Behöver lite kloka tankar. En vän skulle behöva akut (i mitt tycke) hjälp med renovering av fönster i ett vackert gammalt hus från tidigt 1900-tal färgen har släppt ordentligt på de flesta fönster och kittet trillat bort och det gråa träet tittar fram oroväckande naket. Fick ett förslag från en förståsigpåare stt man kan rädda fönstren över vintern genom att trycka i fogmassa (?) av något slag i den nedersta delen av fönsterramen där det fattas kitt så att regnvattnet inte ska kunna sugas ner och förstöra. Jag tyckte idén lät lite konstig trots att jag inte är någon snickare utan mer tekniker. Borde det inte förvärra det hela då vattnet förmodligen sugs ner från hela ramen och dras nedåt och blir kvar? Vad är det vettigaste att göra att skydda fönster över vintern om man inte har möjlighet att renovera allt utan kanske bara delar av det?
 
Redigerat:
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Tack för raketsnabbt svar! Det var lite en sån tanke jag var inne på också medan förståsigpåaren (yrkesman) tyckte det var smidigare med "nån sorts fogmassa eller silikon" :thinking:
Jag snuddade vid tanken att dra på lite olja då trät är helt fnösktorrt men det kanske bara är önsketänkande?
 
Tycker det är enklare att få till det snyggt med modellera konsistens hos linoljekitt.
Olja visst men då får din vän först bestämma sig hur fönstret skall tas hand om året efter.
 
Jag har oerhört svårt att tro att inte fönstren klarar sig till våren. Men om något akut ska göras så absolut INTE silikon och liknande.

Om det hade varit mina fönster hade jag väntat till våren.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Tycker det är enklare att få till det snyggt med modellera konsistens hos linoljekitt.
Olja visst men då får din vän först bestämma sig hur fönstret skall tas hand om året efter.
Tanken är att fönstren behöver tas hand om. Det har blivit eftersatt på grund av olika omständigheter. Om jag kör på med (rå?) linolja så måste det kanske sugas in först innan jag kan gå på med kittet?
 
Karlia
Är fönstren så gamla klarar de sig nog en vinter till. Skrapning, kittning och målning får ske till sommaren. Det är något som går bra att göra själv även om det för mig inte är någon favoritsysselsättning.. Men det är en glädje med gamla fina fönster!
 
Fast med tanke på hur lång tid de brukar ta att få renoverat den här typen av fönster finns det kanske risk att alla inte tas hand till våren. De fönster jag har stött på som har förfallit bortom räddning har till övervägande del skadat kitt som gemensam nämnare.

Billig fix som kräver minimalt med förarbete.
Hade inte börjat med olja nu riskera bara vidhäftningen.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Personer som föreslår silikon på andra ställen än mjukfog i badrum och kök förpassas omgående till skamvrån!

Linoljekitt kan man trycka i. Om man avser att fönstren ska hålla i tusen evigheter kan man även pensla på kokt linolja på fönstren om man vill, men då får man se till att måla med linoljefärg när det blir dags för plastfärg och dylikt kommer inte fästa. Jag tror också att påpenslad linoljefärg kan få eventuell tidigare plastfärg att släppa.
 
S Svante Svenson skrev:
Personer som föreslår silikon på andra ställen än mjukfog i badrum och kök förpassas omgående till skamvrån!

Linoljekitt kan man trycka i. Om man avser att fönstren ska hålla i tusen evigheter kan man även pensla på kokt linolja på fönstren om man vill, men då får man se till att måla med linoljefärg när det blir dags för plastfärg och dylikt kommer inte fästa. Jag tror också att påpenslad linoljefärg kan få eventuell tidigare plastfärg att släppa.
Jag måste medge att jag blev ganska chockad om förslaget med tätmassa. ..
Plastfärg kommer inte på fråga ens om jag får ha ett ord med i det hela. Så då är förslagen hittills att göra ingenting eller olja / kitta?
 
Karlia
Kitta låter som en bra idé om det verkar som om glasen kan ramla ut. Det går att göra utan att ta bort fönstren så det borde gå ganska enkelt.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
S sallad skrev:
Så då är förslagen hittills att göra ingenting eller olja / kitta?
Förslagen är väl snarare att kitta och olja i första hand och att göra ingenting sist på listan.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.