S Skev skrev:
Nä okej. Menar du dominerande över bostadshuset eller grannarnas hus/garage?
Över bostadshuset (huvudbyggnaden). Sen ska det ej heller inverka negativt på omgivningen och passa in i övrigt bebyggelsebestånd. Det finns en hel del att läsa om detta på Boverkets hemsida.
 
  • Gilla
Skev
  • Laddar…
Om du kan tänka dig att ha garaget hopbyggt med huset så kan det gå att kringgå vissa regler kring max storlek på komplementbyggnad.
Jag gjorde just så för ett par år sedan, jag byggde ett garage som är lika sort som huset, trots att detaljplanen inte medger det (max byggnadshöjd på komplementbyggnad är 2.5m). Men eftersom det sitter hop med bostadshuset så räknas det som en utbyggnad av huset (vips blev max byggnadshöjd istället 4.4m) och därmed var allt frid och fröjd hos kommunen.
 
  • Älska
saiter
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Kan finnas om området är detaljplanerat.
Så bor du i detaljplanerat område så får du kolla upp vad detaljplanen säger.


Utanför detaljplanerat finns det inga vad jag vet.

Tänk dock på att golvbrunn skall ha oljeavskiljning.
Har precis byggt och flyttat in i ett nytt hus med 70kvm garage i suteräng innehållande 3 golvbrunnar.
1 under varje bil och en till pumpen och ett handfat.
Inga krav på oljeavskiljare utan dom argumenterade om att du bör inte ha brunnar och man brukar inte sätta brunnar i nya hus.
Ringde runt till byggnadsnämnden och miljö o hälsa och det slutade med att det finns iallafall i min kommun inget förbud mot brunnar.
Var påläst och argumentera för din sak så löser det mesta sig.
 
Redigerat:
G Gabbe1 skrev:
Om du kan tänka dig att ha garaget hopbyggt med huset så kan det gå att kringgå vissa regler kring max storlek på komplementbyggnad.
Jag gjorde just så för ett par år sedan, jag byggde ett garage som är lika sort som huset, trots att detaljplanen inte medger det (max byggnadshöjd på komplementbyggnad är 2.5m). Men eftersom det sitter hop med bostadshuset så räknas det som en utbyggnad av huset (vips blev max byggnadshöjd istället 4.4m) och därmed var allt frid och fröjd hos kommunen.
Hur stor var din tillbyggnad (garage)? Räknas garagets byggnadsarea in i huvudbyggnadens totala byggnadsarea?
 
G Gabbe1 skrev:
Om du kan tänka dig att ha garaget hopbyggt med huset så kan det gå att kringgå vissa regler kring max storlek på komplementbyggnad.
Jag gjorde just så för ett par år sedan, jag byggde ett garage som är lika sort som huset, trots att detaljplanen inte medger det (max byggnadshöjd på komplementbyggnad är 2.5m). Men eftersom det sitter hop med bostadshuset så räknas det som en utbyggnad av huset (vips blev max byggnadshöjd istället 4.4m) och därmed var allt frid och fröjd hos kommunen.
Exakt, det är hopbyggt med huset som jag vill ha det! Och med en garageport i det få kvällar bilen får bo inomhus.

Sen är frågan - golvvärme eller inte?
 
M MetteKson skrev:
Hur stor var din tillbyggnad (garage)? Räknas garagets byggnadsarea in i huvudbyggnadens totala byggnadsarea?
Ca 100m2 och 2.7m i invändig takhöjd. Byggnadsarean var i mitt fall inget problem (får bygga 20% av tomten vilket ger över 300m2), det var kravet på max byggnadshöjd som jag kunde kringgå genom att bygga ut bostadshuset.
 
S Skev skrev:
Exakt, det är hopbyggt med huset som jag vill ha det! Och med en garageport i det få kvällar bilen får bo inomhus.

Sen är frågan - golvvärme eller inte?
S Skev skrev:
Exakt, det är hopbyggt med huset som jag vill ha det! Och med en garageport i det få kvällar bilen får bo inomhus.

Sen är frågan - golvvärme eller inte?
Utan tvekan med golvvärme.
Bygger du nytt så har du väl golvvärme i huset?
Slipp element och sätt pannan i garaget så får du varma torra golv om du behöver skruva lite.
 
  • Gilla
Skev
  • Laddar…
S Skev skrev:
Exakt, det är hopbyggt med huset som jag vill ha det! Och med en garageport i det få kvällar bilen får bo inomhus.

Sen är frågan - golvvärme eller inte?
Jag tycker att golvvärme är smidigt om huset har en vattenburen värmekälla som klarar det ökade effektbehovet. Inte för att jag behöver varmt golv i garaget pga komforten, snarare är det för att slippa radiatorer eller en värmepump. För mig blev det billigare och enklare med golvvärme helt enkelt.
 
  • Gilla
Skev och 1 till
  • Laddar…
Förtydligande;
När du i din fråga undrade hur stort ett garage får vara tog jag för givet att du menade ett fristående garage, en komplementbyggnad, och mina tidigare svar är utifrån den utgångspunkten.
 
Om du hittar en tomt som är lämplig att bygga hus med källare på så kan du ha hela källaren som garage.
Kan bli 150m2 garage och hus på 120m2 + 30m2 altan. (y)

//AA
 
Som sagt beror det mycket på lokala bestämmelser, och även på hur man gör utformningen. Som jag förstår det skall samlingen bara stå i ett "showroom" och då kan man lika gärna utforma det som t.ex. ett vardagsrum, förråd etc och själva garageytan där det mekas vara lite mer begränsad.
Det är dock inte ovanligt med garage över 100m2 på landsbygden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.