Hej,

Jag har tänkt bila upp mitt källargolv och isolera med isodrän. Sulan är som lägst 20cm och längst 30cm ner.

Jag har grävt upp några provhål och vid en av väggarna samlas vatten vid regn som har stigit till ca 10cm under sulans överkant. Högre än så steg det inte oavsett regn efter det. Här är sulan 30cm. Denna väggen är mot berg. På andra sidan huset är det torrt.

Förra ägarna har byggt en stor altan vid den väggen så jag är inte sugen på att ta bort den för att dränera om. Kan jag istället dränera på insidan? Väggen jag vill dränera har 30cm sula.

Kan jag ex gräva ner 30cm och sedan lägga 10cm makadam med dräneringsslang i? Denna skulle jag sedan kunna dra till antingen pumpbrunn under källargolvet eller till utsidan under sulan (vägg utan altan) till pumpbrunn och/eller ev dränering på utsida.

Finns det någon fördel med dränering på utsida mer än att jag behöver bila upp golv och att jag inte får isolerat ytterväggen där?

Väggarna är torra, inget färgsläpp. Endast vatten under golv.

/Andreas
 
  • Gilla
tomson
  • Laddar…
För att återkoppla här så har jag sedan dess dränerat halva huset och kommer dränera resten nästa år. Förhoppningsvis kommer en del golv ryka nästa år med :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.