Hur stort garage får man bygga?


Låt säga att jag har en vanlig villatomt på 1500 kvm och på den bygger ett hus på ca 100-120 kvm. Där har jag en tanke om ett garage där min mc-samling kunde ställas upp. Detta garage skulle behöva vara ca 150 kvm, med golvbrunn(ar) för enkel avspolning och gärna ha karaktären av utställningshall.

Finns det regler som säger hur stort garaget får vara i förh till huset?
 
M
Din detaljplan borde reglera vad som gäller för just din tomt.
 
Kan finnas om området är detaljplanerat.
Så bor du i detaljplanerat område så får du kolla upp vad detaljplanen säger.


Utanför detaljplanerat finns det inga vad jag vet.

Tänk dock på att golvbrunn skall ha oljeavskiljning.
 
Det här är bara fritt tänkande än så länge och finns därför inte i nån detaljplan.
 
Men hur stora garage får normalt sett byggas i ett vanligt villaområde?
 
Finns inga normala svar på det. Det enda som brukar vara ganska praxis är att garaget inte ska bli dominerande.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Finns inga normala svar på det. Det enda som brukar vara ganska praxis är att garaget inte ska bli dominerande.
Nä okej. Menar du dominerande över bostadshuset eller grannarnas hus/garage?
 
S Skev skrev:
Men hur stora garage får normalt sett byggas i ett vanligt villaområde?
Det är relativt vanligt med en begränsning på 40 - 80 kvm för komplementbyggnader i en detaljplan. Men det finns även detaljplaner som bara anger en maximal total byggnadsyta för tomten I de flesta fall anges begränsningen i absoluta antal kvm. Men framförallt i en del äldre planer finns formuleringar i stil med att man får bygga maximalt 10% av tomtytan.

Om du bygger ute på landet, utan detaljplaner, så kan det vara friare (eller ännu mera begränsat). Men då kan det vara svårare att ta reda på i förväg vad som gäller.
 
S Skev skrev:
Nä okej. Menar du dominerande över bostadshuset eller grannarnas hus/garage?
Garaget får inte uppfattas som huvudbyggnad.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är relativt vanligt med en begränsning på 40 - 80 kvm för komplementbyggnader i en detaljplan. Men det finns även detaljplaner som bara anger en maximal total byggnadsyta för tomten I de flesta fall anges begränsningen i absoluta antal kvm. Men framförallt i en del äldre planer finns formuleringar i stil med att man får bygga maximalt 10% av tomtytan.

Om du bygger ute på landet, utan detaljplaner, så kan det vara friare (eller ännu mera begränsat). Men då kan det vara svårare att ta reda på i förväg vad som gäller.
Tack!

Som ni förstår är det här bara fria tankar än så länge. Men någonstans borde man kunna få svar - utan att behöva ruinera sig på en tomt som aldrig blev bebyggd.
 
Är det helt obebyggt alltså?
 
Du kan ju begära förhandsbesked (en form av "bygglov light") innan du köper tomten. Köper du en tomt som skall styckas av, så är det standard att begära förhandsbesked.

Köper du i detaljplanerat område, så är det bara att kolla detaljplanen innan köp. De finns till stor del tillgängliga på nätet, men en del (ganska många...) äldre planer är inte digitaliserade ännu. Då får man ta kontakt med kommunen. Ofta får du den som .pdf på mail medan du pratar med handläggaren. Du kan troligen också få tips av handläggare på kommunen om det finns vissa områden där detaljplanerna passar dina önskemål.
 
S Stefan1972 skrev:
Är det helt obebyggt alltså?
Ja, jag har inte ens en tomt, bara funderingar än.
 
H hempularen skrev:
Du kan ju begära förhandsbesked (en form av "bygglov light") innan du köper tomten. Köper du en tomt som skall styckas av, så är det standard att begära förhandsbesked.

Köper du i detaljplanerat område, så är det bara att kolla detaljplanen innan köp. De finns till stor del tillgängliga på nätet, men en del (ganska många...) äldre planer är inte digitaliserade ännu. Då får man ta kontakt med kommunen. Ofta får du den som .pdf på mail medan du pratar med handläggaren. Du kan troligen också få tips av handläggare på kommunen om det finns vissa områden där detaljplanerna passar dina önskemål.
Okej, tack så länge!
 
INOM detaljplanelagt villaområde kan det nog vara svårt att bygga så stort garage, men det får du kolla upp när du hittar en fastighet du är intresserad av.

UTANFÖR detaljplanelagt område kan vissa åtgärder vara bygglovsbefriade och där har kommuner olika riktlinjer. I min kommun får t ex en komplementbyggnad (garage) vara 50% av huvudbyggnadens (bostadshusets) byggnadsarea, men maximalt 40 kvm. Vill man bygga större än så krävs bygglov, och då görs bedömning i varje enskilt ärende. En sak som tas i beaktande när bygglovet granskas är att komplementbyggnaden ”i sin omfattning och art” inte ska vara dominerande över huvudbyggnaden (HB). Nu planerar du garage som har större byggnadsarea än huvudbyggnaden, så rent ytmässigt dominerar det över HB. Men andra förutsättningar kan göra att det inte upplevs som dominerande, te x dess placering på fastigheten, höjd, markförhållanden mm. I min kommun beviljades bygglov för ett lastbilsgarage som var avsevärt större än HB, men det låg (sett från vägen) bakom huset, som låg på en kulle, och upplevdes sammantaget vara underordnat HB. Krångligt...?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.