Hej,
Hade nyligen in en entreprenör som la golvvärme och klinkers I hallen. Termostaten sattes in i en gipsvägg som gränsar till en stor garderob då den väggen jag ville ha termostaten i vår av betong och det blev för svårt att bränna in den där då jag fick förklarat för mig att golvvärmekabeln måste vara innanliggande.
Vi har nu kommit på att vi ska ta ner väggen mot garderoben för att göra hallen större.
Kontaktade då entreprenören (Elektrikern) som säger att vi inte kan ta ner väggen utan att göra golvvärmen obrukbar då den är lagd i flytspackel så den går inte att "hitta" samt att den inte går att skarva så att den blir längre.
Enl Elektrikern så måste termostaten sitta 1,50m upp på väggen,i en tidigare lgh jag bott i sätt termostaten till golvvärmen i hallen precis ovanför sockeln.
Min fråga är nu, kan jag utnyttja den 1,50m kabel som finns och be entreprenören att dra den till närmsta vägg och sätta termostaten lägre än 1,50m samt med utanpåliggande kabel. Finns några risker med detta, varför finns reglerna med 1,50m högt och innanpaliggande el?
Jag vill ju inte gärna skita I golvvärmen alternativt dra upp klinker a och golvvärmen som redan är lagd och börja om från början.
Tacksam för svar, då jag själv är total lekman vad gäller el.
 
Där kabeln kommer upp i väggen krävs kanske lite bilningsarbete för att kunna få ett slätt golv över. Om det går? Ja självklart. Om det är en vanlig serieresistiv kabel så kan den sk. Kallkabeln som går upp i väggen skarvas och dras så långt som det tillåts rent elsäkerhetsmässigt. Hur långt är svårt att svara på utan mer info, men t.ex. 20m bör inte vara några problem.

150cm beror på att om golvgivaren går sönder och man inte vill/kan byta den så kan golvvärmen styras av den givare som sitter i de flesta termostater för elektrisk golvvärme. 150cm är då en lämplig höjd för att känna rumstemperaturen.
 
  • Gilla
surris och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.