Min dotter ska köpa en luft/luftvärmepump till sin villa och hittade en till bra pris på Elgiganten.
Det var 30 dagars öppet köp, vilket de tyckte var bra, för de är osäkra på var den ska kunna placeras och inte helt säkra på att det alls går att montera en. De ska ha den på övervåningen där det är snedväggar i det rum som vore bäst.
När de skulle betala den så frågade de för säkerhets skull om det var 30 dagars öppet köp på även monteringen, som dels kostade 50 % av priset på pumpen och dels måste betalas nu. Då visade det sig att det inte är det. De får lämna tillbaka pumpen och får pengarna tillbaka, men pengarna för den ej utförda monteringen får de inte tillbaka. Är det så överallt ?
SJÄLVKLART ÅTERLÄMNING INNAN MONTERING, är tydligen bäst att tillägga
 
Redigerat:
Spontant låter det som en bökig lösning, att återlämna en installerad luftvärmepump.
Tror aldrig jag har hört någon som returnerar en pump inom 30 dagar.

Satsa på något känt märke och som har önskad kapacitet så lär det bli bra. Visa ritningar mm för installatör eller firma för att säkerställa korrekt placering.
Pumparna är en mogen produkt med få fallgropar imho.
 
Självklart skulle den inte monteras och sedan lämnas tillbaka. Men om montören kommer dit och tittar och det visar sig nästan omöjligt att montera den. De var tvungna att bestämma sig, för priset var nedsatt pga att det ej fanns emballage
 
OK, då är jag med. Ang. återbetalningen för ej utförd montering har tyvärr inget att tillföra.
 
Monteringen går säkert att fixa men det kan behövas en snickare som bygger ett fäste för innerdelen och extra arbete av kylteknikerna om det är lång och krokig väg för rören och extra påfyllning av köldmedia i systemet.
 
J Josth skrev:
Monteringen går säkert att fixa men det kan behövas en snickare som bygger ett fäste för innerdelen och extra arbete av kylteknikerna om det är lång och krokig väg för rören och extra påfyllning av köldmedia i systemet.
Ja, men de får alltså inte sälja den utan att även sälja monteringen. Så frågan är vad de menar med öppet köp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.