Hej vi ska göra om badrummet. När jag har gjort ett hål i en innervägg upp till loftet ser man att det är isolerat med sågspån ca 20 cm lager. Tror inte det finns någon fuktspärr i taket eller liknande då det är ett skitgammalt hus med gamal tillbyggnad. Lägger till en video på hur det ser ut där uppe idag. Mina funderingar. Bör vi byta ut sågspån, till vad? Ska man sätta någon typ av fuktspärr där uppe?
 
Hej! Ingen fuktspärr i vindsutrymmet!
Den ska sitta invändigt, närmast fukten. Det viktiga med badrum är att få bort den fuktiga luften så fort som möjligt samt förhindra att fukten letar sig in i byggnadskonstruktionen. Vad det gäller (cutter)spånen så är det väl lite fråga om arbetsinsats... kan mycket väl vara kvar, isf kan man fylla upp o jämna till i vart fall 1dm till.
 
Hej,
Har ett gammalt hus från 1938 med kutterspån i kallvinden.
Utan att vara expert har jag förstått och gjort som Spikrätaren säger. I (sov)rummen under vinden har jag gjort om taken. Satte först takplast för att hindra fukten i huset att gå upp i den kalla vinden och sedan nya takskivor.

I badrummet under vinden har jag satt in en fläkt med utblås på taket (genom vinden). Tidigare hade badrummet bara en "skorsten" genom kutterspånen men in i kallvinden. Den var inte bra då fuktigt badrum gick rätt upp i vinden.
(Jag har dessutom lagt ytterligare 100 säckar kutterspån på vinden. Fick kutterspånen från ett gammalt hus som skulle rivas. På så sätt har jag tilläggsisolerat, men inte blandat olika isoleringsmaterial.)

/ Johan
 
Jag skulle undvika plast i en gammal konstruktion. En bra egenskap med såg och kutterspån är att den kan absorbera fukt för att sedan släppa ifrån sig den när det är torkväder. Men givetvis så ska man ju första hand se till att fukten inte når isoleringen. En fuktstyrd fläkt i badrummet är nog det första jag skulle investera i. När man renoverar gamla hus så ska man tänka att de är byggda efter den tidens system och därför inte börja blanda in nya system utan att först tänka igenom noga vad konsekvenserna blir.
 
  • Gilla
JuliaUppsala
  • Laddar…
Tack jag förstår. Låter spåret vara oc fyller ev på. Fläkt och skikt får sedan bli snickaren huvudvärk :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.