G gbgustaf skrev:
Kanske var målaren thailändare?

[länk]
Precis vad jag tänkte när jag såg det!:crysmile:
 
Unikt namn
Snigla Snigla skrev:
Ett skrivet omdöme, skrivet tre år efter utfört arbete = Ser på det med misstänksamhet, men har inga mer problem än så!
Varför är det misstänksamt?

Om man väl kört fast i dialogen med en fuskhantverkare så är det fullt rimligt att tillslut ge upp och sluta ödlsa energi på det.
(Vilket innebär att man inte aktivt söker upp varenda betygssite som finns för att fortsätta älta sitt missnöje.)
Livet är ibland för kort för att få rätt mot de vars livsuppgift är att mygla.

Om man något år senare råkar snubbla över en sida där hantverkaren har ett orimligt positivt betyg skulle jag säga att det är ens skyldighet att nyansera bilden.

Följetongen här i tråden visar ju att det är mer sannolikt att hantverkaren hotat alla negativa recensioner än att han tillslut lärt sig sitt yrke....
 
  • Gilla
patand och 11 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Varför är det misstänksamt?

Om man väl kört fast i dialogen med en fuskhantverkare så är det fullt rimligt att tillslut ge upp och sluta ödlsa energi på det.
(Vilket innebär att man inte aktivt söker upp varenda betygssite som finns för att fortsätta älta sitt missnöje.)
Livet är ibland för kort för att få rätt mot de vars livsuppgift är att mygla.

Om man något år senare råkar snubbla över en sida där hantverkaren har ett orimligt positivt betyg skulle jag säga att det är ens skyldighet att nyansera bilden.

Följetongen här i tråden visar ju att det är mer sannolikt att hantverkaren hotat alla negativa recensioner än att han tillslut lärt sig sitt yrke....
Vet inte riktigt vad jag ska svara på detta, då jag håller med om det du skriver :) jag glömmer aldrig, men ödslar inte energi på att tjafsa så länge med en hantverkare. Skulle denne envisas, tar jag in advokat och låter dem fixa det (så jag slipper just tjafsa om denne inte kan diskutera normalt). Men alla hantverkare jag haft o göra med har fixat sina problem direkt när jag sagt till (eller så har vi kompromissat så vi är "nöjda" iaf).

Jag ser likadant på positiva recensioner! För positivt är inte bra det heller. För som du säger, bilden måste jämnas ut lite.. ALLA gör misstag och allt är inte perfekt jämt. Så om något ser för bra ut för att vara sant, så är det oftast för bra för att vara sant..
 
  • Gilla
patand
  • Laddar…
Syvende och sist måste man komma ihåg att ett omdöme om ett utfört arbete är ett utlåtande, en åsikt, om utfört arbete. Jag kan ha en åsikt. Men min åsikt är inget juridiskt bindande klassificering utifrån en betygsmall eller likn.
 
  • Gilla
akhil00 och 1 till
  • Laddar…
C
Snigla Snigla skrev:
Skulle denne envisas, tar jag in advokat och låter dem fixa det
Men ingen normal människa tar väl in en advokat för en tvist om några tusenlappar?
 
  • Gilla
korsriddaren
  • Laddar…
N nilno46 skrev:
Syvende och sist måste man komma ihåg att ett omdöme om ett utfört arbete är ett utlåtande, en åsikt, om utfört arbete. Jag kan ha en åsikt. Men min åsikt är inget juridiskt bindande klassificering utifrån en betygsmall eller likn.
Men kom ihåg du kan tycka fel :p

Som du säger den kritik man framför är ens egna åsikter, Ingen kan komma och säga att du har fel. Eller att man skrev vid fel tidpunkt.
 
  • Gilla
patand
  • Laddar…
Kempa_swe
Han vill bara skrämmas så bry dig inte om det.
 
  • Gilla
patand och 1 till
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Så nästa gång det är dags för feedbacksamtal på jobbet så ska du få sparken direkt med ett uruselt arbetsintyg på köpet enkom för att du är så himla dålig på ditt jobb och aldrig fick chansen till förbättring.

TS är ju helt ute och cyklar med sitt tre år gamla omdöme. De finns alltid två sidor av ett mynt.
Det var en mycket dålig liknelse. Tänk till och skriv en ny!!
 
  • Gilla
KarroZoo och 1 till
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Nej. Det verkar i det här fallet vara en ensam målare (egen företagare) som mot ett försenat omdöme på 3 år får sämre betyg synligt för allmänheten och på så sätt förlorar framtida kunder. Kan ju ställa till det för företagaren..

Försvarar inte hans svar till TS men så som ni resonerar är helt bakåtvänt och det tyder oftast på noll inblick i hur ett företag kämpar för att kunna ta hand om sitt levebröd
Är det kanske du som är målaren. Bredspackla på tapeter!! Har han hål i huvudet?? Helt fel sätt. Tapeterna skall ner först INNAN man målar.
 
  • Gilla
akhil00
  • Laddar…
pOma pOma skrev:
Du har inte bifogat ditt meddelande från "hitta. Det gör att ditt inlägg får betraktas som oseriöst.
Du hade säkert kunnat lösa ditt problem innan du gick ut med allmänt förtal.
VAD har du inte fattat. Det är inget förtal att lämna ett omdöme om ett företag!!
 
  • Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
pOma pOma skrev:
Du har inte bifogat ditt meddelande från "hitta. Det gör att ditt inlägg får betraktas som oseriöst.
Du hade säkert kunnat lösa ditt problem innan du gick ut med allmänt förtal.
Vilken värld lever du i?
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Lämna dåligt omdöme på ett företag
Lämna dåligt omdöme för att en målare på ett företag var dålig
Lämna dåligt omdöme för att målaren <namn> var dålig.

Gissa vilket av dom 3 kan leda till förtal ;)
 
Ytterligare ett scenario:
Lämna dåligt omdöme till enmansföretaget '<namn> måleri AB'.
 
useless useless skrev:
Ytterligare ett scenario:
Lämna dåligt omdöme till enmansföretaget '<namn> måleri AB'.
Faller inom första scenariot "Lämna dåligt omdöme på ett företag".
 
Fast ett dåligt omdöme är ändå inte samma som förtal. Lämnar man en sakligt beskrivning om vad man upplevde dåligt så borde man hålla sig inom gränserna. Säger man däremot att Förnamn Efternamn Måleri AB är en jävla idiot så faller det nog in under förtal
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.