Lägenhet i bottenplan, byggt på 50-talet. Rummet det gäller är 18 kvm och har idag parkett uppbyggt på reglar, runt 5×2,5 cm med cc 60. Hela golvet är som en krater.. som att det sjunkit ihop i mitten. Höjdskilladen är som mest 16 mm, men det är så på en stor yta. Golvet sviktar inte nämnvärt men knarrar lite just vid dörröppningen.

Jag har köpt nytt golv, kährs lamellparkett 15mm, men hur går jag vidare för att fixa ett plant underlag??
- Flytspackla, behöver säkert 120-150 kg spackelpulver.
- Riva upp golvet, lägga nya reglar och golvspån? Kanske det ända vettiga? Men känns som ett enormt jobb för en person.
- Höja upp golvet genom att stödskruva igenom golv och reglar med typ grov stoppskruv eller något liknande? Har någon erfarenhet av detta?
- Andra förslag?
 
Det första jag kom att tänka är så att detta bekymmer inte ligger på föreningen istället för dig som privatperson.
Men annars kan man väl slå på nya reglar vid sidan om det gamla bjälklaget där man behöver kompensera för svackan och sedan lägga spån osv.. Eller är jag ute och cyklar?
 
Det kan vara som du säger, jag har inte pratat med föreningen gällande golvet. Dem ska byta all el i lägenheten snart så ska höra efter när dem kommer med eletrikern. Det verkar vara någon form av grusliknande material som reglarna ligger på/i så antagligen måste allt golv bort och en del av gruset för att man ska komma åt.
 
A
Var vanligt förr att man la sand för att jämna av betongytan,sen tunnare reglar+parkett,har aldrig sett grus under men kanske förekom också,ska golvet bli bra bör nog gruset försvinna och nytt golv reglas upp,vet inte vems ansvar det är i ditt fall:thinking:
 
BirgitS
Sanden (gruset) är föreningens egendom normalt eftersom det är mycket viktigt för ljuddämpningen och alltså inte något man får ta bort. Däremot brukar man få jämna till sanden om den har flyttat på sig.
 
Så rent praktiskt, om man skulle jämna ut sanden under, tar man bort det gamla golvet, jämnar till och sedan lägger man nytt golvspån på reglarna?
 
Läste nyss i en annan tråd att man eventuellt kan jämna ut sanden under och sedan lägga tillbaka det gamla golvet för att sedan lägga nytt golv på detta.
 
BirgitS
Ett limmat golv kan nog vara svårt att ta upp i sånt skick att det går att lägga tillbaks, medan det går bättre med ett klickgolv av bra kvalitet.
 
Om jag förstår det rätt så har du inte tagit bort så att du kan se undergolvet ?

Iom att du skall lägga och har köpt nytt golv hade jag först slitit upp det gamla golvet. Det går snabbt. För att se hur undergolvet ser ut.. först då kan du se vad du kan göra åt det.

Risken med att flytspackla på befintligt golv är ju att golvet sätter sig mera och flytspacklet så småningom spricker och du har samma problem igen.
 
Jag har bara tagit bort en lamellplanka längs väggen och försökt mäta ungefär hur djupt lagret med grus/sand är, runt 14 cm. Återkommer med bild
 
BirgitS
Det låter mycket, du kanske ska höra med styrelsen om de har några uppgifter på hur det är tänkt att det ska vara.
 
Sant, bäst att höra efter med styrelsen hur man bör lösa det. Säkert fler lägenheter som haft eller har samma problem.
 
  • Skadat golv med borttagen golvlist och synlig underliggande konstruktion med spikar och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat golv med upprivna träplankor och synlig grusfyllning vid väggkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Justlooseit Justlooseit skrev:
Sant, bäst att höra efter med styrelsen hur man bör lösa det. Säkert fler lägenheter som haft eller har samma problem.
JA hör med styrelsen... Men det verkar ligga en tvärgående undergolv också eller ? vad vilar det på ? När jag tittar på bilderna känns det snarare som att golvet vilar på träreglarna och att sanden är isolerande (så länge inte du har grävt i sanden). Men samtidigt känns det väl Overkill att ha ett golv/tak av betong, sedan 14 cm sand ?
Det är inte så att det är 14 cm högt golvbjälklag och att grannen under dig har ett undertak av panel som sanden vilar mot ?

Åter igen, hur som så tror jag att du behöver förstår mer av golvets konstruktion och vad som har orsakat sättningen för att hitta en lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.