Hej
Ska sätta asfaltsboard i yttervägg. Är det risk för att det blir obehaglig lukt ? Utifrån har vi ytterpanel lufstspalt, sen är det tänkt asfaboard, isolering , plast , innerpanel.
tips på annat material än asfaboarden ?
/ Marie
 
Plasten stoppar lukten och kemikalierna.

Vill man ha en billigare lösning kan man ersätta asfaltsboarden med vindskyddspapp. Det är nämligen den enda funktionen som denna har i konstruktionen så som du beskriver den.
 
Har aldrig upplevt att det luktar från asfaboarden. Tycker de är väldigt bra att bygga med.

Utöver vindskydd bidrar de faktiskt till att stadga upp bygget och har lite isolerande effekt.
 
M Mikael K. skrev:
Har aldrig upplevt att det luktar från asfaboarden. Tycker de är väldigt bra att bygga med.

Utöver vindskydd bidrar de faktiskt till att stadga upp bygget och har lite isolerande effekt.
jag har en helt annan erfarenhet där jag rev alla fyra väggar på vårat gästhus där asfaboarden stank som sju svåra år. Kör hellre vindduk av bättre kvalitet och isolera extra om det behövs.
Att asfaboarden luktade beror nog på att den blivit fuktig under årens lopp. Så det är inget som händer över en natt. Hursomhelst kommer jag att undvika dessa skivor framöver.
 
Redigerat:
  • Gilla
Flöruda
  • Laddar…
Kanske skillnad på de som tillverkas idag jämfört med de som är 20-30-40 år gamla?

Som allt annat så var de säkert giftigare förr.

Vi använde även asfaboardsskiva som blivit över till att täcka en dörröppning tillfälligt under byggtiden. Kände inget från den heller. Och den blev ganska blöt ett par gånger...
 
M Mikael K. skrev:
Kanske skillnad på de som tillverkas idag jämfört med de som är 20-30-40 år gamla?

Som allt annat så var de säkert giftigare förr.

Vi använde även asfaboardsskiva som blivit över till att täcka en dörröppning tillfälligt under byggtiden. Kände inget från den heller. Och den blev ganska blöt ett par gånger...
kan säkert vara så. Tretex bör tex undvikas. Våra skivor luktade dock inte kemikalier utan mer åt jordbakteriehållet. De stank till och med på flera meters avstånd när de låg i en hög på tomten efter att jag rivit dem. Tänker att det är ett material som duktigt suger åt sig all möjlig skit. Yes, jag är skeptisk men hade ni känt lukten så hade ni förstått varför :)

utegips är ju även ett alternativ.
 
Redigerat:
S Stugmannen skrev:
kan säkert vara så. Tretex bör tex undvikas. Våra skivor luktade dock inte kemikalier utan mer åt jordbakteriehållet. De stank till och med på flera meters avstånd när de låg i en hög på tomten efter att jag rivit dem. Tänker att det är ett material som duktigt suger åt sig all möjlig skit. Yes, jag är skeptisk men hade ni känt lukten så hade ni förstått varför :)

utegips är ju även ett alternativ. [media]
varför ska man undvika tretex då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.