Och att få mer "plats" i centralen löser man enkelt genom att byta lite matr.
 
Men är vi inte lite fel ute här, en elinstallation i ett växthus ska vara så gjord att lite vattning ska inte orsaka att en jordfelsbrytare löser ut.
OM det nu skulle vara så att frun har fått sig en kyss så JFB löser så tror jag att maken behöver ta hand om henne för det lär vara ganska smärtsamt att lösa ut en JFB, jag har inte provat och kommer inte frivilligt prova. Att då TV:n slocknar är ju ett bra incitament att kolla upp vad som är orsaken och ta hand om frun.

Men nu kan det ju vara så att Tipsextra/Sportextra är viktigare än att rädda och trösta frun så kan man lägga TV:n på en egen PSA.

Protte med 13 st JFB (borde vara 14)
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Det finns inget som är mer ointeressant för mig än sport. Jag tittar bara på kabel-TV.
 
Va, har du ingen sport i kabeln?
Det har du säkert men bortvalt
 
E
Thomas från Blekinge, har du förstått svaren som givits dig?
 
Nej, El-löken, jag fattar noll. Vänligen upplyser mig.
 
E
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, El-löken, jag fattar noll. Vänligen upplyser mig.
Kontentan av det hela är att du behöver göra ett ingrepp i din elcentral för att uppnå önskad selektivitet.

Vill du veta mer om dina alternativ är det bästa om du lägger upp lite bilder.

Vet du ungefär hur mycket dina nuvarande läckströmmar toppar nu?
 
2@El-löken, jag tänkte inte lägga mer tid på detta nu.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Tänkte dra el till det nya växthuset från ett oanvänt uttag i källare (fast installation). Uttaget matas från en egen grupp i centralen. Finns en JFB i centralen.
Nu tänkte jag att ledningen till växthuset borde få en egen JFB så att jag kan fortsätta titta på TV när frugan är ute och vattnar i växthuset.
Kan jag sätta en ny JFB i matningen till växthuset som då blir i serie med JFB i centralen?
Jag vet, jag kan koppla den gruppen förbi JFB i centralen så är det löst men jag vill göra ingreppet så lite som möjligt.
Och jag vet...
Byt till en personskyddsautomat för uttaget/växthuset. Personskyddsautomat kopplas in innan jordfelsbrytaren i centralen.
 
M mattoys skrev:
Byt till en personskyddsautomat för uttaget/växthuset. Personskyddsautomat kopplas in innan jordfelsbrytaren i centralen.
????
 
Mikael_L
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
????
Vad är det du inte förstår?

En PSA är en jordfelsbrytare med säkring för en grupp.
 
Följdfråga: Säkerhetsbrytaren jag tänkte använda bryter bara tre faser, klämmorna för nollan är byglade och blir således inte brutna. Funkar då fortfarande JFB som finns? Om nu ett gäng myror bosätter sig i växthuset och förbinder jord med nollan, då går väl JFB även om denna brytare är frånslagen?
 
Du kan köpa säkerhetsbrytare som bryter 4 poler, MEN du får se upp för det finns säkerhetsbrytare som har 3+1 brytande kontakter (även dom 4 brytställen). Men den fjärde brytaren är avsedd för en ev manöver och bryter före och sluter efter dom övriga tre kontakterna. Kopplar man då nolla över den kontakten kan det ge tråkiga spänningar i anläggningen innan alla polerna har hunnit brytas. Ska du ha trefas ut i växthuset? Om inte så koppla in både fas och nolla parallellt på brytaren.
 
Mikael_L
Jag skulle vilja säga att du SKA ha en säkerhetsbrytare avsedd för att bryta nollan, dvs nollan bryts sist och sluts först.
Allt annat är verkligen att riskera utrustningen ute i växthuset. Undantaget är utrustning som inte skadas av flytande nolla - ovanligt ifall den behöver nolla.
Garos 4-poliga (de flesta i alla fall) har en markerad nolla med den funktionen.
Kolla sid 3 i denna PDF
http://www.garo.se/storage/ma/73af984d1d904553992c5e85c764907f/0fe81c4d0032496dad42efafc78e280d/pdf/6/Ström- och säkerhetsbrytare.pdf

Det är säkert så med de flesta bra fabrikat, men ärligt talat har jag inte kollat så hårt, som regel låter jag det ej bryta allpoligt på trefas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.