Mellan vår parkering och grannens, framför vårt garage, skulle jag vilja ha några buskar/en ”häck” (vintergrön), för lite insynsskydd och för att skilja av lite.

Där är en smal glipa med jord/gräs (ogräs...) mellan asfalten, men jag tror att det är berg rätt högt upp, troligen inget jättebra ställe att plantera något. Sen behöver vi kunna komma till hörnet av garaget två gånger/år, när poolplåterna skall fram/bort.

Skulle man kunna plantera i någon form av flyttbara ”lådor”, ställa vid kanten av vår asfalterade parkeringsplats, och få t ex thuja eller idegran att trivas där, och nå viss höjd? Kan vi (relativt snabbt) komma upp i ca 2 m inkl låda, vore det super. Jag tänker mig t ex något rektangulärt, med plats till 2 buskar i varje, och att man har 2-3 st? Blir säkert tunga att flytta, mende behöver bara kunna skjutas några få meter, två gånger per år.

Vad skall man då tänka på? Kan man göra detta nu, i oktober, eller bättre att vänta till våren? Hur höga buskar bör man köpa?

Eller kommer så höga buskar inte kunna överleva i lådor?
 
Bygg lådor i vinter, plantera till våren. Buskarna bör få rota sig utifall att det blir kallt (tänk på att välja en buske som tål genomfrysning om du inte tänker lägga frigolit runt).

Lådor går att köpa färdiga men jag skulle bygga. Impregnerat virke med fiberväv eller plastväv på insidan är det i de du köper.
 
Thuja är inte lämplig då rötterna är känsliga. Idegranens rötter vill ha rejält djup. Liguster? Kanske. Avenboks rötter är torktålig och klarar sig säkert bra men avenboken är trist på vintern. Boken är då snyggare men kräver god jord och vattning. Är lådorna 60 cm djupa är ideen inte så dum. De två sista alternativen kan du få upp till 2 m ganska snabbt.
 
Karlia
Murgröna hade jag i låda med spaljé förut, den är vintergrön och klarade sig bra. Men det tar ganska lång tid för den att växa upp.
 
Man kan köpa färdiga lådor med murgröna. Används på många uteserveringar i Stockholm. Säkert inte billigt men med ditt önskemål om 2 meter och flyttbart så skulle jag titta på det. Vegtech.se
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.