Huvudingången på mitt hus är enligt bild. Inget fel på varken dörr eller karm förutom att dörrbladen går inåt! Detta får till följd att stora mängder vatten rinner in vid "tröskeln". Jag behöver tips på hur man kan täta kalaset så jag slipper vatten på insidan. Är det ens möjligt? Vill helst undvika att byta dörr då det är så sablars kostsamt...

En tanke jag hade var att låta tillverka en plåt att lägga som "tröskel' med ett litet uppvik mot dörrbladen och eventuellt en dropplist nedtill på bladen. Vad tror ni om det?
 
  • Röd dubbel ytterdörr med övre fönster och vit karm, person söker råd för tätningsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
F Fluxor skrev:
Huvudingången på mitt hus är enligt bild. Inget fel på varken dörr eller karm förutom att dörrbladen går inåt! Detta får till följd att stora mängder vatten rinner in vid "tröskeln". Jag behöver tips på hur man kan täta kalaset så jag slipper vatten på insidan. Är det ens möjligt? Vill helst undvika att byta dörr då det är så sablars kostsamt...

En tanke jag hade var att låta tillverka en plåt att lägga som "tröskel' med ett litet uppvik mot dörrbladen och eventuellt en dropplist nedtill på bladen. Vad tror ni om det?
Snygga dörrar! Funkar inte bara med en tätningslist?
 
Hur ser huset ut förövrigt, jag antar att det är ett äldre hus och att dörrarna suttit där länge. Har det funnits någon form av farstukvist innan som skyddat från regnet.
Innåtgående dörrar är ju alltid ett gissel, finns ju en anledning till att man bytte till utåtgående en gång i tiden.
Du ska ju absolut inte byta dörrar, plåt med tätningslist på tröskeln kan nog var en ide.
 
Jag är rädd att dörrarna skulle ta in vatten i den vertikala springan, men list kanske kan täta tillräckligt där med...

Dörrarna sitter redan i en utbyggnad, kallutrymme innanför, så jag har svårt att tro att det funnits något övrigt väderskydd.
 
Dropplister har du redan på dörren, synd bara att de inte går ända ut. Kanske skulle gå att fälla in en diskret plåt under som går ända ut till kanterna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.