flyt). Vi köpte en lägenhet i Vasastan för 48k kvadraten 2013, vilket var bra bit under marknadspris för området. Men vi bodde kvar i gamla lgh tog nästan ett år av letande innan det dök upp. I 4 år till då vi renoverade lite :p
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ganska relevant dock. Man hittar inte ett objekt under marknadspris under tiden innan tillträde (Om man inte har sjuk flyt). Vi köpte en lägenhet i Vasastan för 48k kvadraten 2013, vilket var bra bit under marknadspris för området. Men vi bodde kvar i gamla lgh tog nästan ett år av letande innan det dök upp. I 4 år till då vi renoverade lite :p
Bror och svägerska letar i Skellefte nu. tyvärr är det ÄNNU mer kaos på den marknaden då det är en kommun med 70.000 innevånare och det byggs fabriker (batterier till elbilar) som kommer ge 3000 nya arbetstillfällen. Det har på ett år gått upp 100% i vissa delar.
Jag bor ju på landet i Roslagen och här ute är det 30-40% uppgång på ett år nu när så många vill ha större genom att de kan jobba hemifrån.

Jag visste rätt bra vad jag ville ha när jag letade och hade förmånen att ha så bra ekonomi att jag kunde köpa före jag sålde. Det gjorde ju att jag med lugn och ro kunde titta på väldigt många objekt för att hitta det som var bra valuta för pengarna. Finns gott om "billiga" hus om man har ett tak på vad man vill ge. Men väldigt många var billiga av en anledning.

Letade 6 månader efter min första lägenhet, köpte under marknadspris 2003
Letade 2 år efter min förra lägenhet. Köpte under marknadspris 2009.
Letade 4 år efter hus. Köpte under marknadspris 2018.
Ser en röd i hur man gör bra bostadsaffärer. Ha inte bråttom. Och jag tror att mina köp dessutom var när marknaden var i en tillfällig svacka :)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Egentligen skulle jag ge följande råd om man vill göra fynd på bostadsmarknaden:
  • Lär känna områdena där du söker bostad ordentligt. Ofta finns det delar som är lägre prissatta utan större anledning
  • Var förberedd och redo att skriva kontrakt relativt omgående när rätt objekt dyker upp.
  • Ha en checklista med saker att gå igenom på hus/fastighet vid visning. Var gärna två där den ena går på "känsla" och den andra går på det rent tekniska. På detta sätt kan ni göra en egen besiktning/värdering redan på första visningen.
  • Var uppmärksam på hus som säljs när marknaden är väldigt lugn. Högsommar och andra semesterperioder. Chansen är att det är få seriösa spekulanter.
  • På samma sätt som försäljning (oavsett vad) så ökar chanserna baserat på Arbete*kvalitet. Arbete i detta fall är att verkligen vika sina helger/kvällar till att gå på alla visningar på intressanta objekt som dyker upp, läsa på kring objekten, kolla kartor, besöka områden även när det inte är visningar och gå runt och känna in trafikljud, närmiljö med mera. Samt att läsa på kommunen kring detaljplaner och kommande utveckling i närområdet.
Sen är det verkligen bra att tänka på att mäklarna har rätt i en sak. Läge, läge, läge. Ett dåligt objekt med bra läge kan bli ett fynd. Ett bra objekt med dåligt läge kan bli svårsålt.
 
@AndersMalmgren Nu fick vi en helt egen tråd när Viktor blev kränkt och inte ville ha tips utan bara höra sånt han ville höra ;)
 
  • Gilla
jannepilot
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
@AndersMalmgren Nu fick vi en helt egen tråd när Viktor blev kränkt och inte ville ha tips utan bara höra sånt han ville höra ;)
haha, han var inge vidare rolig den där Viktor ändå :D
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
haha, han var inge vidare rolig den där Viktor ändå :D
Vi behöver inte vara överens om mycket men där tror jag vi är överens :D
Tror inte andra barnen fick leka med hans leksaker i sandlådan ;)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
För att hålla sig till off topic. Det trista är att generellt när man bryter ut inlägg från trådar så stannar diskussionen i båda trådarna av.

Ursprungstråden stannar av för att det framstår som det råder en "åsiktskorridor".
Och den nya tråden stannar av för att de inläggen tenderas att missas av de som läser i gamla tråden. Om det inte läggs upp ett inlägg i den som hänvisar till nya tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.