Stefan N Stefan N skrev:
Varför tejpas dom ens från fabrik, är dom så känsliga i plasten att dom inte kan leveraras utan?
Bra fråga. Tror inte det är för att dom är känsliga i plasten.
Tar man bort dom inom rimlig tid så är det problemfritt att ta bort dom men råkar man "glömma" bort att ta bort på några fönster och låter dom stå i solljuset å steka så blir det problem. Borde man ju räknat ut innan men gillar man extra jobb som jag tydligen gör så får man skylla sig själv och ta jobbet.
 
Det enda jag kan tänka mig kan slå detta i ”hål-i-huvet”-tänk vad gäller tejp måste ju vara när man köper en ny fin tv och idioterna har satt en stor klisterlapp med riktigt jäkligt klister rätt på den ömtåliga skärmen...
 
Isskrapa till bil funkade också att få bort inbränd tejp med
 
  • Gilla
Armida90 och 1 till
  • Laddar…
Min gissning är att skyddstejpen sitter på profilerna från fabrik om det är för att skydda dom eller marknadsföring kan man sia om men tillverkarna låter tejpen sitta kvar när de tillverkar fönster och dörrar.
 
Men varför har man trad häftämnen i denna tejp till att börja med. Finns ju hur många produkter som helst där skyddstejpen sitter med minimal vidhäftning, typ om man köper en diskmaskin och där sitter ett skikt plastfolie som skyddar fronten. Ännu bättre när man har enbart elektrostatisk vidhäftning av skyddsskikt. Inte direkt ”rocket science” det här...
 
Men... Varför tar man inte bort skyddstejpen direkt efter montering. skyddstejpen är ju inte grundproblemet
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag köpte en sprayflaska "klottersanering" på måleributiken som fungerade bra. Man får låta det ligga på ett tag och försöka skrapa sönder så mycket det går först men sen är det att duscha på lite, ta just något lagom hårt (jag körde med en träspatel från köket) och sen bara gnugga.

Har gjort samma sak på både inbränd tejp på PVC dörr (samma som TS) fast jag hade låtit det sitta på utsidan efter montering en sommar... och sen på gammal dubbelhäftande tejp som suttit under en stålregel fäst på klinker på golvet...
 
A Alexn72 skrev:
Men... Varför tar man inte bort skyddstejpen direkt efter montering. skyddstejpen är ju inte grundproblemet
För att man kanske glömmer bort den... I mitt fall tänkte jag att den får sitta kvar under byggtiden som skydd men sen glömde jag bort den över sommaren...
 
Man eller jag iaf vill ha kvar tejpen när jag skummar fast fönstret, när det är skummat så vill man inte hålla på att dra lös tejpen, sen är det bortglömt...
 
  • Gilla
rayab och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Men... Varför tar man inte bort skyddstejpen direkt efter montering. skyddstejpen är ju inte grundproblemet

I vårt fall va det så att leveransen kom långt före innan det va dax för montering. Vi missade informationen som står med liten text att den ska tas av 30 dagar efter leverans eller Efter montering om den sker direkt. Som tur va det inte alla fönster som va drabbade.
 
nino nino skrev:
Man eller jag iaf vill ha kvar tejpen när jag skummar fast fönstret, när det är skummat så vill man inte hålla på att dra lös tejpen, sen är det bortglömt...

Ah juste.
Vi borrade upp och fäste med skruv.
 
  • Gilla
rayab
  • Laddar…
rayab rayab skrev:
Bra fråga. Tror inte det är för att dom är känsliga i plasten.
Tar man bort dom inom rimlig tid så är det problemfritt att ta bort dom men råkar man "glömma" bort att ta bort på några fönster och låter dom stå i solljuset å steka så blir det problem. Borde man ju räknat ut innan men gillar man extra jobb som jag tydligen gör så får man skylla sig själv och ta jobbet.

Men har du lyckas få bort ngt?
 
anders07 anders07 skrev:
Jag köpte en sprayflaska "klottersanering" på måleributiken som fungerade bra. Man får låta det ligga på ett tag och försöka skrapa sönder så mycket det går först men sen är det att duscha på lite, ta just något lagom hårt (jag körde med en träspatel från köket) och sen bara gnugga.

Har gjort samma sak på både inbränd tejp på PVC dörr (samma som TS) fast jag hade låtit det sitta på utsidan efter montering en sommar... och sen på gammal dubbelhäftande tejp som suttit under en stålregel fäst på klinker på golvet...
Tack för tipset
 
A Armida90 skrev:
Men har du lyckas få bort ngt?
Mesta har jag fått bort utan problem men där det har "bränt" fast har jag inte provat ännu. Nästa gång jag åker till stugan får jag prova med hjälp av tipsen som jag fått här.
 
  • Gilla
Armida90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.