Madeleine 1975 Madeleine 1975 skrev:
[bild]
Hej.

Du kan ha missat lite information vad du vill ha hjälp med?

Vh Alexander
 
  • Gilla
Madeleine 1975
  • Laddar…
Ja sorry jag tänkte det stod i rubriken. Jag behöver hjälp med förslag som kan visa på hur jag kan bygga ett sovrum i vardagsrummet enligt planritning.
 
Madeleine 1975 Madeleine 1975 skrev:
Ja sorry jag tänkte det stod i rubriken. Jag behöver hjälp med förslag som kan visa på hur jag kan bygga ett sovrum i vardagsrummet enligt planritning.
Hej.

Smidigast är väl att placera ett nytt rum i ett hörn. Du behöver således bara slå upp 2 väggar. Hur stort ska det vara? Hur stort är vardagsrummet?

Vh Alexander.
 
Har ni behov att ha trappen utanför sovrummet? Ska ni använda vardagsrummet? Mått? Hur ska ni göra med ventilation? Går det lätt att koppla på sig på elen? Ska det bli permanent eller återställbart med minimala skador på befintligt golv/tak?
 
Ja alltså jag vill helst inte täcka två fönster i vardagsrummet och i andra hörnet går trappan. Sen tänkte jag attDet kanske ser konstigt ut med en fyrkant mitt i rummet. Om jag nybygget i hörnet mot fönstren, hur placerar jag en soffa, bord och tv då?
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Har ni behov att ha trappen utanför sovrummet? Ska ni använda vardagsrummet? Mått? Hur ska ni göra med ventilation? Går det lätt att koppla på sig på elen? Ska det bli permanent eller återställbart med minimala skador på befintligt golv/tak?

Har inte exakta mått än. Ska in i lägenheten i helgen. Ventilation? Öppna fönstret? El? Tänker att jag får dra en förlängningssladd? Det ska vara minimala skador eftersom jag hoppas kunna köpa en större lägenhet längre fram
 
Madeleine 1975 Madeleine 1975 skrev:
Har inte exakta mått än. Ska in i lägenheten i helgen. Ventilation? Öppna fönstret? El? Tänker att jag får dra en förlängningssladd? Det ska vara minimala skador eftersom jag hoppas kunna köpa en större lägenhet längre fram
ja vi måste använda vardagsrummet i övrigt. Trappen? Jag vet inte riktigt vad du menade?
 
Det är en trappa på ritningen längst ner i rummet, vart leder den?
 
Vart leder trappan? :thinking:
 
Vill inte vara den som är den.

Men det ser svårt ut att få till som en permanent lösning, och dels räcker det inte med att öppna en fönster för ventilation i ett sovrum, eftersom detta kommer bli en åtgärd du måste anmäla till kommunen och få startbesked för då du påverkar både planlösning och eventuellt brandskydd (inte brandceller, men utrymningsvägar).

Kontakta din kommun till att börja med.

Enligt mig är det enda alternativet att göra det provisoriskt med skärmväggar/möblering.
 
Skulle det inte vara lättare att använda matplatsen som sovrum? och sätta upp en avdelare mot köket. Istället kanske ni kan klämma in båda soffgrupp och och matbord i vardagsrummet
 

Bästa svaret

Gör en sovalkov utefter väggen mellan dörren o trappan. Två småväggar rakt ut och så ett draperi emellan om hon kan dra för dagtid.
 
Bara jag som reagerar på att det inte finns någon entré? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.