Hej hej!

Håller på och välja innertak till ett stall på 106kvm som vi bygger.

Vi funderar på vanlig vit Tp20-plåt som vi kommer montera invändigt mot takstolarna, plåten blir alltså själva innertaket.

Någon som har koll på hur det funkar med kondensskydd? Är det ett måste? Vad ska man tänka på?

Väggarna och taket är isolerade, byggnaden är ventilerad.
 
Simonskold Simonskold skrev:
Hej hej!

Håller på och välja innertak till ett stall på 106kvm som vi bygger.

Vi funderar på vanlig vit Tp20-plåt som vi kommer montera invändigt mot takstolarna, plåten blir alltså själva innertaket.

Någon som har koll på hur det funkar med kondensskydd? Är det ett måste? Vad ska man tänka på?

Väggarna och taket är isolerade, byggnaden är ventilerad.
Har haft häst i stall med plåttak och jag avskydde det..

Krävs rejält med ventilation och väl tilltagen takhöjd om det inte ska bli väldigt fuktigt inne under natten..
 
  • Gilla
Simonskold
  • Laddar…
Satsa på kondensskydd!
 
  • Gilla
Simonskold
  • Laddar…
Vitkalkade eller vitmålade (något nedtonad nyans) takbrädor ger ett både fint o härligt stallklimat utan kondensproblem o bättre ljuddämpning!
 
Om du frågar om kondensskydd så antar jag att du menar plast mellan invändig takbeklädnad och isolering ? .Jag har haft stall med målad masonit ,det var kasst. Plåt blir nog exakt lika kast ! har en vän som har stall med trä tak med typ lasyr el olja med färg = perfekt miljö inget vatten som hänger i taket och droppar på allt du är rädd om . Bra Ventilation ,samt kondensskydd ,trä invändigt i takkonstruktionen är nog ett måste speciellt i ett stall ! Byggare Bob
 
  • Gilla
Simonskold och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.