Hej,

Jag planerar att bygga en friggebod (Boden, byggbeskrivningar.se). Jag har redan gjutit plintar på en viss höjd så att själva golvets överkant kommer ligga i höjd med en asfalterad angränsande yta för att lätt kunna rulla in prylar. Träreglerna kommer vila på plint med papp.

Nu är jag lite orolig att själva grundbjälklaget kommer för lågt i förhållande till övrig mark så att det blir dålig ventliation under, och att träreglerna skadas över tid.

Fråga 1: Finns det nån rekommendation på hur mycket plinten ska sticka upp, typ antal centimeter som man bör ha mellan träregel och gruset ?

Fråga 2: Jag vet att man inte ska köra impat, men kan det vara värt att måla det understa bjälklaget om man vet att det är lite snålt med luftspalt mellan grus och trä ?

Jag funderade även på att köra kantsten mot boden så att jag kan lägga plattor runt men lämna 20-30cm (horisontellt avstånd till panel) med sluttande grus ned mot bjälklaget.

Tack på förhand
 
Kör med tryckimpregnerat.
 
  • Gilla
Errant och 1 till
  • Laddar…
Så länge det är luft under bjälklaget har jag svårt att se några risker. Om du stryker med rå linolja få får träet ett ytterligare skydd. Linoljan tränger djupt in i virket med dess små molekyler.
 
  • Gilla
Ontrack
  • Laddar…
Magnus E K
Undvik impregnerat. Vanligt trä klarar sig om det inte ligger direkt mot mark eller blir sjö under. Gör någon form av inspektionslucka och bygg i enbart trä (dvs inte klinker eller plastmatta eller liknande ovanpå) så är det enkelt att reparera om det blir dåligt.
 
  • Gilla
Ontrack
  • Laddar…
Ska boden vara isolerad?
 
useless useless skrev:
Ska boden vara isolerad?
Boden ska isoleras från start i golvet med vindpapp och isolering (95mm tror jag det blir), tänkte ej ha fuktspärr i väggarna då jag inte kommer ha över 10c året om. Isolering i väggar och tak kan dröja nått år innan det blir gjort. När det är färdigisolerat tänkte jag ha över 0c året om med el. Kommentera gärna om det finns nått tankefel här :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.