Spröjs. Vad tillför det på ett hus byggt på 2000 talet.
 
Om det är riktig fast spröjs så blir det billigare att byta en ruta när ungarna har pangat den.
 
  • Gilla
  • Haha
Applegreen och 4 till
  • Laddar…
F
P Pin skrev:
Spröjs. Vad tillför det på ett hus byggt på 2000 talet.
Spröjs fanns för att fönsterglasen förr var handblåsta och det var svårt och dyrt att tillverka större rutor. Billigare med spröjs alltså.

Idag finns det Fake spröjs och nya fönster med riktiga vanliga spröjs som gör att man ser ut genom fönstret sämre. Om svårare att putsa fönstren och svårare att måla om fönster med spröjs.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Men att bygga med fejkstil har en ganska lång tradition. Ta en promenad i äldre villaområden och se alla tillbakablickande referenser. Eller Stockholms mest centrala delar där alla husen är gamla kopior av italienska eller franska förlagor.
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men att bygga med fejkstil har en ganska lång tradition. Ta en promenad i äldre villaområden och se alla tillbakablickande referenser. Eller Stockholms mest centrala delar där alla husen är gamla kopior av italienska eller franska förlagor.
Intressant. Var någonstans centralt i Sthlm?
Menar du lägenhetshus kanske? Oftast bara dekoren, inuti följer de tidens gång, från när de byggdes. Beroende på hur mycket pengar man lade på dem förstås. Mer eller mindre deokor.

Men jag är mer inne på villor
 
F Freddan#1 skrev:
Spröjs fanns för att fönsterglasen förr var handblåsta och det var svårt och dyrt att tillverka större rutor. Billigare med spröjs alltså.

Idag finns det Fake spröjs och nya fönster med riktiga vanliga spröjs som gör att man ser ut genom fönstret sämre. Om svårare att putsa fönstren och svårare att måla om fönster med spröjs.
För att det ser vackrare ut med spröjs, inte lika stora "hål". Titta på jugendhus. De kunde visst göra större glas, ofta är nederdelen utan spröjs och överluften, som ändå sitter på ~180 höjd spröjsad, så funktionen försämras inte då dessa "spröjs" sitter över där ett modernt fönster slutar.

Jag ser väldigt lite (förutom några få projekt drivna av entusiastiska individer och privata villor) som bygger i gammal stil. Jag undrar mer över hur man kan bygga så fula "moderna" hus, som inte ens är moderna utan har fångat formspråket från 1960- och -70 talen, som man gör nu. Var är nytänk eller att plocka upp guldkornen i den historiska utformningen?

Det tragiska är att många, när de vill renovera med spröjs i "gammal stil", väljer spröjs som sitter på olika höjder på olika fönster och dörrar, fejkspröjs, fönster i mystiska proportionen med klumpiga bågar osv, så att man inte alls får det vackra från de gamla husen. Så kanske är det tur att man inte ens försöker i större utsträckning, då många av dagens byggare misslyckas att få till nåt snyggt...

Men åter till varför all design inte har en direkt teknisk förklaring;

Varför har män kostym och slips när man kan ha flanelloverall? Varför använder kvinnor makeup? Det bör vara billigare och mer praktiskt utan.

Mycket, även kläder, bilar osv, har designen från början haft en teknisk orsak (som spröjs) men när man hittar något som människor tycker ser vackert ut så fortsätter man med designen trots att tekniken bakom den sedan länge inte kräver det.

Det kanske är mer intressant varför man tekniskt förändrat byggsätten. Och varför endel bygger nya hus med gamla metoder. För sommarhus eller fjällstugor tror jag att jag har ett svar iallafall. Uppvärmning kostar väldigt lite och husen bör klara att stå kallställda. Då är moderna hus inte speciellt väl lämpade. Jag skulle hellre ha en timrad stuga med självdrag än en med gullfiber, gips och mekanisk ventilation.
 
  • Gilla
Lärospånet och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F Freddan#1 skrev:
Intressant. Var någonstans centralt i Sthlm?
Menar du lägenhetshus kanske? Oftast bara dekoren, inuti följer de tidens gång, från när de byggdes. Beroende på hur mycket pengar man lade på dem förstås. Mer eller mindre deokor.

Men jag är mer inne på villor
Jag tänkte typ strandvägen eller varför inte Stockholms slott eller Operan?

Men även de äldre villorna har ju historiskt utformats för att se ut som något från en annan tid och plats. Vem behövde t ex en ett chalet med naturstensskorsten i Djursholm på 1900-talets början? Eller ett korsvirkeshus med medeltida småglasfönster? Men ändå så byggde de besuttna detta.
 
  • Gilla
K@tten och 1 till
  • Laddar…
F
J JohanLun skrev:
För att det ser vackrare ut med spröjs, inte lika stora "hål". Titta på jugendhus. De kunde visst göra större glas, ofta är nederdelen utan spröjs och överluften, som ändå sitter på ~180 höjd spröjsad, så funktionen försämras inte då dessa "spröjs" sitter över där ett modernt fönster slutar.

Jag ser väldigt lite (förutom några få projekt drivna av entusiastiska individer och privata villor) som bygger i gammal stil. Jag undrar mer över hur man kan bygga så fula "moderna" hus, som inte ens är moderna utan har fångat formspråket från 1960- och -70 talen, som man gör nu. Var är nytänk eller att plocka upp guldkornen i den historiska utformningen?

Det tragiska är att många, när de vill renovera med spröjs i "gammal stil", väljer spröjs som sitter på olika höjder på olika fönster och dörrar, fejkspröjs, fönster i mystiska proportionen med klumpiga bågar osv, så att man inte alls får det vackra från de gamla husen. Så kanske är det tur att man inte ens försöker i större utsträckning, då många av dagens byggare misslyckas att få till nåt snyggt...

Men åter till varför all design inte har en direkt teknisk förklaring;

Varför har män kostym och slips när man kan ha flanelloverall? Varför använder kvinnor makeup? Det bör vara billigare och mer praktiskt utan.

Mycket, även kläder, bilar osv, har designen från början haft en teknisk orsak (som spröjs) men när man hittar något som människor tycker ser vackert ut så fortsätter man med designen trots att tekniken bakom den sedan länge inte kräver det.

Det kanske är mer intressant varför man tekniskt förändrat byggsätten. Och varför endel bygger nya hus med gamla metoder. För sommarhus eller fjällstugor tror jag att jag har ett svar iallafall. Uppvärmning kostar väldigt lite och husen bör klara att stå kallställda. Då är moderna hus inte speciellt väl lämpade. Jag skulle hellre ha en timrad stuga med självdrag än en med gullfiber, gips och mekanisk ventilation.
Timrad stuga med självdrag vill du ha. Och även när stugan skall säljas förr eller senare får du mindre betalt än om du byggt ettt modernt hus.
Men vill du ha en nytillverkad bil med modern motor, el och bromsar i fast i övrigt utformad som 1920 talet? Vill du gå klädd som på 20 -talet?
Försöker förstå skillnaden?
 
F
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänkte typ strandvägen eller varför inte Stockholms slott eller Operan?

Men även de äldre villorna har ju historiskt utformats för att se ut som något från en annan tid och plats. Vem behövde t ex en ett chalet med naturstensskorsten i Djursholm på 1900-talets början? Eller ett korsvirkeshus med medeltida småglasfönster? Men ändå så byggde de besuttna detta.
Standvägen, du ger exempel på Sveriges mest extrema gata. Du ger exempel på Djursholm, Sveriges mest extrema stadsdel. Extrem av anledningarna dyrast och sällsammast.
Undantag finns alltid.
Besuttna gör även idag extrema projekt.
 
Claes Sörmland
F Freddan#1 skrev:
Standvägen, du ger exempel på Sveriges mest extrema gata. Du ger exempel på Djursholm, Sveriges mest extrema stadsdel. Extrem av anledningarna dyrast och sällsammast.
Undantag finns alltid.
Besuttna gör även idag extrema projekt.
Jag tänkte att det var lämpligt eftersom det visar vad folk har valt att bygga när de har de ekonomiska möjligheterna. Annars har ju mycket byggande styrts av krass resursbegränsning.
 
  • Gilla
Fartland och 7 till
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Timrad stuga med självdrag vill du ha. Och även när stugan skall säljas förr eller senare får du mindre betalt än om du byggt ettt modernt hus.
Men vill du ha en nytillverkad bil med modern motor, el och bromsar i fast i övrigt utformad som 1920 talet? Vill du gå klädd som på 20 -talet?
Försöker förstå skillnaden?
Tja... Jag behöver sällan ha kostym på jobbet... Men...
https://gentlemannaguiden.com/herrmodet-varen-och-sommaren-1920/

Vad gäller bil...
Jag är ingen fordkille, men skulle mycket väl kunna tänka mig den nedre. Nu är det inte just 20-tal, men frågan är väl bredare än så... Och, ja, jag skulle hellre ha bilen nedan än min rätt tråkiga passat... 7ccdb94e56c1b1e502567ce517fdb872.png ...och jag kör även omotiverat opraktiska bilar... har haft en saab-cab. Finns inget på en sådan som är bättre än motsvarande sedan. Kör nu en BMW Z3, fullkomligt värdelös som praktisk bil...

Jag är faktiskt inte säker på att en fjällstuga eller sommarstuga blir mindre värd om den är timrad... Om vi ser på längre sikt, speciellt om den står ouppvärmd stora delar av året, så tror jag att kalkylen på lång sikt kan vara till den timrade stugans fördel.

Och, ja, jag tycker ett sekelskifteshus är snyggare än ett nybyggt, "merkostnaden" för värmen uppväger den charm, stil och många av de andra uppsidor jag ser med gamla hus.

Men nu är detta kanske inte exempel som har likheter med den normala nybyggda villan...

Ur ett krasst ekonomiskt perspektiv har jag full förståelse för varför hus ser ut som de gör. Men ekonomi är inte allt. Det finns andra värden. Som skönhet. Eller att få bo i sin dröm. Eller köra sin drömbil. Eller gå elegant klädd.

Men vissa ser inte skönhet, eller har annan smak. Då förstår jag att det ter sig vansinnigt att göra dessa val.
 
  • Gilla
Lärospånet och 5 till
  • Laddar…
F Freddan#1 skrev:
Timrad stuga med självdrag vill du ha. Och även när stugan skall säljas förr eller senare får du mindre betalt än om du byggt ettt modernt hus.
Men vill du ha en nytillverkad bil med modern motor, el och bromsar i fast i övrigt utformad som 1920 talet? Vill du gå klädd som på 20 -talet?
Försöker förstå skillnaden?
Den som köpte en flångny supermodern Saab 2006 kan idag sälja den för 7000kr.
Den som köpte en trött saab 96 sport samma år kan idag sälja den för 250.000kr.
(priser från blocket)

I villaområdet med 90talets keps-hus med förvuxna tak och genomgående "moderna" materialval i undertak och krypgrund så lyser 20talshuset i jugendstil som en diamant bland kolbitarna och har betydligt större intresse bland köpare.

Det är skillnad på modernt och tidlöst. Framtiden dömmer, men just nu är det ganska safe att bygga enligt äldre arkitektur som snabbkur för tidlös utsida.
 
  • Gilla
Fartland och 9 till
  • Laddar…
...jag blir förresten lite nyfiken jag också... fiber... tycker ju du är onödigt (i en annan tråd) - varför använda 4g när det finns nåt bättre...

Din "lärobok" du skriver på... vem är den riktad till?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
B Buling skrev:
Den som köpte en flångny supermodern Saab 2006 kan idag sälja den för 7000kr.
Den som köpte en trött saab 96 sport samma år kan idag sälja den för 250.000kr.
(priser från blocket)
:)
Kul med SAAB, värdeminskingen på min saab cab var om jag minns rätt 7.000kr på, tror jag, 8 år. Hade jag istället för ng9-3 valt en og900 cab så hade jag nog tjänat pengar på den istället... Även bland dagens bilar, hus osv kommer det att finnas stilar, modeller osv som kommer att hålla över tiden. Men jag håller med om detta med värdet. Det har gjorts undersökningar där flång nya hus och hus som är 80 år gamla är ungefär lika mycket värda. De nya husen kommer uppleva en värdeminskning (relativt sett, då ju hela marknaden har gått uppåt) medan de äldre fortsätter att öka. Trots att de tekniskt är sämre än de nya.
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
F
J JohanLun skrev:
Tja... Jag behöver sällan ha kostym på jobbet... Men...
[länk]

Vad gäller bil...
Jag är ingen fordkille, men skulle mycket väl kunna tänka mig den nedre. Nu är det inte just 20-tal, men frågan är väl bredare än så... Och, ja, jag skulle hellre ha bilen nedan än min rätt tråkiga passat... [bild] ...och jag kör även omotiverat opraktiska bilar... har haft en saab-cab. Finns inget på en sådan som är bättre än motsvarande sedan. Kör nu en BMW Z3, fullkomligt värdelös som praktisk bil...

Jag är faktiskt inte säker på att en fjällstuga eller sommarstuga blir mindre värd om den är timrad... Om vi ser på längre sikt, speciellt om den står ouppvärmd stora delar av året, så tror jag att kalkylen på lång sikt kan vara till den timrade stugans fördel.

Och, ja, jag tycker ett sekelskifteshus är snyggare än ett nybyggt, "merkostnaden" för värmen uppväger den charm, stil och många av de andra uppsidor jag ser med gamla hus.

Men nu är detta kanske inte exempel som har likheter med den normala nybyggda villan...

Ur ett krasst ekonomiskt perspektiv har jag full förståelse för varför hus ser ut som de gör. Men ekonomi är inte allt. Det finns andra värden. Som skönhet. Eller att få bo i sin dröm. Eller köra sin drömbil. Eller gå elegant klädd.

Men vissa ser inte skönhet, eller har annan smak. Då förstår jag att det ter sig vansinnigt att göra dessa val.
Fina bilar förvisso, men det är också extrema och inget man kör omkring i till vardags.

Brukar säga att har man inte råd med 15 °C värme i ett sommarhus eller i ett annat hus året runt, jag då har man inte råd med ett sommarhus/hus.

Lärde mig det i USA. Jag frågade några som jag kände där. Hur fungerar dricks i restauranger, hotellstäderskan, taxi m.m. behöver man betala dricks?
Då sa de "Om du inte har råd med 15% dricks på en restaurang eller taxi, då har du inte råd att ta taxi eller gå på restaurang" Har du inte råd att lägga några dollar till hotellstäderskan, så har du heller inte råd att bo på hotell.

Väldigt tänkvärt! Allt handlar om att ha marginaler....

Ät då istället på något snabbmatställe och ta in på ett motel och åk buss eller tåg istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.