Från debatter i massmedia etc, så har jag fått uppfattningen att ett uttryck som "jävla idiot" inte är förtal. Förtal ska vara något som rör personens anseende.
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Ramnemark Ramnemark skrev:
Fast ett dåligt omdöme är ändå inte samma som förtal. Lämnar man en sakligt beskrivning om vad man upplevde dåligt så borde man hålla sig inom gränserna. Säger man däremot att Förnamn Efternamn Måleri AB är en jävla idiot så faller det nog in under förtal
Så är det kanske. I det här fallet verkar det vara en adekvat karaktärsbeskrivning och sålunda inte åtalbart. Men även om det lämnades in en stämningsansökan, vore det osannolikt att en åklagare skulle göra något annat än att lägga der den omedelbart och ägna sig åt mord och misshandelsutredningar istället.

Staffan
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan och 1 till
  • Laddar…
F forell88 skrev:
Typ att det var mycket dålig slutfinish med skavanker överallt

Omdömet är iaf borttaget nu. Överväger att lägga ett nytt med tydligare information om händelsen, hotet och givetvis att betyget sattes efter tre år.

Det hela blev taget till sån ny nivå med hans hot om stämning, advokat osv. Blev orolig och paff.

Eller så glömmer jag bara detta och hoppas ingen annan råkar på samma sak.


Hade jag haft den erfarenhet jag har nu av rörmokare, andra målare, elektriker m.m hade jag givetvis stått på mig bättre där och då, för tre år sedan.

Påpekade flertal gånger om väggarna skulle vara så ojämna, men efter att arbetstimmarna runnit iväg och han ansåg sig färdig så tänkte jag väl att då går det inte att göra mer. Tonen mellan oss under arbetet var överlag bara trevligt.

Resultat blev iaf allt ifrån släta fina väggar till ett högre pris än vi sagt.
Jag hade lagt upp hela historien.

Någon skriver att han bara har bra omdömmen i övrigt, kan det vara för att han hotat fler som tagit bort sina omdömen igen som du gjorde nu?
Kan ju även vara kompisar som ger honom dessa höga betyg, det vet vi ju inte men att lägga upp sanningen ska du definitivt.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Angående detta varför tar du bort ditt omdöme ? Om företaget du anlitade utfört ett dåligt jobb hos dig och du av en slump = karma nu fick möjligheten att ge ditt ärliga omdöme om saken spelar det ingen som helst roll att det gått tre år. Att företaget sedan lyckas skrämma dig så att du inte längre vågar stå för ditt omdöme på grun av hot om stämning är ju helt oacceptabelt och absolut inte ok.

Det är viktigt att man ger sitt omdöme även om det är negativt för att hjälpa andra medmänniskor till ett bra val där man också får möjligheten att ta del av det som är dåligt och inte bara det som är bra. därför ska du stå på dig och inte vara rädd att ge din bild av företaget dessutom lägga till att du blir hotad om stämning för ditt omdöme. Företag fuskar oerhört med omdömen framförallt på facebook där dåliga omdömen redigeras bort så att allt bara är positivt och fint. Det är på grund av detta man inte kan lita på omdömen överhuvudtaget när folk dessutom låter sig hotas och tar bort det som inte är bra och det bara är solskenshistorier kvar.

Stå på dig nu och ge ditt ärliga omdöme är mitt råd.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 4 till
  • Laddar…
F forell88 skrev:
Typ att det var mycket dålig slutfinish med skavanker överallt

Omdömet är iaf borttaget nu. Överväger att lägga ett nytt med tydligare information om händelsen, hotet och givetvis att betyget sattes efter tre år.

Det hela blev taget till sån ny nivå med hans hot om stämning, advokat osv. Blev orolig och paff.

Eller så glömmer jag bara detta och hoppas ingen annan råkar på samma sak.


Hade jag haft den erfarenhet jag har nu av rörmokare, andra målare, elektriker m.m hade jag givetvis stått på mig bättre där och då, för tre år sedan.

Påpekade flertal gånger om väggarna skulle vara så ojämna, men efter att arbetstimmarna runnit iväg och han ansåg sig färdig så tänkte jag väl att då går det inte att göra mer. Tonen mellan oss under arbetet var överlag bara trevligt.

Resultat blev iaf allt ifrån släta fina väggar till ett högre pris än vi sagt.
Det är just de som är trevliga och goa man ska vara noggrana med. Det är ofta en taktik för att just som här hände, desarmera dig och få dig att gå med på att det inte går som du vill. "blev inte som jag ville det här, dyrt också, men han är ju så trevlig" så drar man sig från att vara den som ställer krav och gör det obekvämt.

Mitt råd är att hitta sura och buttra hantverkare.
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Skit i honom och släpp inte in honom, Han har ingen rätt att komma i och ha "oberoende" kompisar med sig, han försöker bara skrämmas. Han får väl stämma dig och så får väl domstolen fastslå att de ska få lomma in. Vad sa du att jobbet kostat 6000 kr
 
F forell88 skrev:
Det var min första anlitade hantverkare, påtalade under jobbet flertal gånger problemet med hur väggarna såg ut jämfört med vad han lovade muntligt innan arbetet.

Han var trevlig, vill han inget ont.

Men både tiden och pengarna rann iväg för att han var tvungen att skära sönder den bubblande tapeten och bredspackla flertal gånger. Till slut vare typ "ah men visst kan det bli bättre men då blir det mer tid och såklart dyrare"

Tänkte väl att så vare med det. Är väl för snäll och godtrogen. Har nu efter några år haft andra målare som jag varit väldigt nöjd med.

Snubblade bara in på hans hitta.se sida när jag jobbade natt å la då ett omdöme.

Kanske lite taskigt tre år efter men inget jag tänkte på just då. Har försökt ändra/tagit bort omdömet men verkar inte gå genom hitta.se

Vill liksom inte har ut nånting av detta, skrev bara ett omdöme.
Jag förstår precis vad du menar med godtrogen och snäll. Glömde du artig?
Det var samma sak med mig och min första erfarenhet med en hantverkare. Fast jag vågade inte skriva något omdöme.
Det här företaget inriktar sig på badrum, men det visade sig att de inte hade certifikat för säkert vatten... Jag blev hotad när jag ville sätta stopp på arbetet.
Det här hände för 7 år sedan och de är fortfarande verksamma utan certifikat.
Vill så gärna varna andra, men vågar inte.
Tack för att du delade med dig även om det är fruktansvärt. Trodde att jag var den enda.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Men du kan väl säga namnet här, eller tipsa nån på byggahus redaktion så händer det säkert nåt utan att det spåras till dig.
 
G gbgustaf skrev:
Det jag tycker var värst i den här historien var att målaren meddelade att han "kommer i morgon med två oberoende målare". Det var inte en fråga om att få komma och titta, utan han bara meddelade att han kommer. Jag hade tolkat det som ett direkt hot. Tar du inte bort omdömet nu direkt så kommer vi hem till dig!

Jag gissar att det inte kom tre arga målare, men ändå. Man hade ju låst dörren extra noga den dagen.
Håller med! Vad är det för socialdemokratiskt beteende!

Lägg upp ett nytt omdöme där du berättar hur han hotade dig!
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Varför lämnar du betyg tre år efter arbetet är färdigt?
Är du knäpp?
Undrar vem som är knäpp. Självklart är det OK att lämna betyg flera år efter att jobbet är gjort. Bara man i omdömet gör klart att det hände för 3 år sedan.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
F forell88 skrev:
Typ att det var mycket dålig slutfinish med skavanker överallt

Omdömet är iaf borttaget nu. Överväger att lägga ett nytt med tydligare information om händelsen, hotet och givetvis att betyget sattes efter tre år.

Det hela blev taget till sån ny nivå med hans hot om stämning, advokat osv. Blev orolig och paff.

Eller så glömmer jag bara detta och hoppas ingen annan råkar på samma sak.


Hade jag haft den erfarenhet jag har nu av rörmokare, andra målare, elektriker m.m hade jag givetvis stått på mig bättre där och då, för tre år sedan.

Påpekade flertal gånger om väggarna skulle vara så ojämna, men efter att arbetstimmarna runnit iväg och han ansåg sig färdig så tänkte jag väl att då går det inte att göra mer. Tonen mellan oss under arbetet var överlag bara trevligt.

Resultat blev iaf allt ifrån släta fina väggar till ett högre pris än vi sagt.

Men för jösse namn! Lägg tillbaka omdömet. Gärna med ett inklipp om hot om stämning!
Rikta kritiken mot företaget som sådant - ett företag kan inte förtalas I egenskap av juridisk person.
 
  • Gilla
Lucif3r och 2 till
  • Laddar…
F forell88 skrev:
Hej!

Hade en målare som kostade cirka 6000kr mer än var vi pratat om innan jobbet påbörjades.
Påpekade flertal gånger om det var lämpligt att bredspackla över alla lager tapet men inga problem sa han, däremot tog arbetet längre tid än vad han tänkt och priset därefter.

Resultat blev riktigt dålig enl mig, då jag önskade fina raka släta väggar.

Visste inte bättre då, mitt första hus och första anlitade hantverkare

Satt omdöme för ett tag sedan, dock 3 år efter han utfört jobbet på hitta.se en stjärna fick han och lite info om om varför.

Fick nu mail av målaren:

"Hej! Har du lämnat ett omdöme om mig på hitta.se?"
"Du får väl kontakta kundtjänst, jag kommer dit med två oberoende målare imorgon, så ska vi titta på väggarna, sen nästa steg i det här blir att jag ska kontakta min advokat och lämna in en stämningsansökan för förtal,enligt byggnormen har man två års garanti på målningsarbeten,så jag tycker att det är väldigt konstigt att du kommer efter nästan tre år och börjar klaga."
S Saxdaling skrev:
Undrar vem som är knäpp. Självklart är det OK att lämna betyg flera år efter att jobbet är gjort. Bara man i omdömet gör klart att det hände för 3 år sedan.
3 jimpeter skrev:
Skit i honom och släpp inte in honom, Han har ingen rätt att komma i och ha "oberoende" kompisar med sig, han försöker bara skrämmas. Han får väl stämma dig och så får väl domstolen fastslå att de ska få lomma in. Vad sa du att jobbet kostat 6000 kr
Inga privatpersoner får ta sig in i ditt hem utan ditt tillstånd. Det är ett brott.
Tycker inte att du ska vara orolig över att han ska anmäla dig. En sådana person brukar ha saker som han vill dölja. Som skatt. Att säga att fler ska komma för att titta under dessa omständigheter kan klassas som hot.
Och tänk på de grupper som helt öppet bedriver förtal/kampanjer om påhittade (grova) brott och alla som har kallat någon för idiot och värre i deras recensioner. Ingen myndighet har tid eller vilja att driva ett sådant ärende.
Jag har anmält flera inbrott, att alla bilrutor krossats längs en väg på 700m och utpressning via mail. Allt lades ner på direkten.
 
F forell88 skrev:
Typ att det var mycket dålig slutfinish med skavanker överallt

Omdömet är iaf borttaget nu. Överväger att lägga ett nytt med tydligare information om händelsen, hotet och givetvis att betyget sattes efter tre år.

Det hela blev taget till sån ny nivå med hans hot om stämning, advokat osv. Blev orolig och paff.

Eller så glömmer jag bara detta och hoppas ingen annan råkar på samma sak.


Hade jag haft den erfarenhet jag har nu av rörmokare, andra målare, elektriker m.m hade jag givetvis stått på mig bättre där och då, för tre år sedan.

Påpekade flertal gånger om väggarna skulle vara så ojämna, men efter att arbetstimmarna runnit iväg och han ansåg sig färdig så tänkte jag väl att då går det inte att göra mer. Tonen mellan oss under arbetet var överlag bara trevligt.

Resultat blev iaf allt ifrån släta fina väggar till ett högre pris än vi sagt.
Målaren har ju fått chans att rätta till... då säger målaren att det tar längre tid och kommer kosta mer pengar.
Nä skärpning! Upp med omdömet igen och lägg till hotet om stämning. Sånna vill man inte ha att göra med.
 
  • Gilla
ådal och 2 till
  • Laddar…
Väldigt oproffsigt och fräckt av målaren att inte göra om och göra rätt utan att kräva betalt för det. Som om kocken som bränt upp maten skulle servera den och kräva betalt för två portioner när gästen vill ha maten utbytt. Borde väl tycka det var pinsamt att ” överge” en missnöjd kund. Smällen med omdömet får han ta. Spelar ingen roll att det var tre år sedan.TS motiverade det låga betyget - bra. Vitsen med omdömen är ju att folk ska få reda på sånt här innan de anlitar firman. Det motiverar hantverkare och andra att inte fuska. Han kunde ha svara nåt i stil med: ”Vi vill självklart bara ha nöjda kunder. Kontakta oss/mig så löser vi detta.” Riktigt löjligt att försöka skrämma dig. Med tanke på alla dåliga omdömen man hittar på nätet, så skulle stämningarna hagla om det fanns någon substans bakom hotet.
 
davveno1 davveno1 skrev:
Gjorde nyligen om hela badrummet med hjälp av hantverkare. Vissa saker vad jag inte nöjd med, skrev ett mail med mina synpunkter och bifogade bilder. Dom fixade allt tills jag var nöjd, sen skickade dom fakturan och jag betalade den.
Arbetsledaren var inte ett dugg ifrågasättande mot mig utan tog ett snack med hantverkaren.
Hittar du en sådan hantverkare ska du se till att hålla hårt i dom. Hade en sådan förut men han började jobba på en forma istället och tar inte längre privatjobb.
 
  • Gilla
Förvirrade Hönan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.