Hej,
Är ny medlem. Har lite frågor gällande vinterförvaring av åkgräsklippare.

Jag och min sambo har köpt ett hus med ett fint stort uppvärmt dubbel garage. Åkgräsklipparen lämnas kvar av föregående ägare, Stiga 2015 årsmodell. Vet dock ej modellen. De har förvarat den inne i garaget under vintern då dem har bara en bil.

Frågan är kan man vinterförvara åkgräsklipparen under ett plåt skjul/förråd med dörrar ? (EJ ISOLERAT)

Då vi har två bilar så vill vi helst ha bilarna inne i garaget över vintern.

Är det några risker om det skulle bli en riktig kylig vinter ? Behöver man tänka på något speciellt? Batteriet plockar jag in från åkgräsklipparen, men finns det något mer på dem som kan skadas under vintern? Hittar inte så mycket på stigas hemsida.

Tacksam för alla svar.
 
Ja inga problem.
Så förvarar jag min.
Men ta av batteriet.
 
Rickard.
Dom allra flesta gräsklipparna förvaras nog kallt så det går alldeles utmärkt (som ungdom hade vi en rider som idag säkert är +20år som alltid förvaras i kallförråd) . Ta in batteriet, tanka fullt, se till att det finns olja där det ska finnas olja och fett där det ska finnas fett och tvätta den ren.
 
Enda utmaningen kan vara att nu när klimatet är som det är med fuktiga vintrar så kan det i kalla byggnader samlas fukt med mera. Speciellt om klipparn står under en presenning eller dylikt. Och då finns det ju risk för rost eller annat slitage.

I övrigt är det enkla maskiner att underhålla. Som står ovan. Kolla olja, gör service om det är dags för den (det gör du själv om du är halfändig) och ta in batteriet i värmen.

Har du uppvärmt dubbelgarage är det perfekt lagra klipparen där så slipper du böka med batteri. Då kan du underhållsladda det under vintern då och då
 
Min Stiga står i sin kalla "carport" under vintern. Tar in batteriet och häller bränslestabilisator i bensinen (samma sort som till båten, Sta-Bil 360 marine).
 
Tack allihopa. Då vet jag hur jag ska göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.