Jag har ett badrum med bård på väggen, och med smårutor i golvet, i mörkblått. Se bilder. Har lust att måla över det mörkblå till annan färg (mörk grå/beige).

Har läst på en del här, både de som har målat kakel och är nöjda, och mindre nöjda. Har förstått att man inte bör måla över fogar i badrum (risk att måla in fukt), och att målning på kakel i badrum håller sämre pga fukt. Men jag planerar ju inte att måla fogarna, och målar bara små delar av golvet - tänker att om det slits lite, så vill det inte synas så lätt, och att jag kan bättra på när det behövs. Har också läst på om hur man gör, och vilka produkter man använder.

MEN: Det blir ju ett precisionsarbete, milt sagt... Undrar: Hur ”rinnig” är kakelfärgen? Går det ens att få det bra med handmålning med pensel? Eller skall jag ge upp detta?
 
  • Vägg med vit kakel och dekorativ bård av mörkblå rutor i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smårutigt golvmönster med vita och mörkblå sexkantiga kakelplattor, typiskt för badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lillekitte skrev:
Jag har ett badrum med bård på väggen, och med smårutor i golvet, i mörkblått. Se bilder. Har lust att måla över det mörkblå till annan färg (mörk grå/beige).

Har läst på en del här, både de som har målat kakel och är nöjda, och mindre nöjda. Har förstått att man inte bör måla över fogar i badrum (risk att måla in fukt), och att målning på kakel i badrum håller sämre pga fukt. Men jag planerar ju inte att måla fogarna, och målar bara små delar av golvet - tänker att om det slits lite, så vill det inte synas så lätt, och att jag kan bättra på när det behövs. Har också läst på om hur man gör, och vilka produkter man använder.

MEN: Det blir ju ett precisionsarbete, milt sagt... Undrar: Hur ”rinnig” är kakelfärgen? Går det ens att få det bra med handmålning med pensel? Eller skall jag ge upp detta?
L Lillekitte skrev:
Jag har ett badrum med bård på väggen, och med smårutor i golvet, i mörkblått. Se bilder. Har lust att måla över det mörkblå till annan färg (mörk grå/beige).

Har läst på en del här, både de som har målat kakel och är nöjda, och mindre nöjda. Har förstått att man inte bör måla över fogar i badrum (risk att måla in fukt), och att målning på kakel i badrum håller sämre pga fukt. Men jag planerar ju inte att måla fogarna, och målar bara små delar av golvet - tänker att om det slits lite, så vill det inte synas så lätt, och att jag kan bättra på när det behövs. Har också läst på om hur man gör, och vilka produkter man använder.

MEN: Det blir ju ett precisionsarbete, milt sagt... Undrar: Hur ”rinnig” är kakelfärgen? Går det ens att få det bra med handmålning med pensel? Eller skall jag ge upp detta?
Hej.

Sambon målade sina föräldrars badrum. Med blandat resultat. Hon tvättade alla väggarna med t röd. Sen målade hon med häftgrund, sen två lager med färdigfärg. Dessvärre har det släppt på vissa ställen på väggen. Så ska du måla golvet kanske du får förbereda dig på att det kan lossna lite. (Hon målade fogarna och plattorna.) vill du bara måla plattorna får du nog maskera en hel del

Vh Alexander
 
Ja, det kan ju bli lite maskering... Undrar om färgen är ”rinning? Tänkte måla rutorna med liten pensel, och tänkte jag kanske kan slippa maskera, bara ta t ex en bit pappkartong och hålla över fogen just där jag målar, och därmed slippa maskera.
 
Har du alldeles för mycket fritid, så måla. Annars, ge upp:rofl:
 
Känns mkt enklare att få rutorna på bården bra. Slits ju inte lika mkt som golvet heller. Måla bården och skippa golvet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.