F
Hamnade på en sida och började läsa om fasändringsmaterial för utjämning av temperatur. Exvis material som smälter kring 24 grader och därmed "trögar till" rummet kring denna temp. Någon som har erfarenhet av det? Kostnad?

Jag tänkte mig en installation i liten skala i vårt uterum. Där är det (som i de flesta uterum) behov av skugga/ventilation när solen skiner och på höst och vår behov av tillsatsvärme på kvällen. Om det verkar vettigt i pris bygger jag in värmelagret i en blombänk på kanske 500 liter i sydfönstret. Min förhoppning är aningens kylning vid solsken och aningens kvardröjande värme på kvällen/natten.
 
F Frågan skrev:
Hamnade på en sida och började läsa om fasändringsmaterial för utjämning av temperatur. Exvis material som smälter kring 24 grader och därmed "trögar till" rummet kring denna temp. Någon som har erfarenhet av det? Kostnad?

Jag tänkte mig en installation i liten skala i vårt uterum. Där är det (som i de flesta uterum) behov av skugga/ventilation när solen skiner och på höst och vår behov av tillsatsvärme på kvällen. Om det verkar vettigt i pris bygger jag in värmelagret i en blombänk på kanske 500 liter i sydfönstret. Min förhoppning är aningens kylning vid solsken och aningens kvardröjande värme på kvällen/natten.
Som en enkel start så är ju vatten en väldigt bra energihållare... Du skulle kunna byta ut blombänken mot 500 L vatten som du värmer upp under dagen...
 
  • Gilla
Frågan
  • Laddar…
  • Gilla
Frågan och 1 till
  • Laddar…
Tabell urklipp som visar "Rubitherm" PCM RT35 med specifikationer såsom fasändringstemperatur och lagringskapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en PCM du kan försöka få tag på. "Rubitherm" - RT35.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
F
T tobbbias skrev:
Du skulle kunna byta ut blombänken mot 500 L vatten som du värmer upp under dagen...
Precis så gör jag i växthuset. Har en 300 l tunna + 2 st 50 l dunkar som temperaturutjämnar över dygnet. Funkar fint där men det har ju inte fasförändringsmaterialens förmåga att tröga till vid en viss temperatur. Det går lika trögt att ta det från 15 till 20 grader som det tar från 20 till 25. I ett uterum med önskan om "personkomfort" så är det en nackdel att det exvis blir trögt att ta rummet från 15 till 20 grader.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
F
T tobbbias skrev:
Här fanns en väldigt bra lista : [länk]
De hade jag inte hittat tidigare!
RT21 eller RT24 skulle kunna var något. Jag kollar upp det lite mer.


Här är en länk till den som vill läsa om PCM.

https://renew.org.au/sanctuary-maga...ng-phase-are-pcms-living-up-to-their-promise/

och en liten videosnutt från Knauf som ska illustrera deras PCM-gipsskiva jmf med vanlig gipsskiva.


Verkar inte blivit någon succe så nackdelar måste finnas. Troligen pris...
 
F Frågan skrev:
Precis så gör jag i växthuset. Har en 300 l tunna + 2 st 50 l dunkar som temperaturutjämnar över dygnet. Funkar fint där men det har ju inte fasförändringsmaterialens förmåga att tröga till vid en viss temperatur. Det går lika trögt att ta det från 15 till 20 grader som det tar från 20 till 25. I ett uterum med önskan om "personkomfort" så är det en nackdel att det exvis blir trögt att ta rummet från 15 till 20 grader.
Jo, så är det ju. Dock om du har en tillräckligt stor vattenmängd anpassad efter ditt rum så kanske du kan få en temp-kurva som flukturerar kring säg 18-25 grader över dygnet... :) Allt beror ju såklart på omgivningens temp. Men det är ju bara under den varmaste delen på sommaren som det är aktuellt. Sen när det är mindre varmt så vill du ju oftast inte ha något vattenlager alls i ditt uterum. Då är det bara att hälla ut vattnet på gräsmattan :) Sen om du märker att det kommer in en värmebölja igen så kan du fylla på med lite mer vatten igen då.
 
T tobbbias skrev:
Jo, så är det ju. Dock om du har en tillräckligt stor vattenmängd anpassad efter ditt rum så kanske du kan få en temp-kurva som flukturerar kring säg 18-25 grader över dygnet... :) Allt beror ju såklart på omgivningens temp. Men det är ju bara under den varmaste delen på sommaren som det är aktuellt. Sen när det är mindre varmt så vill du ju oftast inte ha något vattenlager alls i ditt uterum. Då är det bara att hälla ut vattnet på gräsmattan :) Sen om du märker att det kommer in en värmebölja igen så kan du fylla på med lite mer vatten igen då.
Om du är lite hajj på regler-teknik så kan du ju bygga ett system som läser av närmast kommande 5dagarsprognos och auto-magiskt justerar in vattenmängden du borde ha... :)
 
Förstår enkelheten i ett passivt system som skapar en tröghet kring det önskade temperaturområdet. Frågan är hur mycket av ämnet man skulle behöva för att få kännbar effekt i ett uterum eller i ett hus. Jämfört med att ha betong golv eller tegelväggar som ändå skapar viss tröghet. Nackdelen för mig verkar vara att ämnet övergår från fast form till flytande när det når önskat tröga temp område. Då gäller det att tänka till hur man placerar ämnet så det inte finns risk för att man sätter en skruv i det och får läckage.
Men jag är ändå tillräckligt nyfiken för att vilja se ett kg pris på det. Konstaterade med lite överslagsräkning att jag har nästan 20 ton sten / tegel / betong i uterummet hemma.
 
F
Har skickat lite frågor till Rubitherm. Är nog främst deras saltlösning jag är intresserad av. Återkommer om/när jag får svar. Tyvärr känns det som att de vänder sig till företagsmarknaden.

För Knaufs "gipsskiva" hittade jag en tysk prislista som indikerar 2300 kr /skiva (27 kg). Inte så lockande. Har en liten förhoppning om att det borde kunna vara billigare i den enkla applikation som jag tänkt men det återstår att se. En stor del av kostnaden (förutom låga produktionsvolymer) borde vara att lösa problem med att integrera det i byggmaterial (exvis gipsskiva), se till att det inte läcker (saltlösningar) eller brinner (paraffiner) osv.
 
F
A Anderscurl skrev:
Konstaterade med lite överslagsräkning att jag har nästan 20 ton sten / tegel / betong i uterummet hemma.
Ja då lär det bli svårt.
Vårt uterum är rätt lätt (otrögt). Två isolerade träväggar med träpanel mot huset. Isolerat tak med gipsskiva, Isolerat golv med spån. Två väggar med glaspartier. Hur mycket det väger vet jag inte och vet inte när man ska sluta räkna eftersom den massa som ligger i isoleringen har en avtagande effekt.
Jag tycker det känns rimligt att en PCM-blombänk på omkring 500 liter har en chans att påverka tempen i vårt fall.
 
F
Dax för lite avrapportering.
Angående dimensionering:
Det finns rekommendationer på 1-2 kg PCM per kubikmeter luft i rummet. Dvs betydligt mindre än vad jag antagit. Hur är det möjligt att ge någon effekt? Jo, energin som avges /upptas vid fasövergången är vida överstigande den vid en tempförändring någon annanstans i intervallet. 1 kg vatten avger/upptar 4 kJ vid en grads förändring (exvis 21-22 grader). Ett PCM med smälttemperatur kring denna temp avger/upptar typiskt 170 kJ. I övrigt intervall ungefär som vatten. Så 100 kg PCM motsvarar 4 ton vatten eller 18 ton betong kring PCM:ets smältpunkt. Vatten är iofs en mkt lämplig PCM (ca 340 kJ) men då kring noll grader och det är ju inte behovet den här gången.
Pris:
Lite tråkigare. De priser jag fått är kring 60 kr/kg. Beståndsdelarna i det alternativ jag tittat på (salter) är dock billiga så man får väl anta att priset beror på låga produktionsvolymer, dyr distribution och en marknad utan prispress.

Funderar på att blanda ihop lite själv och göra en test. Att köpa delarna handlar preliminärt om 10-20 kr/kg i små volymer. I stora volymer betydligt lägre.

MATERIAL VÄRMEKAPACITIVITET, c [kJ/kg×°C]
Planglas 0,84
Aluminium 0,92
Gjutjärn 0,50
Stål 0,46
Betong 0,92
Trä 1,68-2,51
Vatten 4,19
Luft 1,00
 
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.