A
fördelen med idos om den är rätt inställd är att det inte förbrukas mer tvättmedel än vad som behövs
 
Kommer nog satsa på iDos. Frågan är man ska satsa på en Serie8 lanserad 2019 eller Home Professional lanserad 2017?

Är serie 8 Made in Germany också?
 
Satsa på något med fem års garanti är mitt förslag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R roli skrev:
Bosch tvättmaskiner i den lite högre klassen (inte värsta modellen) har vi haft goda erfarenheter av. Den vi installerade ny när vi flyttade in i nybyggt hus -98. Gick i pension för 3 år sedan med nya kol till motorn som enda del som behövt ersättas/repareras (gjorde dessutom bytet själv efter att köpt kolen på nätet). Så det blev en ny Bosch i 8-klassen som ersatte och den har hittills sköt sig utmärkt. men se till att den är tillverkad/ihopsatt i Tyskland.
Det har vi tagit fasta på också, tvättmaskin Made in Germany. Fick det tipset av en erfaren reparatör för många år sedan, och det håller vi fast vid. So far so good 👍
 
A
F Fredrik61 skrev:
Det har vi tagit fasta på också, tvättmaskin Made in Germany. Fick det tipset av en erfaren reparatör för många år sedan, och det håller vi fast vid. So far so good 👍
Ju nu har det ju gått 3-år så det är bara 2-år kvar för att veta om den räckt garantitiden ut
 
Alltid litet skoj när gamla trådar väcks till liv! Tråden handlar ju om långsiktig hållbarhet på vitvaror, fortsatt intressant inte bara för mig uppenbarligen.

Jag spanade in denna och insåg att jag hade postat i den 2020 se ovan.

Så här inne på 2024 kan jag konstatera:
- Kyl och frys, från Husqvarna (electrolux) Mariestad, nu 20 år gamla: inga reparationsåtgärder har behövts, bara att få alla användare att förstå att *alla* fryslådor måste vara helt intryckta när man varit där och tagit ut eller lagt in grejer i frysen. Gör man inte detta så stängs inte frysen helt, konsekvens att avfrostningssystemet pajar ihop på ca ett dygn och man får dras med en dryg avfrostning som tar ca 2 dygn. Med korrekt stängd frysdörr: inga problem. Så felen tidigare får ses som handhavandefel.

- Diskmaskin och tvättmaskin Bosch/Siemens båda made in Germany: levererar bra fortsatt. Lustigt nog drabbades båda av avloppspumpsrelaterade problem med felkoder rätt nyligen, men avhjälptes enkelt. Jag ser detta som underhåll, inte fel. LG-tvättmaskinen funkar perfekt, inga fel och är väl uppåt 10 år nu men fick sig en liten knäpp efter en reparation som jag kunde åtgärda (efter byte ytterbalja pga kvargömda mynt som sköt söder maskinen, bucklor på plåten bak därefter skapade vibrationer).

- Spishäll Miele 20 år, ugn Siemens ca 10, fortsatt perfekt funktion. Båda av tyskt ursprung. Pyrolysen på Siemens-ugnen bra fortsatt men kan behövas litet extra hjälp med MrMuscle ugnsrengöring på envisa ställen för att ugnen ska återgå till sitt nyskick. Superbra prylar.

- En grunka jag inte ens tog upp är vår urgamla mikro, en Whirlpool (Philips), gissar minst 25 år gammal. Har använts i princip dagligen, ser ut som ny fortsatt. Enda är att den där ratten man ställer in minutrarna på har blivit litet knepig men trycker man på den så funkar det. Perfekt funktion, made in Sweden minsann.

Skulle jag försöka dra några slutsatser så är det nog i likhet som nämnts tidigare i tråden. Försök hitta grejer som är gjorda i Sverige eller Tyskland.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.