Hej,

Jag hade tänkt ha cc 40 cm på mina tryckta reglar 45x170 C24 men lyckades såklart tänka fel och göra dem cc 45 cm för de första. Fri längd (längden för reglarna från bärlina till bärlina) är 289 cm.

Kommer detta fungera eller borde jag börja om och göra rätt med cc 40 cm? Kikat på ett par olika guider/verktyg för dimensionering men inte fått klarhet.

Gör väl ingen skillnad kanske men fäster dem balkskor i bärlinorna.

Tack!

Mvh
 
Hej,

Vad är det du reglar för något? Altan? 45 eller 40 cm gör väl inte så stor skillnad. På ett snabbt överslag får jag att de är utnyttjade ca 50 % i brottgräns (6 MPa) och böjer ner några mm i bruk (vid vanlig bostadslast). Så det borde fungera utmärkt.
 
Det är golvreglar till en altan som det kommer stå en sandlåda på i ena änden (där jag börjat med cc 45 cm istället för cc 40 cm) och en lekstuga (andra änden där jag inte börjat med reglarna än). Kommer lägga trall först på hela altanen innan jag lägger på ovan.

Stort tack för svaret - jag har svårt att avgöra om det är bra eller dåligt det du skriver. Om jag kört cc 40 cm - vad motsvarande siffror varit?
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
289 cm är i längsta laget för avstånd mellan bärlinorna när du har 45x170 bjälkar, om du vill ha en acceptabel svikt. 250 cm är bättre. Ligger däcket alldeles ovanför marken är det inte så känsligt. Det är värre om däcket är en bit upp i luften. Har du fler än två bärlinor är det bättre att lägga bjälkarna ovanpå bärlinorna än att använda balkskor. Då utnyttjar du materialet bättre. Det blir styvare.
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
289 cm är i längsta laget för avstånd mellan bärlinorna när du har 45x170 bjälkar, om du vill ha en acceptabel svikt. 250 cm är bättre. Ligger däcket alldeles ovanför marken är det inte så känsligt. Det är värre om däcket är en bit upp i luften. Har du fler än två bärlinor är det bättre att lägga bjälkarna ovanpå bärlinorna än att använda balkskor. Då utnyttjar du materialet bättre. Det blir styvare.

289 cm skulle jag inte säga är i längsta laget. Nedböjning med 160 kg snölast blir bara runt 3-4 mm initialt och 10 mm i ett långtidslastfall (se bild) (L/300). Och i brottgräns är det ingen fara alls.

Men du har ju rätt förstås att det så klart är bättre att göra dem kontinuerliga över stöd.
Teknisk ritning med böjningslinjer och snölastberäkningar för en balk, markerad med 9.8, 2.95 och pilarna som visar lastriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ur lastsynpunkt är ju nedböjningen OK. Jag talar om att tillämpa det vanliga sviktkriteriet, max 1,5 mm vid 1kN punktlast oberoende av spännvidd. Det är obehagligt när det gungar för mycket när man går på däcket. Står man ut med det, kan man givetvis bortse från den aspekten.
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ur lastsynpunkt är ju nedböjningen OK. Jag talar om att tillämpa det vanliga sviktkriteriet, max 1,5 mm vid 1kN punktlast oberoende av spännvidd. Det är obehagligt när det gungar för mycket när man går på däcket. Står man ut med det, kan man givetvis bortse från den aspekten.
Jo, det överskrider man ju förstås om man tittar på en enda regel. Med ett cc på 400 mm skulle jag dock kunna tycka att det är rimligt att anta en lastfördelning till närliggande reglar och något som syns ifall man räknar på det. Även en trall på 22 mm hjälper ju till att lastfördela.
 
Absolut, även om trallvirke är sämre lastfördelare än spontade golvbrädor. Det är mycket en smakfråga. Själv gillar jag stumma golv, inne som ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.