God kväll forumet.

Jag och tanten har tänkt att riva en vägg som är 80mm tjock och har en inkluderande dörrtröskel som är av samma bredd och har ca 2 cm nivåskillnad mellan rummen så skulle behöva lite hjälp med hur jag skall lösa denna övergång på snyggaste sätt. Men hittar inga breda nog nivålister =(

Har ni några tips dela gärna med er!
 
  • Tröskelskillnad mellan två trägolv med en 80mm bred nivålist och 2 cm höjdskillnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Stabbsson skrev:
God kväll forumet.

Jag och tanten har tänkt att riva en vägg som är 80mm tjock och har en inkluderande dörrtröskel som är av samma bredd och har ca 2 cm nivåskillnad mellan rummen så skulle behöva lite hjälp med hur jag skall lösa denna övergång på snyggaste sätt. Men hittar inga breda nog nivålister =(

Har ni några tips dela gärna med er!
Hej.

Mennar du en nivålist längs hela väggen ni ska riva eller bara vid tröskeln?

Vh Alexander
 
Scsi Scsi skrev:
Hej.

Mennar du en nivålist längs hela väggen ni ska riva eller bara vid tröskeln?

Vh Alexander
Längst hela väggen, sorry om jag var otydlig!
 
S Stabbsson skrev:
Längst hela väggen, sorry om jag var otydlig!
Hej.

Nu vet jag ju inte hur lång den totala sträckan är och hur hög list ni behöver du skriver att det diffar 2cm är det nivån mellan de olika golven? Nivån syns lite otydligt på bilden nämligen. Det finns ju en längre tröskel typ https://www.woody.se/hus-bygg/fonster-dorrar/dorrar/ovriga-dorrar/troskel-9-x-150-mm-ek-200-cm som är 150mm bred och 9mm tjock. Samt 2000mm lång.

Vh Alexander
 
Scsi Scsi skrev:
Hej.

Nu vet jag ju inte hur lång den totala sträckan är och hur hög list ni behöver du skriver att det diffar 2cm är det nivån mellan de olika golven? Nivån syns lite otydligt på bilden nämligen. Det finns ju en längre tröskel typ [länk] som är 150mm bred och 9mm tjock. Samt 2000mm lång.

Vh Alexander
Scsi Scsi skrev:
Hej.

Nu vet jag ju inte hur lång den totala sträckan är och hur hög list ni behöver du skriver att det diffar 2cm är det nivån mellan de olika golven? Nivån syns lite otydligt på bilden nämligen. Det finns ju en längre tröskel typ [länk] som är 150mm bred och 9mm tjock. Samt 2000mm lång.

Vh Alexander
Sträckan är ca 2,5 meter lång. Och ja bilden är säkert otydlig men om du ställer tumstocken och en laser på gamla stavparketten kontra 3 stavs golvet så skiljer det 2 cm (tröskeln som är där har en väldigt hög kant som inte syns)

Tänker du att man kan kanske köpa x2 såna trösklar och sätta ovanpå varandra? på de sättet så får man en skilland iallafall
 
Handyman 1 skrev:
Globus har lite olika färger bredare aluminiumlister:
[länk]
Ser ju bra ut, vill dock ha i trä (inget fel på plåt men allt i huset är trä så håller mig gärna till det) men skall absolut titta på detta! tack
 
Beroende på vad du (alternativt närmaste snickeri) har maskinpark så kan det vara ganska lätt löst med utgångspunkt i lämplig dimension planhyvlad ek. Med en liten radie på kanterna och ett par lager parkettlack så blir det en fin tröskel som kan anpassas specifikt efter just dina golvs nivåskillnad.
 
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Denna kanske kan fungera för er?

[länk]

Den finns i 21*95*2400 mm
Du tänker att man fräser ur den så man kan sätta den mellan golven och fasa ner den sidan som är mot de lägre golvet?
 
S Stabbsson skrev:
Du tänker att man fräser ur den så man kan sätta den mellan golven och fasa ner den sidan som är mot de lägre golvet?
Jag tänker att när du rivit väggen så placerar du den där den gamla väggen stått så att den täcker det fula som blir mellan golven. Det räcker nog bara att du rundar av kanterna lite så du inte ska slå i tårna i en vass kant. Tänk dig att det blir som en lång tröskel som tar upp höjdskillnaden mellan dina två golv.
 
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Jag tänker att när du rivit väggen så placerar du den där den gamla väggen stått så att den täcker det fula som blir mellan golven. Det räcker nog bara att du rundar av kanterna lite så du inte ska slå i tårna i en vass kant. Tänk dig att det blir som en lång tröskel som tar upp höjdskillnaden mellan dina två golv.
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Jag tänker att när du rivit väggen så placerar du den där den gamla väggen stått så att den täcker det fula som blir mellan golven. Det räcker nog bara att du rundar av kanterna lite så du inte ska slå i tårna i en vass kant. Tänk dig att det blir som en lång tröskel som tar upp höjdskillnaden mellan dina två golv.
Yes jag skall kolla vidare på detta

Fler tips om ni gjort liknande eller har idéer dela gärna med er!
 
Inga fler råd/tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.