Har gipsat in fönstret och satt hörnskydd och börjat spackla ett par lager men har svårt att få till vassa kanter. Några tips på hur man spacklar rent tekniskt för att spara tid och att få vassa ytterhörn ?
 
E
E Eddie meduza skrev:
Har gipsat in fönstret och satt hörnskydd och börjat spackla ett par lager men har svårt att få till vassa kanter. Några tips på hur man spacklar rent tekniskt för att spara tid och att få vassa ytterhörn ?
Här har du en nästintill magisk produkt. Barnsligt lätt att bara klistra dem på plats och spackla ut dem en sisådär 10-15 cm ut till noll.

Det finns olika typer men dom som är i plast och har självhäftande tejp anser jag funka bäst.
 
  • Självhäftande hörnskydd i plast för gipsskivor, visar hur produkten fästs och spacklas ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Hej!

Trots hyfsat mycket erfarenhet av spackling så tycker jag det är svårt få ytterhörn snygga och helt "bubbelfria" när skarvremsa i papp används, även om man försöker göra det "by the book".

Har tidigare använt hörnprofiler i plåt på utsatta vägghörn, och det fungerar alldeles utmärkt. Nu har jag spacklat ytterhörn i taket i nedankanterna av ljusbrunnarna till takfönsterna och har då använt pappremsa. Resultatet är varierande. Det mesta blir bra, men det är svårt att få till 100%-igt. Tänkte inte på att ovan nämnda plastlist antagligen hade varit ett klart bättre alternativ.

Är det möjligt att sätta dessa självhäftande hörnskydd direkt på det torkade spacklet, eller fäster tejpen endast på gipspappen (har sett recensioner, t ex här: https://www.bauhaus.se/aquabead-hornprofil-2440mm-med-lim#go-to-description om att det fäster dåligt på spackel)? Om så är fallet, kan jag limma listen med hjälp av tapetlim direkt på det torkade spacklet, eller göra på annat sätt? Vill inte skruva fast listen. Helst vill jag så klart undvika att ta bort nuvarande spackel inklusive pappremsa. Risken är att jag då fördärvar gipshörnet och att pappen kanske inte ens sitter kvar efter det.

Tänker mig någon av dessa lister:

En skärmdump från en byggvaruhuskedjas webbsida som visar en självhäftande hörnskydd för gipshörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Skärmdump av en produktwebbsida med en självhäftande hörnskydd för byggprojekt och dess prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Du ska inte kleta den på nå Spackel utan det är klisterkant. Funkar inte detta så komplettera med häftstift
 
E epw skrev:
Du ska inte kleta den på nå Spackel utan det är klisterkant. Funkar inte detta så komplettera med häftstift
Jag är medveten om det. Valde AquaBed som Hornbach har. Baksidan av listen ska fuktas genom en lätt dusch. Fäster utmärkt på ren gips (pappen), men sämre på spackel. Där jag har spacklet kvar (torrt) har jag nu satt upp hörnlisterna med PL600 med en lätt fördusch. Bara att hoppas på att det funkar. Så länge de sitter kvar vid efterspackling så borde det fungera tycker jag.
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.