Jag har väl inte "inrett" i vanlig mening, är väl mer snickeri/virkeslager men det är väl av mindre betydelse....
Mitt garage är 6,4 meter brett och jag gjorde ett bjälklag av 21 st 2"10 på cc 60 cm, dom flesta i full längd och några skarvade.

Golvet är i.a.f mycket stadigt, skaffar jag någon tung (2-300 kg) rikt/planhyvel så ställer jag kanske en stolpe mitt under hyveln.

Har också vid ett lyft av en bilmotor haft en tillfällig stolpe monterad vid den bjälken där kroken i taket är monterad.

Bygger jag i framtiden något mindre garage (för två bilar i bredd) utan övervåning så blir det nog med nockbalk och stolpe istället för takstolar.
 
Inger.P. skrev:
Har du ramverksstolar? Har du någon bärande balk under dessa?
Nja det har jag ingen aning om ???

Högbenen är av 2"8 och underarmen av 2"5 är rejält uppflyttad för att få ståhöjd under takstolarna, någon balk eller stolpar finns inte.

Vet inte om det är rätt eller fel gjort, en snickare tittade i.a.f på konstruktionen och sa att jag inte behövde oroa mig för att det inte skulle hålla......räcker gott för mig.
Har dock i flera år tänkt göra ett extra stag i några takstolar ner till bjälklaget så att inte väggarna i framtiden får för sig att fläka isär sig (eller att nästa Gudrun lyfter av taket), det har bara inte blivit av.
 
Jag har ett dubbelgarage på ca 8x6m utan bärande innerväggar. Jag har också lagt golv på vinden för förråd/virkeslager. Verkar vara stabilt...
 
Inger.P. skrev:
Sex meters spännvidd på takstolarna? Det är nog ungefär där som gränsen går för fribärande takstolar.
polarens lösdrifts ladugård är 14m bred..........fribärande takstolar.......inga problem med att få dom tillverkade
 
Tror ju inte mitt garage är något "cuting edge" precis. Ett Smålandshus från -79...
Inga innerväggar på ritningen.
 
Jag håller precis på att bygga ett garage som har takstolar (förhöjt ramverk) med en spännvidd på 7.2 m. Ännu så länge har jag bestämt mig för att inte ha någon balk under takstolarna och jag tror det kommer att gå bra. Det är lite svikt i golvet som det är nu men övervåningen ska användas som förråd så det är acceptabelt. Hade det varit tänkt att övervåningen skulle inredas för boende så hade jag helt klart stoppat in en balk.
 
är det någon av er som har ritningar eller bilder på garagre med inredningsbar vind ?
 
Angående detta med extra stötta till den längsgående I-balken.
Det borde väl fungera att förspänna I-balken så att den inte "hänger" när den vilar på sina ändar. Då skulle man ju slippa en stolpe mitt i garaget. Prova att fråga balkleverantören om de kan fixa detta och hur det påverkar priset.
 
Borde gå. Nio meter är ju inget avstånd alls igentligen. Köpcenter osv har ju takstolar som är bra mycket längre och med betydligt tyngre laster än vad vi talar om här.

Inger har du pratat med någon konstruktionsfirma?
 
Hej Inger.

Varuhuset jag tänker på har betydligt mer än nio meter mellan sina pelare. Förvisso ingen övervåning men däremot ett platt tak i Norrland och blötsnö väger så det bör jämna ut det hela lite.
 
Hej Inger

jag har väl inte nämnt takstolskonstruktionerna överhuvudtaget. Det jag avsåg är de balkar som takkonstruktionen ligger på.

En övervåning plus snö är alltid tyngre än snö så länge man har samma takkonstruktion men ett plattak med 2 meter vindpackad blötsnö kan mycket väl väga mer än än övervåning plus spetsig vind iom att dessa innehåller en massa luft.

Både Ikeas varuhus med platt-tak och en sporthall med välvt tak låg riktigt risigt till för några år den därför att man hadde underskattat snövikten mycket kraftigt.

Det är bara ett råd att titta mer på balkkonstruktioner för att ev kunna lösa ditt problem.

Jag kan bara basera mina råd på erfarenheter och min utbildning som naturvetare.

Mvh

Mats
 
Ser himla prydligt ut det där. Men hur går det med all last som du styr ner på tre ställen i plattan? Har du förstärkt plattan där pelarna går ner?

Hur "landar" din mittenstötta på plattan? Mitt i plattan har du väl ingen förstärkning som man brukar ha längs kanterna? Normalt är ju plattan bara 100mm i mitten, kanske ännu mindre om den har fall.

Jag kan egentligen inget om sån't här, men min fru är konstruktör. Hon tyckte inte att jag skulle göra avdelarväggen bärande pga att plattan är för klen på mitten. (6,4m x 6,4m garage med fackverkstakstolar).

Istället lät vi takstolsfabriken göra en ny körning i sitt system med extra last på vinden (endast förvaring), vilket visade att det kommer hålla bra.

/Micke
 
Hej Inger

Skulle det värsta hända och du får problem med för högt tryck mot betongen så finns det ett alternativ om du kan höja golvet lite och det är att lägga in en massiv stålplatta och svetsa den mot befintliga stolpar. Sen får man då spackla upp golvet så att det blir jämnt med plattorna och helst några mm över.

PS ditt bygge ser jättesnyggt ut ds
 
Hej igen

Jag har tyvärr inte tillräckliga kunskaper för att kunna räkna ut det rätt. Blir det ett problem så bör du ta kontakt med en konstruktör så att de kan dimensionera för just din belastning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.