Jag ska bygga en "tillfällig" vägg, dvs den ska finnas på plats i c:a 15 år och hålla för en tonåring på var sida. Tanken är plåtreglar mot tak o golv med stående träreglar, samt isolering naturligtvis. Men sen då? Jag är osugen på OSB-gips-spackla-slipa-spackla-slipa-spackla-slipa-måla-limma-tapetsera så jag kikar lite på färdiga lösningar.

Skulle panelskivor med 10-13 mm MDF-kärna hålla som enda lager på väggreglarna, eller blir det för klent? Jag har aldrig haft tonåringar, men kan tänka mig att de sliter på huset...
 
I mitt hus sitter det någon form av masonitboard 10-12mm tjock , det är sedan huset byggdes 1970-71 så jag tror svaret är ja...
 
Samma här, jag skulle säga att det är 8-10 mm till och med... I mitt fall är de limmade med nått brunsvart lim i hela regelns längd. Sitter som f-n...
 
Jag är inte helt hundra på tjockleken just nu , men den är inte lika tjock som en gipskiva i alla fall.
Mina är bara spikade och ej limmade och sitter bra.
 
M Micro skrev:
Jag är inte helt hundra på tjockleken just nu , men den är inte lika tjock som en gipskiva i alla fall.
Mina är bara spikade och ej limmade och sitter bra.
Det håller, antagligen kan du till och med gå ner till 6mm utan problem, men blir svårt att hänga saker på väggen då...
 
Ja, ska du bygga med reglar så är det de som håller uppe väggen. MDF blir förmodligen mycket stabilare än gips till och med.

MDF har egentligen bara fyra nackdelar:

1. Det är överdjuriskt trögt att såga i – det krävs elverktyg imho.
2. Om man inte förborrar innan man skruvar i det så spricker det. Klenare skruvar ploppar dessutom lätt ut.
3. Det tål ingen som helst väta. Skall hållas så långt borta från våtrum som möjligt.
4. Det suger mycket färg när man målar. Man behöver ha färg av bra kvalitet och räkna med ett par tre strykningar.

Annars har jag byggt ett och annat i MDF och tycker helt klart att det har sin plats. Det är hårt och tungt och stabilt om man använder det rätt. Man får den släta ytan med en gång och det dämpar ljud hyfsat bra. Så din idé är inte alls dum och du kan som sagt till och med gå ner i tjocklek, om du inte vill ljudisolera mellan tonåringarna förstås. Vilket kanske kan behövas...

ps. Jag rekommenderar också att du limmar fast dem i reglarna istället för att försöka skruva fast dem. Blir oändligt mycket snyggare och bättre.
 
Hmmm ljudisoleringen tänkte jag ju inte på. Behöver nog ha ett lager gips också...
 
Är det verkligen så mycket merjobb att gå på isolering, OSB och gips ? 15 år är en lång tid.
 
Är det en vägg eller bara en rumsavdelare?
 
Mja ööeh vad är skillnaden? Jag ska dela ett rum i två, med en vägg. Vill ha en rejäl vägg, så båda barnen i viss mån kan få lite avskildhet. Men jag är evigt less på spacklandet och målandet nu, så därför kikar jag på färdiga lösningar.
Rummet är byggt just för det här syftet, så jag har dörrar i båda ändar, fönster, el och belysning är även det ritat för att ett rum ska kunna vara två.
 
Eftersom du pratade om ljudisolering så undrar jag lite hur väggen ska se ut, du kanske kan lägga upp en skiss...

Skillnaden (som jag tänkte) är att en vägg går mellan två andra väggar och helt stänger in utrymmet, medan en rumsavdelare kan sluta halvvägs, om du förstår vad jag menar? En rumsavdelare kan vara en bokhylla, eller en skärmvägg...

Det jag vill komma till är att om väggen ska stå såpass länge, och om du har tänkt dig något som gör ett rum till två "riktiga rum" så skulle jag tänka att det är värt att göra det ordentligt, för det kan ju vara så att en framtida husägare tycker det är bra med två rum också...
 
Annars är det ju ganska snyggt med liggande målad träpanel. Blir ju som en fondvägg.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
En riktig vägg blir det, ansluten i båda ändar samt tak och golv, inga öppningar. Mot golvet hoppas jag kunna bygga väggen flytande, men det återstår att se hur det funkar.
 
S Stefan1972 skrev:
Annars är det ju ganska snyggt med liggande målad träpanel. Blir ju som en fondvägg.
Ja, vanlig färdigmålad träpanel är ett alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.