L Linuxs skrev:
Även jag har köpt solceller från Svea, i somras satte dom upp 52 paneler. Snyggt blev det, jag är nöjd. :)
Men dom är väl rätt stora så jag antar att man kan ha tur eller otur när det gäller monteringen.

Mvh Linus
Vi bor i Ödeshög och Sveas närmaste kontor är i Jönköping, 7 mil, känns lite långt om något skulle dj-as.
 
Jag köpte en anläggning på 14,3 kWp i somras från Svea Solar. Blev väldigt nöjd med allt från dialog med säljare till installation.

Tog in offerter från 5 företag och var en krävande kund som ställde många frågor till säljarna. Svea var inte billigast men de gav mig bäst support, svarade på alla frågor och ritade om anläggningen 2 ggr utifrån mina önskemål. Fick inte svar på mina frågor från alla som lämnat offert.

Spelade ut leverantörerna mot varandra och förhandlade på så sätt till mig bättre garantier från dem samt en förseningsklausul om att de skulle betala min el för varje dag som de ev blev sena med leverans enligt plan. De sa att de kunde påbörja arbetet 4 v efter beställningen men jag sa att om de fick möjlighet att starta tidigare ville jag det. De löste det och startade efter 1 v och blev klara på några dagar.

Hade bra dialog med installatörerna om hur jag ville de skulle montera anläggningen och de var flexibla i planeringen och gjorde lite speciallösningar som inte var planerade från början, utan problem. De jobbade säkert med byggställningar och säkerhetsselar vilket jag tycker är viktigt. Elektrikern de jobbade med gjorde ett snyggt jobb med kabeldragningarna, låg lite kabelskräp kvar men annars inget att anmärka på.

De flesta säljer samma kinesiska paneler från Trina utom de i övre prissegmentet som har tyska paneler. Alla verkar köra med SolarEdge växelriktare men vissa av de som lämnade anbud valde en mindre modell än den Svea hade med i sin kalkyl. Tycker den större är bättre för det ger mig möjligheten att utöka anläggningen i framtiden.
 
Redigerat:
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
A
Har också fått solceller inst av Svea Solar.
De gav ett seriöst intryck vid offertförfrågan och kontakt med säljare men problemen började så fort montörerna kom. De började montera infästningssystemet fel, fick ta bort det och börja om, men tyvärr hjälpte det inte.
Felen fortsatte under tidens gång med oskyddade kablar under takpannor etc.
Tyvärr var det katastrof från början till slut.
Det tog 5 månader att få anläggningen i drift.
Kan tänka mig att de har bättre koll i stockholm där de startade än i mindre städer.
 
Redigerat:
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Zacke66 skrev:
Har också fått solceller inst av Svea Solar.
De gav ett seriöst intryck vid offertförfrågan och kontakt med säljare men problemen började så fort montörerna kom. De började montera infästningssystemet fel, fick ta bort det och börja om, men tyvärr hjälpte det inte.
Felen fortsatte under tidens gång med oskyddade kablar under takpannor etc.
Tyvärr var det katastrof från början till slut.
Det tog 5 månader att få anläggningen i drift.
Kan tänka mig att de har bättre koll i stockholm där de startade än i mindre städer.
Jag börjar fundera på vad en anläggning verkligen kostar då den är på plats. I dagens ränteläge är ju finansieringens kostnad praktiskt taget 0. Den faktiska kostnaden borde därmed bestå i värdeminskningen. Den kan ju inte fungera i evighet. Finns naturligtvis massor att tillägga men jag börjar med detta för att få igång diskussionen.
 
L LUDDET skrev:
Jag börjar fundera på vad en anläggning verkligen kostar då den är på plats. I dagens ränteläge är ju finansieringens kostnad praktiskt taget 0. Den faktiska kostnaden borde därmed bestå i värdeminskningen. Den kan ju inte fungera i evighet. Finns naturligtvis massor att tillägga men jag börjar med detta för att få igång diskussionen.
Efter 30 år (vilket är ganska standard och vad tillverkarna säger) så tappar anläggningen ca 20% i kapacitet. Detta är vad jag hört när jag pratat med folk som kan. Hur mycket det tappar sen med åren är nog väldigt svårt att svara på.
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Ja, att de minskar i effekt efter 30+ år sa de jag köpte av också. Jag tänker att innan dess kommer man säkert ändå att byta till nyare och effektivare teknik.

S.Areng S.Areng skrev:
Efter 30 år (vilket är ganska standard och vad tillverkarna säger) så tappar anläggningen ca 20% i kapacitet. Detta är vad jag hört när jag pratat med folk som kan. Hur mycket det tappar sen med åren är nog väldigt svårt att svara på.
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Fridh78 Fridh78 skrev:
Ja, att de minskar i effekt efter 30+ år sa de jag köpte av också. Jag tänker att innan dess kommer man säkert ändå att byta till nyare och effektivare teknik.
Förmodligen inte. Det är en ganska stor arbetskostnad att byta ut panelerna och du vill ju inte ta ner ett fungerande system som du tjänar pengar på. Det enda nyare teknik skulle ge dig kanske är snyggare estetik på taket till ett förmånligare pris (paneler som liknar tegelpannor, etc) eller färre paneler på taket. Men vem betalar pengar för att grannen ska få ett snyggare tak att se på när den äter middag? Och med nuvarande regler får du ju inte producera mer än du konsumerar utan att straffas rätt hårt, så du vill inte utvidga din installation på taket heller (om du nu inte börjar konsumera massa mer el). Jag skulle tro man väljer att behålla dem så länge taket håller (vilket är anledningen till att jag inte installerat paneler då taket håller kortare tid än 20 år till).
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Förmodligen inte. Det är en ganska stor arbetskostnad att byta ut panelerna och du vill ju inte ta ner ett fungerande system som du tjänar pengar på. Det enda nyare teknik skulle ge dig kanske är snyggare estetik på taket till ett förmånligare pris (paneler som liknar tegelpannor, etc) eller färre paneler på taket. Men vem betalar pengar för att grannen ska få ett snyggare tak att se på när den äter middag? Och med nuvarande regler får du ju inte producera mer än du konsumerar utan att straffas rätt hårt, så du vill inte utvidga din installation på taket heller (om du nu inte börjar konsumera massa mer el). Jag skulle tro man väljer att behålla dem så länge taket håller (vilket är anledningen till att jag inte installerat paneler då taket håller kortare tid än 20 år till).
Om anläggningen kostar 200,000:- och håller i 30 år så är årskostnaden 6.500:-. Även om det gäller endast panelerna så kan man ju räkna ut att det övriga också måste bytas eftersom det inte passar nya paneler. Om man lånar upp beloppet till 2% ränta så har vi 4.000:- ytterligare. Att jag inte räknar någon kostnad för pengar man redan har beror på att det ofta är placeringar i bank utan någon ränta alls. Pengar som lika gärna kan ligga på taket alltså.
 
L LUDDET skrev:
Även om det gäller endast panelerna så kan man ju räkna ut att det övriga också måste bytas eftersom det inte passar nya paneler.
Växelriktare behöver du förmodligen byta 2 gånger på 30 år. Själva solcellerna är det som håller längst tid.
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Växelriktare behöver du förmodligen byta 2 gånger på 30 år. Själva solcellerna är det som håller längst tid.
Jag närmar mig uppfattningen att en LLVP är en klokare investering. Effektivare och kostar mycket mindre.
 
L LUDDET skrev:
Jag närmar mig uppfattningen att en LLVP är en klokare investering. Effektivare och kostar mycket mindre.
Ja för en kostnad på mindre än 20 000 kr och ger pengarna tillbaka på 5 år och är enkelt att installera. Dessutom blir det mindre räkning på vintern istället för att ha minus-räkning i juli och fet räkning i januari...

Med det sagt är solceller också bra, om man har pengarna, rätt läge, tak, etc. Tar 12-15 år att få pengarna tillbaka, men håller det i 30 år så tjänar du stort. (Det är dock en politisk risk man tar också; om elpriset ökar kraftigt och egen produktion subventioneras så skulle solceller kunna vara en riktigt bra investering.)

Det ena utesluter inte det andra, men LLVP är bara att installera nu. Du behöver veta hur mycket el du kommer konsumera i framtiden för att dimensionera en solcellsanläggning. Och om du har direktverkande el som idag och installerar solceller så kommer du ju i princip inte kunna byta till effektivare uppvärmning med de idiotiska reglerna som gäller idag...
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Är huvudsyftet att kortsiktigt minska kostnaderna så är en LLVP ett bra första steg eftersom du har direktverkande el. Solceller är mer långsiktigt och en bra investering i din fastighet men där är ju pengarna låsta i 5-10 år innan de betalt sig själva.

För att göra din uppvärmning och LLVP ännu mer kostnadseffektiv kan du koppla den till en smart styrning som startar och stoppar den beroende på elpriset och uppvärmningsbehovet tex om ni är hemma eller ej. Det går att köpa en sådan för en dryg tusenlapp och den kopplas mot ett smart elabonnemang tex Tibber. Med den
värmer LLVP när elen är billig och pausar när det är högt. Priset kan ändras flera ggr/dygn och skiftar ibland med >1kr/kWh så det blir en del pengar på en säsong.
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
B
L LUDDET skrev:
Om anläggningen kostar 200,000:- och håller i 30 år så är årskostnaden 6.500:-. Även om det gäller endast panelerna så kan man ju räkna ut att det övriga också måste bytas eftersom det inte passar nya paneler. Om man lånar upp beloppet till 2% ränta så har vi 4.000:- ytterligare. Att jag inte räknar någon kostnad för pengar man redan har beror på att det ofta är placeringar i bank utan någon ränta alls. Pengar som lika gärna kan ligga på taket alltså.
Vill nog förtydliga det du skrivit ;)
Om man som du skriver lånar beloppet mot en ränta på 2% så kostar det 4000kr i ränta första året. Totala räntan om man lånar på 30år är 62000kr.
 
  • Gilla
LUDDET och 1 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Vill nog förtydliga det du skrivit ;)
Om man som du skriver lånar beloppet mot en ränta på 2% så kostar det 4000kr i ränta första året. Totala räntan om man lånar på 30år är 62000kr.
Har nu bestämt mig för att satsa på LLVP och flyttar till tråden som sysslar med det. Hoppas hitta den tystaste och effektivaste som finns.
 
Var bor du någonstans?
När det gäller installationen är det ju där mycket kan gå fel.

Gearwrench Gearwrench skrev:
Svea Solar var och monterade strax över 13kW solceller hos mig på sensommaren. Jag kan förvisso ha haft tur eftersom de har flera olika montörer, men det här gänget var riktigt bra på alla sätt!

En av dem kom kvällen innan och lämnade släpet med ställningar fallskydd, dubbelkollade var växelriktaren skulle sitta och allt sånt, sen kom de strax innan 7 och satte igång. Klockan 15 eller så var de klara och jobbet var riktigt snyggt gjort.

Jag är tycker att kabeldragningen är noga, så den kollade jag direkt när jag kom hem och den var över förväntan. Kablarna var gömda i skenorna och sen nerdragna under pannorna för att sen komma ut i takfoten ovanför växelriktaren. Riktigt snyggt.

Han som var arbetsledaren över de tre montörerna och hade all kontakt med mig ville gå igenom allt med mig personligen och eftersom jag kom hem efter de åkt så kom han tillbaka på kvällen för att visa. Han gav intrycket av yrkesstolthet. Jag hade inte kunnat förvänta mig ett bättre jobb. Alla deras montörer är säkert inte likadana, men de här var riktigt bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.