Har nyligen installerat våra PVC fönster & altandörr. Då leverans kom långt innan insättning av dessa så har de stått ute & klistret på skyddstejpen har smält/bränts fast.
HUR ska vi få bort detta? Hoppas någon har bra tips!
 
  • Nyligen installerat PVC-fönster och altandörr med skyddstejp som smält fast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sunnis
Vill det inte släppa alls eller blir det limrester kvar? Isopropanol funkar oftast bra för att lösa klister.

Släpper inte skyddsfilmen så testa att värma mycket försiktigt med t.ex en hårblås.

Börja inte med mekanisk åverkan som att skrapa bort det, det är sista ni ska göra. Testa i nere i hörnet så inte kemet och värme påverkar plasten för mycket.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
TRJBerg
Rödsprit?
 
  • Gilla
Armida90
  • Laddar…
Tejpen går att skrapa bort med nagel en liten millimeter i taget, samt limtester så man ser vad som stått på tejpen fast det känns rent på ytan :thinking:

Tack för tips! ska provas.
Har köpt limtvätt också som ska provas på icke synlig yta.
 
A Armida90 skrev:
Tejpen går att skrapa bort med nagel en liten millimeter i taget, samt limtester så man ser vad som stått på tejpen fast det känns rent på ytan :thinking:
Hur gick det för dig? Sitter med samma problem. Hur löste du det?
Tacksam för svar.
 
Varmluftspistol.
 
rayab rayab skrev:
Hur gick det för dig? Sitter med samma problem. Hur löste du det?
Tacksam för svar.

Jadu. Jag tog en plast stekspade och skrapa/skrubba som satan. Det är en remsa som är omöjlig. Den måste man ta med ett rakblad, suuuper försiktigt. Annars skär man in i plasten. Det är dock inget för mig då mitt tålamod inte räcker till. Hoppas du har en bra plast stekspade! Lycka till
 
  • Ett fönster under installation med synlig isolering och tätskikt, samt delar av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller svart plast stekspade över träbord med skrapsamlade rester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen installerat vit fönsterdörr med synlig skyddsplast på glaset, som vetter mot en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
rayab rayab skrev:
Hur gick det för dig? Sitter med samma problem. Hur löste du det?
Tacksam för svar.
Förtydligar att jag höll fingrarna ändå ute vid stekspaden slut, inte i handtaget. Så man får kraft längst ut där kanten är.
 
rayab rayab skrev:
Hur gick det för dig? Sitter med samma problem. Hur löste du det?
Tacksam för svar.

Och avslutade med att torka av med Limtvätt. Och sen torkade av med fuktig trasa efter jag gnuggat bort lim med limtvätt
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A Armida90 skrev:
Jadu. Jag tog en plast stekspade och skrapa/skrubba som satan. Det är en remsa som är omöjlig. Den måste man ta med ett rakblad, suuuper försiktigt. Annars skär man in i plasten. Det är dock inget för mig då mitt tålamod inte räcker till. Hoppas du har en bra plast stekspade! Lycka till
Tack för utomordentliga svar.
Ska prova dina trix och hoppas på det bästa.
 
  • Gilla
Armida90
  • Laddar…
Jag har tagit bort gammal tejp på pvc fönster med rakbladsskrapa/fönsterskrapa.
Bara man tar det lugnt och metodiskt så tar det ca 5-20minuter (beroende hur lätt det är att komma åt fönstret/dörren) för en dörr utan någon skada på dörren/fönstret.
 
Varför tejpas dom ens från fabrik, är dom så känsliga i plasten att dom inte kan leveraras utan?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Varför tejpas dom ens från fabrik, är dom så känsliga i plasten att dom inte kan leveraras utan?
Det undrar jag med! Inte kommer då träfönster med ngn skyddstjep på ...
 
1 123abc skrev:
Jag har tagit bort gammal tejp på pvc fönster med rakbladsskrapa/fönsterskrapa.
Bara man tar det lugnt och metodiskt så tar det ca 5-20minuter (beroende hur lätt det är att komma åt fönstret/dörren) för en dörr utan någon skada på dörren/fönstret.

Oj de va bra jobbat. Här tog en remsa på 50 cm cirka 20 min. Det va vidrigt vad klistret va inbränt. Men nu är allt borta. Stekspaden va bäst
 
Låter helt crazy att man ska behöva fiffla så massivt med ”skyddstejp” på i sig ömtåliga ytor.

Hur f-n tänker tillverkarna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.