Letar tråd eller erfarenheter från någon som rätat upp ett lutande hus likt mitt.

Funderar på att göra ett ryck och räta upp stugan, som lutar åt alla håll från murstocken som är husets högsta punkt. Plintar är blandade med lecablock och staplade tegelstenar, mer uppallat egentligen än riktiga plintar, byggt tidigt 70-tal. Huset är 6 meter brett i takstolarnas riktning och ca 10 meter långt. Har inte mätt men nog lär det väl vara 10-20 cm diff från murstocken och ut mot kanterna av huset.

Har lyft och pallat upp stöden på yttervarvet på huset som är lätt åtkomliga, men det är väl ca 25-35cm mellan mark och bjälklag och jag vill inte lägga mig under huset och lyfta med domkraft med risk för att något skulle kollapsa mht den klena dimensioneringen av hela huset.

Idén är väl att lägga ett par balkar tvärs bjälklaget och höja med domkraft sedan palla upp under (ev gjuta där det är praktiskt möjligt) Det skulle ju också gå att öppna i golvet på några stället för att komma åt om där det är som mest svåråtkomligt underifrån.

Är det någon som har erfarenhet av att praktiskt utföra detta?
-Vad använde ni för balk?
-hur många domkrafter
-Typ av domkraft / storlek?
-på hur många punkter lyfte ni samtidigt?
- Tidsåtgång ?

Det är en stuga i skogen och huset i sig är väl inte värt så mycket så vill väl helst inte lägga mer än typ en vecka på arbetet

Tacksam för svar!
 
  • Rödmålad stuga med lutning och murstock, stöttad av blandade plintar av lecablock och tegelstenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först och främst är väl frågan vilken/vilka del/ar av stugan som det lönar sig att lyfta, dvs där du kan räkna med bäst resultat, och om det är bättre att göraomogörarätt på resten. Kan vara idé att räkna lite på tidsåtgång och arbetsinsats för båda alternativen.

Sen tycker jag att du tänker helt rätt när du inte vill krypa in under huset, det låter som om det vore väldigt riskabelt. Kan du på något sätt gräva ur utifrån?
 
  • Gilla
StenHardy
  • Laddar…
Jag skulle behöva räta ut vår stuga som har liknande bekymmer, men vår är bara på 15kvm eller så.
Jag överväger att helt enkelt plocka bort golvet på insidan så jag kommer åt och kan gjuta plintar även i mitten.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Först och främst är väl frågan vilken/vilka del/ar av stugan som det lönar sig att lyfta, dvs där du kan räkna med bäst resultat, och om det är bättre att göraomogörarätt på resten. Kan vara idé att räkna lite på tidsåtgång och arbetsinsats för båda alternativen.

Sen tycker jag att du tänker helt rätt när du inte vill krypa in under huset, det låter som om det vore väldigt riskabelt. Kan du på något sätt gräva ur utifrån?
Jag håller med om tiden, det måste vägas in, hade vart intressant att höra från någon som gjort det. Tänker att man kanske kan gjuta några rejäla plintar och palla upp där man inte riktigt kommer åt. Går iallafall inte att försämra själva plintarna.
Började faktisk att gräva ett dike in under huset för ett par år sedan, men insåg att det inte var lönt det tidsmässigt
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skulle behöva räta ut vår stuga som har liknande bekymmer, men vår är bara på 15kvm eller så.
Jag överväger att helt enkelt plocka bort golvet på insidan så jag kommer åt och kan gjuta plintar även i mitten.
Jag funderar i så fall på att såga upp luckor i golvet för att komma åt, sedan går det ju att lägga in något nytt golv om man vill förutsatt att man lyckades räta upp det :crysmile:
 
Finns det någon som har praktisk erfarenhet av detta arbete?

-Vad använde ni för balk?
-hur många domkrafter
-Typ av domkraft / storlek?
-på hur många punkter lyfte ni samtidigt?
- Tidsåtgång ?

Bilder hade också varit trevligt
 
Hej, när vi köpte stugan 20 år sen, så lyftande vi hela huset med 2 domkraftor. Jag kryper 2 dagar under huset och frun stannar inne med vattenpass. Det var nära 40 plintar res. lecablock under. Men det gick mycket brå. Det är lite svår att röra men jag var 20 år yngre där.:crysmile: Man kryper under hus med huslyft med domkraft synlig och betongplintar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det fanns inget problem med stabilität, men du måste har rejäl tjock underlag mellan domkraft och hus res. grund.
 
  • Gilla
amf och 2 till
  • Laddar…
Bara två??
 

Bästa svaret

S StenHardy skrev:
Finns det någon som har praktisk erfarenhet av detta arbete?
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Ja, en med bara 2,5 och en med 20 ton.
Men Så mycket lyftförmåge behövs inte. 2 eller 3 ton räcker.
 
  • Wow
ricebridge
  • Laddar…
useless useless skrev:
[bild]
Bra bild! Funkade det bra eller hade du gjort något annorlunda i efterhand? Vad hade ni för domkrafter och hur högt lyfte ni?
 
Jag lyfte med totalt 8 st pelardomkrafter - En på varje sida av balkarna. Men det är ju ett lite större hus.
Man behöver inte lyfta mer än nödvändigt. Typ en cm för att frigöra gamla grunden och kunna bygga en ny plus det som eventuellt behövs för att rikta upp om det har satt sig.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Helt fascinerande! (y) Väger inte ett hus mer än så?
 
Renoveringsprojekt med två lyfttekniker: A-formad stöttning i bakgrunden och balk tvärs över väggen framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man två olika lyft.
Längst bak är en A-formad konstruktion för att komma åt bra. Längst fram i bild en balk tvärs igenom väggen.
Det fanns flera specialare beroende på situation. Hade bla en vinkelbalk som skruvades fast inne i hörnet på väggen.
Iom att jag skulle byta nedre delen av flera väggar kunde jag inte bara ställa domkraften under väggen.
2-5tons domkraft räcker nog för att lyfta det mesta men 10-20ton som jag också använde ger god kontroll och säkerhet.
Ett normalt hus är inte särskilt tungt.
Notera brädbitarna på lekastenarna som fördelar lasten. Mycket viktigt!
Lägger man punktlast på leca kan den lätt spricka och allt rasar. Är man osäker, använd inte leca som pallning.
 
  • Gilla
StenHardy och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
[bild]
Här ser man två olika lyft.
Längst bak är en A-formad konstruktion för att komma åt bra. Längst fram i bild en balk tvärs igenom väggen.
Det fanns flera specialare beroende på situation. Hade bla en vinkelbalk som skruvades fast inne i hörnet på väggen.
Iom att jag skulle byta nedre delen av flera väggar kunde jag inte bara ställa domkraften under väggen.
2-5tons domkraft räcker nog för att lyfta det mesta men 10-20ton som jag också använde ger god kontroll och säkerhet.
Ett normalt hus är inte särskilt tungt.
Notera brädbitarna på lekastenarna som fördelar lasten. Mycket viktigt!
Lägger man punktlast på leca kan den lätt spricka och allt rasar. Är man osäker, använd inte leca som pallning.
Bra svar! Har du även bilder på vinkelbalken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.